Offshore-skip for over 20 milliarder i opplag

107 norske skip i offshoreskip ligger i opplag. Situasjonen vil bli mye verre fremover, mener shippinganalytiker.


<p><b>I OPPLAG:</b> Innerst i Rosfjorden, ved Agnefest i Lyngdal ligger store skip i opplag etter fall i oljenæringen.</p>

I OPPLAG: Innerst i Rosfjorden, ved Agnefest i Lyngdal ligger store skip i opplag etter fall i oljenæringen.

Det er bransjenettstedet Maritime som har samlet inn oversikten over offshoreskipene som nå ligger i opplag i et opplagsregister.

Antallet skal være doblet på fire måneder, skriver nettstedet.

Det er heller ingenting som tyder på at situasjonen vil bedre seg med det første.

Snarere tvert imot, ifølge shippinganalytiker Iver Christian Båtvik i Danske Bank.

– I vårt estimat fra september i fjor estimerer vi at en tredel av flåten skal ligge i opplag for å få balanse i markedet i 2017. Da inkluderer vi at enkelte av båtene som er bestilt, skal kanselleres. Det er ikke overraskende at antallet øker. Det er fortsatt mye som skal tas ut, sier Båtvik til E24.

– I dag er omtrent 15 prosent av offshoreflåten i opplag. Betyr dette at opplagstallene kan doble seg fremover?

– Ja, men noe av reduksjonen vil også være kansellering av nybygg som er bestilt, men ikke påbegynt, sier han.

Les også: Tror flere skip må i opplag

Rundt 26 milliarder

Båtvik har kikket på Maritimes liste over skip i opplag.

Han estimerer den samlede verdien til rundt 3 milliarder dollar, tilsvarende nær 26 milliarder kroner, hvis man legger 2015-priser til grunn.

Shippinganalytikeren presiserer at dette er et grovt overslag.

– Det er stor forskjell på verdien av båtene i opplag, flere av båtene vil være nesten umulig å selge i dagens marked, sier han.

Krevende situasjon

Båtvik forteller at han opplever situasjonen i bransjen som svært krevende.

– De aller fleste aktørene er nødt til å søke utsettelse for rentebetalinger samt skyve avdrag på bank- og obligasjonsgjeld ut i tid, sier han.

Analytikeren presiserer imidlertid at industrien har bygget opp en moderne flåte, med verdifull kompetanse og sterke markedsposisjoner globalt. Derfor tror han at bransjen med rette finansielle forutsetninger kan skape store verdier for langsiktige investorer de neste årene.

Solstad topper listen

 <p>Karl Johan Bakken, administrerende direktør i Farstad Shipping.<br/></p>

Karl Johan Bakken, administrerende direktør i Farstad Shipping.

Med 12 skip i opplag er det er Solstad Offshore som har flest skip i opplag, viser registeret. Hakk i hæl følger Deep Sea Supply med 11.

Rederiet Farstad Shipping har syv skip i opplag.

I oktober ble det klart at Farstad måtte permittere 100 ansatte, da fem av skipene ble lagt i opplag. Administrerende direktør Karl Johan Bakken forteller at det er langt flere fartøy i markedet enn det er behov for.

– Det er veldig synlig i Nordsjøbassenget, fordi Nordsjøen er preget av spotmarkedet med korte kontrakter. Det er mye tonnasje som ligger ledig mellom jobbene, sier Bakken til E24.

Han viser til at dagratene for shippingselskapet knapt nok dekker driftsutgiftene.

– Det går ikke an å holde skip i drift når du må betale for å levere tjenester. Da taper du mindre penger på å legge dem i opplag, sier han.

Tror ikke på snarlig bedring

I likhet med shippinganalytiker Båtvik, tror ikke Bakken på en snarlig bedring i markedet.

– Dessverre ser det ut som at markedet ikke strammer seg opp i 2016 på en måte som gir grunnlag for å anta at opplagsflåten vil bli redusert i nær fremtid, sier han.

– Kan det bli aktuelt for dere å ta ut flere skip i opplag fremover?
– Jeg vil ikke spekulere i det. Det vil avhenge av hvordan markedet vil utvikle seg. Vi har ikke så mange fartøy igjen i spotmarkedet, så det gjør det mindre aktuelt, sier Bakken.

Tror på bedring i 2018

Det skal være utfordrende å bruke offshorebåtene som nå ligger i opplag til andre oppgaver, ifølge shippinganalytiker Båtvik.

– Hvis man skal bygge om skipene så er det en stor investering. Det er mer sannsynlig at enkelte av båtene som bygges nå blir bygget om til bruk i fiskeindustrien. Det har vi også sett noen eksempler på, sier Båtvik.

Shippinganalytikeren tror ikke situasjonen vil snu med det første.

– Vårt base case er at tilbudssiden bunner ut i 2017 med 5 prosent vekst i behovet for båter inn i 2018. Fornuftige rater får vi tidligst i 2019, men det henger tett sammen med oljeprisutviklingen.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå