Kværner venter i spenning

Aker Solutions og Sembcorp har stukket av med de to første store kontraktene på Johan Castberg-feltet, men nå venter leverandørindustrien spent på de kommende kontraktene.


<p><b>KAN KOMME HIT:</b> Johan Castberg-skipet kan komme hit til Kværner Stord for ferdigstilling hvis de vinner kontrakter med Statoil. Bildet er fra i sommer.</p>

KAN KOMME HIT: Johan Castberg-skipet kan komme hit til Kværner Stord for ferdigstilling hvis de vinner kontrakter med Statoil. Bildet er fra i sommer.

Tirsdag annonserte Statoil at de overleverer utbyggingssøknaden for Johan Castberg-feltet i Barentshavet.

Samtidig ble det klart at Aker Solutions vant kontrakten for å levere subsea-systemet og designe plattformdekket på produksjonsskipet – kontrakter som er verdt til sammen fire milliarder. Tidligere har det blitt kjent at Sembcorp Marine skal bygge skipsskroget til feltet, og det skal også koste fire milliarder.

Etter at Aker Solutions og Statoil underskrev sin avtale tirsdag, løftet konserndirektør for Teknologi, prosjekter og boring i Statoil, Margareth Øvrum, litt på sløret:

– Det kommer ganske mange kontraktspakker for marine operasjoner, og så kommer den kanskje viktigste, byggingen av topside (plattformdekket på produksjonsskipet, journ.anm.). Topside-kontrakten vil trolig bli tildelt på begynnelsen av neste år, sier Øvrum til E24 tirsdag.

Aker Solutions skal stå for design, innkjøp og styring av plattformdekkbyggingen, mens Sembcorp i Singapore skal bygge skroget til produksjonsskipet. Dermed må Statoil altså finne en leverandør til å faktisk bygge dekket, under Aker Solutions' ledelse og tegninger.

Øvrum forteller at boringen på feltet skal gjennomføres med Songa Enabler, som Statoil har på langtidskontrakt fra Songa Offshore.

Dermed er det fortsatt åpninger for at Kværner og andre norske leverandørbedrifter kan sikre seg en del av Castberg-kaken.

Om Kværner ligger an til å få en etterlengtet kontrakt til å bygge og/eller ferdigstille plattformdekket og produksjonsskipet er ennå uvisst, og selskapet selv er ordknapt tirsdag. Kværner har tidligere bygget produksjonsskip (FPSO) for Statoil og norsk sokkel, og selskapet er en åpenbar kandidat i anbudsrundene.

– Nyhetene som har kommet er svært positive for den norske leverandørindustrien. Det vi ser av kontrakter i prosjektet i dag er helt på linje med det vi har sett omtalt i media og markedet det siste året, sier kommunikasjonsdirektør Torbjørn Andersen i Kværner til E24.

– Er det noen andre kontraktsmuligheter for dere?

– Johan Castberg er et av de mest interessante prosjektene i bransjen for vår del og er fortsatt det, sier Andersen.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå