– Dramatisk og krevende

Tankrederiene ADS Crude Carriers og Stolt-Nielsen seiler videre i det utsatte Midtøsten-området etter tankskipsangrepene. 


<p align="left"><b>BRANT:</b> John Fredriksens tankrederi Frontline vet ikke hvorfor det brøt ut brann på tankskipet deres i Oman-bukten, men utelukker at det var en feil med selve skipet.</p>

BRANT: John Fredriksens tankrederi Frontline vet ikke hvorfor det brøt ut brann på tankskipet deres i Oman-bukten, men utelukker at det var en feil med selve skipet.

– Vi opplever alle det som dramatisk og krevende, så det er klart det bringer usikkerhet, sier shippingtopp Terje Bodin Larsen til E24.

Han er sjef for rederiet ADS Crude Carriers. Det ble opprettet i 2018 av Arendals Dampskibsselskap, der han også er sjef. 

Torsdag ble to tankskip angrepet, blant disse John Fredriksen-kontrollerte Frontlines «Front Altair», ved inngangen til Persiabukta, nær Hormuzstredet, i Omanbukten. 

Det er et svært sentralt område for frakting av råolje til sjøs. 

– Området er en del av det vanlige seilingsområdet for stortank, inklusive for våre skip, sier Larsen. 

– Uoversiktlig 

Rederisjefen beskriver situasjonen som uoversiktlig. 

– Vi har ikke annen informasjon enn den pressen og mediene bringer og følger selvfølgelig med, sier han.

Larsen forteller at de ikke har gjort noen konkrete tiltak etter angrepene ble kjent.

– For øyeblikket kan vi ikke gjøre annet enn å vise aktsomhet og vente på avklaring på hva som egentlig foregår. Vi forholder oss til den informasjonen og de rådene vi får fra Rederiforbundet og andre myndigheter, sier Larsen. 

Les også: Hever sikkerhetsnivået for norske skip i Omanbukten

– Vil selvfølgelig påvirke

Sjøfartsdirektoratet gikk kjapt ut med en oppfordring om å holde god avstand til iransk farvann. Torsdagens angrep føyer seg inn rekken av i flere hendelser i området etter at USA trakk seg fra atomavtalen med Iran. 

I begynnelsen mai av ble fire skip utsatt for sabotasje i Omanbukta, blant disse norske «Andrea Victory». 

– Hva tenker dere om den eskalerende uroen i området?

– Det vil selvfølgelig påvirke, ikke nødvendigvis oss spesielt, men på hele bildet, både markedet og sikkerhetsvurderinger. 

– Men alt dette avhenger av i hvilken grad det kommer avklaring på realiteten i disse hendelsene som nå har vært i to omganger, sier Larsen i ADS Crude Carriers. 

Les også: Dette har skjedd i Omanbukta: Drama i eksplosivt farvann

Fortsetter å seile i området

Torsdag rapporterte nyhetsbyrået Reuters at tankskipseierne DHT Holding og Heidmar stanser nye ordre til Den arabiske gulf som et resultat av torsdagens angrep.

Ingen av de andre rederiene med tilknytning til Norge som E24 har snakket med har fortalt om slike planer. 

Les også: Höegh LNG har skip i området: – Vil fortsette å overvåke situasjonen nøye

Det Oslo Børs-noterte tankrederiet Stolt-Nielsen vil foreløpig fortsette sine seilinger som planlagt og har ingen umiddelbare planer om å trekke seg ut av området, opplyser kommunikasjonssjef Ellie Davison overfor E24.

Selskapet er ikke fornøyd med situasjonen og samarbeider tett med lokale havnemyndigheter.

– Vi er veldig bekymret for utviklingen etter angrepene, påpeker Davison.

Stolt-Nielsen har for øyeblikket ingen skip i umiddelbar nærhet til angrepene, men har flere i Midtøsten. 

– Vi har iverksatt ekstra sikkerhetstiltak for alle skipene i Midtøsten, forteller Davison, uten å ville utdype hva de gjør. 

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå