Tesla-gründeren overrasket over konkurrentenes elbiler

Elon Musk sier han aldri har vurdert noe annet enn rene elbiler. Han er overrasket over at ikke de store produsentene har kopiert han.

<p><b>FIREHJULSTREKK KOMMER:</b> Neste år kommer Tesla-sjef Elon Musk med den elektriske SUV'en Model X. Det kommer også firehjulstrekk på Model S, men Musk vil ikke si når.<br/></p>

FIREHJULSTREKK KOMMER: Neste år kommer Tesla-sjef Elon Musk med den elektriske SUV'en Model X. Det kommer også firehjulstrekk på Model S, men Musk vil ikke si når.

STAVANGER (E24): Det har nå gått syv år siden Elon Musk og Tesla lanserte sin første elbil, sportsbilen Roadster.

Siden den gang har ingen av de store produsentene kommet med en lignende elbil, og ingen har en rekkevidde som ligger i nærheten, uten bensinhjelp.

Når Elon Musk møter E24 dagen før han inntar hovedscenen på oljemessen ONS, forteller han om hvor overrasket han er over at ikke konkurrentene har kommet med en utfordrer.

- For å være ærlig er jeg ganske overrasket. Vi lanserte Tesla Roadster med en rekkevidde på over 400 kilometer i 2007. Det er syv år siden, sier Musk og slår armene opp i luften mens han humrer høyt.

 
 

- Det er ikke egentlig kommet noen bra elektriske biler ennå utenom Model S. Den kritiseres for at den er bra, men dyr, og det er en gyldig kritikk sånn sett. Men poenget er at en elbil må ha lang rekkevidde og ha rask lading for kjøring over lengre avstander, sier Musk.

- Hva stopper de store produsentene som Volkswagen, General Motors eller BMW fra å slippe en bil som Model S om kort tid. Er det at de ikke vil eller har de ikke evnen til å gjøre det?

- Jeg tror vi til slutt vil se det. De store tradisjonelle bilprodusentene beveger seg sakte og er veldig opphengt i den tradisjonelle måten å gjøre ting på, sier Musk og fortsetter:

Han sier at det også er grunnen til at han nå har åpnet opp mange av patentene rundt elbilteknologien. Frykten hans for at de store ville rykke inn å kopiere ham, har det aldri blitt noe av.

- De store er for fokusert på å bruke fire år på å lage den gamle modellen deres fem prosent bedre. De store teknologihoppene pleier ikke å komme fra store selskap, sier han og bruker IBMs dominans på starten av IT-alderen frem til Microsoft kom som eksempel.

- Innovasjonen pleier å komme fra små aktører og nykommere (…) Det er egentlig logisk, fordi den eneste måten for en liten aktør å klare seg i et etablert marked er å satse på noe stort og gjennombrytende. Produktet til det lille selskapet må være mye bedre enn produktene til de store, ellers er det ingen som vil kjøpe det. Hvorfor kjøpe noe annet hvis man har kjørt BMW eller Mercedes i 10 år, sier Musk.

Har aldri vurderte noe annet

Mens Tesla satser 100 prosent på elbil satser de andre produsentene på en rekke forskjellige teknologier, fra små elbiler med mindre rekkevidde til hybrider og biobasert drivstoff.

- Har du vurdert noe annet enn helelektrisk?

- Nei, det har vært supertydelig for meg i over 20 år at det er elektrisk som er fremtiden, sier Musk som mener det er merkelig at vi har holdt oss til bensin og diesel.

- Med andre ting i livet, som hvitevarene og vaskemaskinen på kjøkkenet ditt eller industrimaskiner og roboter, så er det jo ingenting som går på bensin, sier Musk.

Han lener seg frem i stolen og peker på telefonen min og spør:

- Hadde du kjøpt en mobil som du etter noen dager måtte fylle opp med en giftig væske? Vet du hvor mange man ville solgt, null!

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå