Kværner håper på plattformkontrakt med Shell

Det norske oljeservicekonsernet skal nå utrede og prosjektere en ubemannet plattform for Shell på britisk sokkel. Går alt som Kværner håper på lander de en mulig milliardkontrakt.


<p>Illustrasjonsbilde av Valhall Vestflanken-plattformen til Aker BP, bygget av Kværner Verdal.</p>

Illustrasjonsbilde av Valhall Vestflanken-plattformen til Aker BP, bygget av Kværner Verdal.

Oljeservicekonsernet Kværner opplyser til E24 at de har blitt tildelt en såkalt FEED-kontrakt av Shell for Jackdaw-funnet på britisk sokkel.

Kontrakten betyr at Kværner fra nå og frem til utgangen av året skal utrede og forhåndsprosjektere en ubemannet brønnhodeplattform for feltet.

Hvis de vinner kontrakten for å bygge en slik plattform vil det bli den andre av denne typen som Kværner har sikret seg i nyere historie etter Aker BPs Valhall Vestflanken-prosjekt.

– Denne kontrakten er svært viktig for Kværner, og for vår posisjon som EPC-leverandør (EPC står for leveranse av ingeniørarbeid, innkjøp og bygging, journ.anm.) av brønnhodeplattformer, og normalt ubemannede og ubemannede installasjoner, sier konserndirektør Sturla Magnus i Kværner i en uttalelse.

FEED-kontrakten i seg selv er ikke verdt så mye i kroner og øre, men den er viktig fordi det gjør det mer sannsynlig at Kværner også får kontrakten for å levere selve plattformen, gitt at Shell er fornøyd med forhåndsarbeidet.

Ingeniørarbeidet i FEED-kontrakten skal gjennomføres av Kværners ingeniører i Oslo og Trondheim, i samarbeid med ingeniørfirmaet Rambøll i Oslo, Esbjerg og Leirvik på Stod.

Ifølge Kværner sørger kontrakten for at en del av deres ingeniører nå har arbeid frem mot våren 2020.

Sammen skal de vurdere hvordan man kan bygge ut Jackdaw, et gass- og kondensatfunn med høyt trykk og høy temperatur.

Funnet ble gjort i 2005 av ConocoPhillips og deretter avgrenset av BG. BG ble senere kjøpt opp og fusjonert inn i Shell, som er operatør i dag.

Det er ventet at man vil kunne utvinne over 100 millioner fat oljeekvivalenter fra feltet, ifølge Offshore-Technology. Det nye funnet skal etter planen kobles på Shearwater-feltet til Shell.

Jackdaw ligger ikke langt fra den norske delen av Nordsjøen, nordvest for Ekofisk-feltet og sør for Sleipner.

Vil bruke erfaring fra norsk sokkel

Om det blir en utbygging eller ikke vil avgjøres når Shell og lisenspartnerne eventuelt tar en endelig investeringsbeslutning der prosjektet sanksjoneres. Hvis Kværner får oppdraget kan det være snakk om en kontrakt på rundt en milliard.

For Kværner vil det være en viktig seier nå som selskapet jobber aktivt med å diversifisere virksomheten sin utover tradisjonelle olje- og gassinstallasjoner.

En av satsingsområdene er ubemannede brønnhodeplattformer, som er mindre og enklere plattformer designet for å hente opp mindre funn.

Disse er ikke et ukjent konsept i oljenæringen. Enkelt forklart er det en plattform der man løfter mesteparten av utstyret til oljebrønnen opp fra havbunnen og plassert på en mindre plattformløsning.

Kværner har videreutviklet konseptet, og kalt det «subsea on a stick», med referanse til at man med denne løsningen slipper å ha mye subsea-utstyr på havbunnen.

Løsningen krever at havdypet ikke er for stort, men gjør også at man får en løsning som er konkurransedyktig på pris.

Kværner opplyser til E24 at de ser muligheter for minst 12 slike plattformer til på norsk og britisk sokkel.

Det endelige tallet vil avhenge av om oljeselskapene velger å bygge ut de aktuelle funnene og at de velger ubemannede brønnhodeplattformer over subsea-løsninger på havbunnen.

Den første plattformen Kværner vant en kontrakt på av denne typen var på Valhall Vestflanken, som Kværner nylig har levert til Aker BP. Kværner vant kontrakten sammen med resten av selskapene i «plattformalliansen» til Aker BP: Aker Solutions og ABB.

Kværner kjempet også om å få levere en lignende plattform til Equinors utbygging av Oseberg Vestflanken 2, men den kontrakten stakk nederlandske Heerema av med.

Valhall Vestflanken er en mer omfattende konstruksjon enn Kværners eget konsept fordi den både har et helikopterdekk og et lite «nødhus» (en slags brakke der mannskap kan søke ly for været over kortere perioder). Samtidig er det fortsatt snakk om en plattform som normalt sett vil være ubemannet, uten en egen boligmodul.

Aker BP meldte lørdag at plattformdekket på Valhall Vestflanken ble installert lørdag, bare 14 måneder etter at det første stålet ble kuttet hos Kværner Verdal. Prosjektet er ifølge Aker BP levert før tid, under budsjett og uten alvorlige personskader.

Kontrakten for Valhall Vestflanken var verdt en snau milliard kroner for Kværner, og hvis de også får levere en lignende plattform til Shell blir prislappen trolig i samme størrelsesorden.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå