Den neste utbyggeren i Barentshavet

Det er snart gått seks år siden østerrikske OMV gjorde sitt store oljefunn Wisting i Barentshavet. Alt tyder nå på at det som vil bli Norges nordligste oljefelt blir bygget ut, men først må selskapet bli enige med en mektig lisenspartner.


<p><b>NESTE UTBYGGER?</b> Oljeselskapet OMV vil trolig bygge ut Wisting-feltet i Barentshavet.</p>

NESTE UTBYGGER? Oljeselskapet OMV vil trolig bygge ut Wisting-feltet i Barentshavet.

– For meg er det en god ressursbase, og 440 millioner fat er mye. Sammenlignet med andre prosjekter skal det absolutt gå, sier Knut Egil Mauseth, administrerende direktør i OMV Norge til E24.

Han leder den norske delen av det østerrikske olje- og gasselskapet OMV, som nå seiler opp som den neste utbyggeren i Barentshavet. Selskapet gjorde i 2013 et stort oljefunn kalt Wisting, og etter mange års arbeid, ytterligere boring og analyser, ser det meste ut til at feltet blir en realitet.

Etter at Equinor for et drøyt år siden overleverte utbyggingsplanen (PUD) for Johan Castberg til norske myndigheter for behandling, er det Wisting-feltet som ligger an til å bli det neste store oljefeltet i Barentshavet. Lundin Petroleums Alta/Gohta-felt vil trolig komme like etter det igjen.

Les også: (+) Slik kan du bli norsk oljekonge – om du orker

Tidligere denne måneden jekket OMV opp ressursanslaget på Wisting fra 350 til 440 millioner fat, noe som tilsvarer en økning på over 46 milliarder kroner basert på dagens oljepris og kronekurs.

– Hvis ikke vurderinger rundt fremtidig oljepris eller andre viktige forutsetninger plutselig skulle endre seg, så ser jeg ingen grunn til at ikke dette skal være et godt økonomisk prosjekt. Vi trenger ikke mer leting for å løfte Wisting videre, sier Mauseth.

Ifølge OMV-direktøren regner man med at utbyggingskostnaden for Wisting vil «ligge i området» rundt prislappen for Goliat- og Johan Castberg-feltene.

Goliat-feltet skulle etter planen koste rundt 30 milliarder (før alle overskridelsene), mens Johan Castberg-feltet skal koste snaue 50 milliarder.

Knut Egil Mauseth, administrerende direktør i OMV Norge
Knut Egil Mauseth, administrerende direktør i OMV Norge

Ferdig med boringen

OMV Norge-sjefen sier at de nå er ferdige med all datainnsamling som trengs, og at man nå er ferdige med å analysere undergrunnen for å forsikre seg om at ressursgrunnlaget er solid.

– Vi skal ikke bore flere brønner i denne fasen, sier han om prosjektets fremdrift nå.

– Hva er det som nå gjenstår?

– Det er mange større og mindre beslutninger som må gjenstår før vi kan ta et endelig konseptvalg, ja det er vel snakk om rundt 70. Den største beslutningen er om vi skal ha en løsning à la Goliat med Sevan-design eller en skipsløsning, sier Mauseth.

På Goliat-feltet, som ble det første oljefeltet på norsk sokkel i Barentshavet, valgte operatøren Eni (nå en del av Vår Energi) en flytende produksjonsenhet med det karakteristiske runde designet til Sevan Marine. Equinor har på sin side valgt et flytende produksjonsskip til Johan Castberg-feltet i samme havområde som nå er under bygging.

– Hva taler for den ene og den andre løsningen?

– Det er en totalvurdering av sikkerhet, hva som er best i is- og værforholdene i området, kostnaden og oppetid. Så det er mye som spiller inn i den beslutningen. Til syvende og sist handler det om hva som er best verdimessig, sier Mauseth.

– Har overskridelsene og problemene på Goliat-feltet skremt dere fra å velge det konseptet, eller mener dere at problemene ikke kan klandres selve designet?

– Vi mener ikke at det skyldes selve Sevan-designet, og vi har hatt god dialog med Eni (nå Vår Energi, journ.anm.) for å lære av deres erfaringer, sier Mauseth.

Equinor har sterke eierinteresser

Selv om det er OMV som er operatør i lisensen der funnet ligger, er lisenspartner Equinor en mektig aktør i området.

Mens OMV eier 25 prosent i Wisting-lisensen (PL537), kjøpte Equinor seg i 2016 opp fra 20 til 35 prosent gjennom en avtale med Tullow Oil.

Equinor kjøpte seg i tillegg opp fra 20 til 55 prosent eierskap i nabolisensen PL855, der OMV sitter med 25 prosent.

Petoro sitter med 20 prosent i begge lisenser, mens Idemitsu sitter med 20 prosent i Wisting-lisensen.

Mens Aker BP og Equinor er i full krangel om hvordan Noaka-området i Nordsjøen skal bygges ut, har det foreløpig ikke vært noen tegn til konflikt rundt Wisting. Men det er heller ikke kjent om OMV eller Equinor deler synspunkt på hvordan man best skal bygge ut Wisting.

 <p><b>WISTING-ALTERNATIV 1:</b> Slik skal Equinors flytende produksjonsskip på Johan Castberg-feltet se ut.</p>

WISTING-ALTERNATIV 1: Slik skal Equinors flytende produksjonsskip på Johan Castberg-feltet se ut.

Equinor har imidlertid indikert at de vil bruke erfaringene fra Johan Castberg (der man endte med et produksjonsskip til halv pris av den opprinnelige planen) på flere kommende prosjekter der et slikt konsept kan passe. Det inkluderer både det «nyinnkjøpte» Rosebank-funnet på britisk sokkel og Bay du Nord-funnet i Canada.

På Johan Castberg-feltet var det Sembcorp i Singapore som vant kontrakten for å bygge selve skipsskroget, fordi det er for stort til å kunne bygges i Norge, men norske leverandører har sikret seg betydelige kontrakter. Kværner skal for eksempel bygge plattformdekket, mens Aker Solutions står for design og ingeniørarbeidet.

– Hvordan stiller norske leverandører i konkurransen på Wisting?

Saken fortsetter under annonsen.

– Norske leverandører er viktige. Dette er et relativt grunt farvann og vi skal ikke ha noe veldig avansert, dypvannsteknologi i dette prosjektet, sier OMV Norge-sjefen og fortsetter:

– Vi er opptatt å bruke norske leverandører og norsk teknologi, og har vel ikke nødvendigvis den samme oppfatningen som noen om at man kan gå for en annen standard og klare å få til en billigere løsning når man skal bygge ut i Norge. Her er det andre forhold, spesielt når vi skal nord i Barentshavet. Da må vi gjøre dette riktig.

 <p><b>WISTING-ALTERNATIV 2:</b> Den flytende produksjonsenheten på Goliat-feltet er laget etter Sevan Marine-design.</p>

WISTING-ALTERNATIV 2: Den flytende produksjonsenheten på Goliat-feltet er laget etter Sevan Marine-design.


Oljejakten fortsetter

– Blir leteåret 2019 avgjørende, eller vil det være investeringsvilje selv om man ikke skulle gjøre funn i år?

– Barentshavet er fortsatt lite utforsket sammenlignet med det enorme arealet, og Oljedirektoratet sier jo at det fremdeles er et stort potensialet der oppe. Det ble boret mange brønner i Norskehavet og Nordsjøen som var bom før det ble virkelig bra, sier OMV Norge-sjefen, og fortsetter:

– Men det er klart at funn hjelper. Etter Snøhvit-funnet var det en lang periode uten funn. Så fant man Wisting, Johan Castberg og Alta/Gohta, og det ga en boost. Så har det vært litt rolig igjen. Men sånn er leting.

– En annen ting er oljeprisen, for det er dyrt å bygge ut i nord. Det er langt unna, og man trenger infrastruktur som koster en del penger. Utsiktene til oljeprisen blir derfor viktig. Hvis de som sier at utsiktene for oljeprisen på sikt ligger nærmere 40 dollar per fat, så vil nok appetitten etter å lete i Barentshavet falle, avslutter han.

I tillegg til OMV, Equinor og Vår Energi (tidligere Eni og Point Resources) er Lundin Petroleum ett av de selskapene som har gjort funn i Barentshavet.

Under sin kapitalmarkedsdag i London forrige uke viste Lundin frem kartet under.

Til venstre på kartet, sør for Equinors kommende Johan Castberg-felt, ligger Lundin-funnene Alta/Gohta. Selskaper jobber med å modne frem prosjektet og borer for tiden Pointer/Setter-prospektet som ligger like i nærheten.

Wisting-funnet til OMV ligger rett nord for Hammerfest, øverst på kartet. Mot øst ser man de to prospektene Korpfjell og Gjøkåsen som skal bores i år.

Da Korpfjell ble boret første gang i 2017 var det kanskje den brønnen som det var knyttet mest spenning til på norsk sokkel. Mange, inkludert lisenspartner Lundin, håpet på storfunn, men brønnen avdekket bare et mindre gassfunn.

I år er operatøren Equinor tilbake og forsøker seg på å bore igjen i det som kalles Korpfjell Deep.

I tillegg borer man nå to brønner på Gjøkåsen lenger sør, som også er en enorm struktur man ikke har boret i før. Blir det blink kan Gjøkåsen vise seg å inneholde enorme mengder olje.

Aker BPs letedirektør Evy Glørstad-Clark uttalte tidligere denne måneden at man må finne minst 250 millioner fat i Gjøkåsen hvis man skal kunne forsvare en utbygging.

Leteresultatene fra brønnene i Barentshavet vil tikke inn i de kommende ukene og månedene, og det er dermed duket for flere viktige nyheter i år, som vil påvirke hvordan oljeaktiviteten i Nord utvikler seg.

Illustrasjon fra kapitalmarkedsdagen til Lundin Petroleum, januar 2019
Illustrasjon fra kapitalmarkedsdagen til Lundin Petroleum, januar 2019
Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå