Analytiker: Høy oljepris vil forårsake ny finanskrise i 2020

Nye drivstoffregler for shippingbransjen vil sende oljeprisen til nye høyder og forårsake en finanskrise, mener amerikansk analytiker. – Nesten som å se et isfjell komme drivende mot oss, sier oljeekspert Torbjørn Kjus.  


<p><b>NYE KRAV:</b> Fra 2020 skal shipping-industriens drivstoff ha maks 0,5 prosent svovelinnhold, mot maks 3,5 i dag. Det kan få enorme konsekvenser, tror analytiker.</p>

NYE KRAV: Fra 2020 skal shipping-industriens drivstoff ha maks 0,5 prosent svovelinnhold, mot maks 3,5 i dag. Det kan få enorme konsekvenser, tror analytiker.

Verdensøkonomien vil sannsynligvis gå på en forferdelig smell i 2020 – på grunn av et ønske om drivstoff med lavt svovelinnhold og nye krav fra den internasjonale maritime organisasjonen IMO. Det hevder den amerikanske oljeanalytikeren Philip K. Verleger i en fersk analyse. 

I 2016 bestemte IMO, en organisasjon der de fleste FN-land er medlemmer, at shipping-industrien fra 1. januar 2020 skal måtte benytte seg av drivstoff med maks 0,5 prosent svovelinnhold. I dag ligger grensen på 3,5 prosent. 

Phillip K. Verleger i konsulentselskapet PK Verleger LLC skriver i en rapport som ble publisert tidligere denne måneden, at det vil føre til en historisk høy etterspørsel av drivstoff med lavt svovelinnhold, kombinert med et historisk høyt nivå for å bli kvitt uønsket drivstoffolje. 

Til sammen vil det føre til en økonomisk kollaps i 2020, hevder han.

– I Vistin Trading har vi begynt å legge på posisjoner som vil gå i kraftig profitt dersom de endringene Verleger spår, slår til, sier oljeekspert Torbjørn Kjus til E24.

Han legger til at han har lest rapporter fra amerikaneren i 20 år.

Les også: Dette skjer om Iran stenger Hormuzstredet: «The sky is the limit» for oljeprisen

Enighet om at drivstoffprisene vil øke

Det er ingen uenighet om at drivstoff-prisene vil stige markant når IMO-regelendringen trer i kraft i 2020. IEA har advart om at prisen på gassolje vil øke med over 20 prosent. Men i motsetning til Verleger mener de at dette ikke vil bli dramatisk for råoljeprisen.  

Verleger skriver at de fleste studier viser at oljeraffinerier vil måtte øke produksjonen av olje med lavt svovelinnhold med omtrent to millioner fat hver dag. Det er det ifølge ham ikke sikkert at er mulig å få til.

I stedet kan man få voldsomme prishopp for å hindre ikke-maritim bruk. 

– IMO-regelendringen vil føre til at man får en diesel- og gassolje-krise fordi halvparten av verdens raffinerier ikke kan produsere olje som møter den nye reguleringen. Da vil mange måtte legge ned. Det vil gi mindre olje inn i markedet og dermed høyere priser. 

Han nevner oljepriser på 160 dollar fatet og høyere, særlig om man får forstyrrelser i markedet. 

– Og hvis prisen bikker 200 dollar fatet, får vi sannsynligvis en resesjon, eller verre, hevder Verleger.

– Dette er grunnen til at jeg sluttet i DNB

Så høye oljepriser vil sende prisene på alt i økonomien oppover, skriver Verleger. 

Matpriser vil øke som følge av at bønder ikke har råd til å betale for drivstoff. Leveranser av varer og materialer til fabrikker og butikker vil minke eller stoppe opp. Kjøretøysalg vil falle, særlig SUVer som bruker mye drivstoff. Én eller flere amerikanske bilprodusenter vil gå konkurs og stenge. Tvangssalg av boliger vil stige i USA og Europa. Millioner vil bli arbeidsløse. 

– Alt på grunn av et ønske om drivstoff med lavt svovelinnhold.

  <p><b>ANER MULIGHETER:</b> Torbjørn Kjus og Vistin Pharma kommer utover høsten til å legge på flere posisjoner som vil gå i kraftig profitt dersom Verlegers analyse blir realitet.</p>

ANER MULIGHETER: Torbjørn Kjus og Vistin Pharma kommer utover høsten til å legge på flere posisjoner som vil gå i kraftig profitt dersom Verlegers analyse blir realitet.

Torbjørn Kjus forklarer at regelendringene hos IMO illustrerer hva som var hovedårsaken til at han sluttet i DNB. Så han kan få utnyttet prisendringene som kommer på de forskjellige raffinerte produktene. 

– Dette er nesten som å se et isfjell komme drivende mot oss, og rart nok tror mange fortsatt at isfjellet blir borte, så vi unngår et krasj i siste liten, sier han til E24.

Tror ikke IMO vil utsette

Kjus tror på en diesel-skvis i 2020 som kan bli enda større enn det vi så i 2008. 

– Samtidig må bunkerolje med høyt svovelinnhold konkurrere i kraftproduksjon, og det betyr konkurranse med kull. I så fall må prisen på dette produktet falle til ca. 130 dollar tonnet, det vil si 200 dollar tonnet lavere enn det forwardmarkedet i dag priser en desember 2020-kontrakt til, sier han.

Kjus tror ikke IMO kommer til å utsette ordningen. For det første fordi det ikke er nok tid igjen til at juridiske endringer kan gjøres innen 2020. For det andre på grunn av årsaken til at det innføres – nemlig av miljøhensyn. 

– Argumentet for endringene er at tusenvis av mennesker dør hvert år som følge av svovelinnholdet i bunkerolje. Hvilken politiker vil gå i mot det?

Han sier at det eneste han kan se for seg som kan gi en utsettelse av innføringen, er dersom de store prisforskjellene mellom raffinerte produkter faktisk spiller seg ut og drar brent-prisen opp i 150 dollar fatet. 

– Da kan det hende IMO og verdens politikere responderer. Men da er vi allerede ute av våre posisjoner med kjempeprofitt, sier Kjus. 

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå