Forsker frykter at hydrogenutviklingen vil stoppe opp

Forskningsleder på IFE ble overrasket over å høre om eksplosjonen. – Det skal mye til for at noe sånt skal skje, sier Øystein Ulleberg. 


<p><b>OVERRASKET</b>: Forskningsleder Øystein Ulleberg har ikke hørt om lignende hendelser før. Nå frykter han ny regelverk-gjennomgang. </p>

OVERRASKET: Forskningsleder Øystein Ulleberg har ikke hørt om lignende hendelser før. Nå frykter han ny regelverk-gjennomgang. 

Flere hydrogeneksperter har uttrykt overraskelse over eksplosjonen mandag.

Det gjør også forskningsleder Øystein Ulleberg ved Institutt for energiteknikk (IFE).

Han har tidligere vært prosjektleder for et demonstrasjonsanlegg for hydrogenproduksjon, en tidligere versjon av teknologien bak Sandvika-stasjonen. Ulleberg sier at han aldri har hørt om lignende hendelser.

– Det skal mye til for at noe sånt skjer. Vi har som grunnprinsipp at når du designer et anlegg så designer du for nulltoleranse, sier han til E24.

Fordi teknologien har vært under utvikling en stund, har man som resultat fått en standardisering av konstruksjonen.

– Hadde det vært for 20 år siden hadde det vært noe annet, men denne stasjonen er designet etter alle kunstens regler.

Lekkasje kan være selvantennende

Politiet etterforsker nå hva som var utløsende årsak til eksplosjonen på Uno-X-stasjonen i Sandvika, men det endelige svaret vil kunne vente på seg

– Det som er helt klart er at det har vært en lekkasje, men hva som forårsaket eksplosjonen er et annet spørsmål, sier Ulleberg. 

Han poengterer at hydrogen inne i rørene i tanken, som ikke er eksponert for oksygen, er helt trygt.

– Men får man en saktelekkasje inn i et rom uten ventilasjon blir det skummelt. Da kan det skje noe om gassen kommer i kontakt med en antenningskilde. 

 <p><b>FORSKNINGSSJEF</b>: Øystein Ullebø ved IFE</p>

FORSKNINGSSJEF: Øystein Ullebø ved IFE

Hydrogen er en svært eksplosiv gass. Derfor skal det så liten antenning til at man er påpasselig med å bruke rett type maling på gulvet, så det ikke oppstår friksjon, forklarer Ulleberg. 

– Og skulle man få en rask utblåsning av gassen, kan hastigheten sørge for at den er tenner seg selv. Uansett så er det et eller annet som har veltet i systemet. 

Tviler på designfeil

Hydrogenstasjonen i Sandvika er levert gjennom et fellesforetak eid av Uno-X, Nel og Praxair. Nel raste på børs etter ulykken som følge av frykt for hva ulykken får å si for selskapets fremtid. 

Foreløpige funn torsdag viser imidlertid at hverken elektrolysøren eller en dispenser som kundene bruker hadde noe å med eksplosjonen å gjøre. 

Nel-aksjen bykset opp 10 prosent etter meldingen.

Ifølge Øystein Ulleberg vil det å finne ut av skyldspørsmålet være en forholdsvis rask affære. 

– Det er et hierarki, bestående av blant annet installatører og kontrollører. Her er det ikke bare Nel som har stått for leveransen, det er underleverandører også. Det kan være at det eksploderte som følge av en feilfabrikasjon eller en designfeil, men jeg må si jeg tviler på det. 

Frykter forsinkelser

Gode Nel-nyheter til tross, det er ikke tvil om at mye av den positive hydrogenstemningen som har preget markedet den siste tiden er blitt snudd på hodet denne uken. 

Ulleberg er blant dem som mener gassen vil ha en viktig rolle i omleggingen til en mindre fossildrevet bilpark i årene som kommer. Nå er han redd for at utviklingen kan stoppe opp. 

– Skal man nå begynne å gå gjennom regelverket på nytt, vil man få en ødeleggende forsinkelse på videre utvikling. Endelig hadde det begynt å løsne litt med Uno-X' kommersielle satsing, og så skjer dette etter bare et par år. Det er veldig uheldig, så jeg håper etterforskningen viser at dette var en forklarlig hendelse, sier han. 

Forskningslederen erkjenner at dette vil ha negativ utvikling for hydrogen på kort sikt, og håper det finnes nok investorer med is i magen. 

– Historien for hydrogen har jo vært ganske god. Og husk på at bensinbiler også kan brenne.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå