Norsk firma ansvarlig for skroget til «Sanchi»

Det norske firmaet Skuld er hovedforsikrer for skroget til det brennende skipet med last til flere hundre millioner kroner - og ledende ansvarsforsikrer for skipet det kolliderte med. 


<p>POTENSIELL KATASTROFE: Det siste bildet utgitt av det kinesiske transportdepartementet viser at den iranske oljetankeren «Sanchi» fremdeles brenner utenfor Kinas østkyst. </p>

POTENSIELL KATASTROFE: Det siste bildet utgitt av det kinesiske transportdepartementet viser at den iranske oljetankeren «Sanchi» fremdeles brenner utenfor Kinas østkyst. 

Den iranske oljetankeren «Sanchi» brenner fortsatt utenfor Kinas østkyst. 

Det norske forsikringsselskapet Skuld bekrefter overfor E24 at det er hovedforsikrer for skipets skrog. 

– Skuld står ansvarlige for kaskoforsikringen til skroget til Sanchi, sier Skulds president og toppsjef Ståle Hansen. 

– Vi følger nå utviklingen tett og har dialog med de relevante myndigheter og bistår så godt vi kan som forsikringselskap. Situasjonen utvikler seg hele tiden, så det er vanskelig å komme med konkret informasjon akkurat nå. Vårt kontor i Hong-Kong, som er i riktig tidssone, holder kontakten med kinesiske myndigheter og med reder.

15 prosent av skipsverdien 

«Sanchi» eies av National Iranian Tanker Company (NITC). Ifølge iranske myndigheter skal et norsk firma stå ansvarlige for rundt 70 prosent av oljetankerens tap, skriver Financial Tribune, men dette er ifølge Hansen feil. 

– 70 prosent dekkes av internasjonale forsikringsmarkeder (non-Iranian). Skuld har en 15 prosent andel av skipsverdien gjennom vårt Lloyd’s of London syndikat. Det er 11 ulike forsikringsselskaper som tilsammen dekker 100 prosent. Skuld har imidlertid ansvaret for saksbehandlingen (såkalt claims-lead) på kaskodekningen. Vi har ikke forsikring for last (cargo-forsikring) eller skader skipet har påført tredjepart (såkalt P&I forsikring), skriver Hansen i en e-post til E24. 

De resterende 30 prosentene dekkes av de iranske selskapene Alborz og Mellat. 

Last til flere hundre millioner 

Skipet skal ha hatt 136.000 tonn med lett råolje i lasten da det kolliderte med lasteskipet «CF Crystal» lørdag og begynte å brenne 160 nautiske mil øst for byen Shanghai. Skuld er også ledende ansvarsforsikrer (P&I) for «CF Crystal». 

Selve lasten skal ha en verdi på rundt 32 millioner dollar - tilsvarende 260 millioner kroner, ifølge Financial Tribune. Reuters skriver at lasten kan være verdt så mye som 60 millioner dollar - tilsvarende 485 millioner kroner - basert på dagens markedsverdi på lett råolje. 

Kan bli miljøkatastrofe 

Mandag uttalte det kinesiske transportdepartementet at oljetankeren kan eksplodere

Hvis oljen lekker ut i havet, kan det ifølge analytikere utvikle seg til å bli den største oljekatastrofen på flere tiår - en katastrofe som kan ramme dyreliv i et enormt område, skriver nyhetsbyrået AFP

– Med skipet i flammer, antas det at mye av kondensatoljen vil brenne opp istedenfor å havne i vannet, sier Greenpeace East Asia i en uttalelse til AFP. 

– Men, hvis skipet synker før oljen brenner opp, vil opprydningprosedyren bli ekstremt vanskelig.

Vind, bølger og giftige gasser 

Kinesiske myndigheter har nå sendt opprydningsbåter for å forberede seg på mulige oljelekkasjer mens de leter på spreng etter det savnede mannskapet på 31. Én person er allerede funnet død. 

Men ifølge Reuters skal sterk vind, høye bølger og giftige gasser være et stort hinder for rednings- og oppdrydningsarbeidet.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå