Reuters: Norge vurderer et forbud mot skrubbere

Rederier verden over investerer store summer i rensesystemer for å møte nye miljøkrav for skipsfarten. Nå vurderes det et forbud mot såkalte skrubbere også i Norge, ifølge Reuters.

Stadig flere havner over hele verden forbyr bruken av skrubbere, som renser utslippene fra store skip. Lørdag skrev E24 hvordan bransjen tror at skip uten skrubbere kan bli verdiløse på sikt, fordi stadig flere kunder krever lavere utslipp fra shippingpartnerne sine.

Nå kommer nyheten om at flere havner vurderer å forby skrubbere. Poenget med skrubberne er at de renser eksosen fra skipene for svovel. Konsekvensen er at skipene pumper urent vann i havet – og det er det havnene nå vil sette en stopper for, skriver Reuters.

Også i Norge vurderes det nå et forbud mot bruk av skrubbere som slipper ut urent vann i fjordene, ifølge nyhetsbyrået, som viser til en ikke navngitt kilde i Klima- og miljødepartementet.

Det skal også vurderes om alle typer skrubbere skal forbys.

E24 var vært i kontakt med departementet, som foreløpig ikke kan si noe om et mulig totalforbud.

Ifølge Teknisk Ukeblad hadde Norge planer om å forby skrubbere, men «modererte» det til å kun gjelde åpne anlegg som slipper ut svovelsyre.

To alternativer 

Den internasjonale skipsfartsorganisasjonen (IMO) har besluttet at grensen for svovelinnhold i drivstoff brukt innen shipping skal reduseres fra dagens 3,5 prosent til 0,5 prosent.

Verdens rederier står da overfor et valg med to alternativer:

Enten legge om til en ny type diesel-lignende drivstoff som blir dyrere enn dagens eller installere kostbare rensesystem på skipene. Disse såkalte skrubberne gjør det mulig å fortsette å bruke dagens svovelrike bunkersolje.

Fra før er det kjent at Singapore, Kina og havnen Fujairah i Emiratene har forbudt skrubbere.

Nå melder Reuters at enkelte havner i Finland, Litauen, Irland og Russland også har forbudt eller satt strenge krav til bruk av utstyret.

– Globalt forbud

Grepet gjør at skipene ikke kan bruke skrubbere når de er havnenes farvann, og heller må lagre utslippsvannet på tanker, for så å slippe det ut i åpent farvann.

Reuters melder også at det er snakk om et globalt forbud mot bruk av skrubbere – noe som vil gjøre rederienes investering i utstyret verdiløs over natten.

I helgen skrev E24 om rederiet Star Bulk, som har brukt 200 millioner dollar, tilsvarende 1,7 milliarder kroner, på å installere skrubbere på alle sine skip.

Star Bulk-sjef Herman Billung er kritisk til at antallet havner som forbyr skrubbere fortsetter å øke.

– Havnesjefene og myndighetene som bestemmer vet ikke hva de snakker om. Deres tilnærming til det er «better safe than sorry», sier Billung til E24 tirsdag.

Han påpeker imidlertid at forbudene ikke har noe å si for Star Bulks flåte med skip. 

– Det er irriterende fordi det gjør ting mer komplisert, men vi brenner så lite i havn at det ikke har noen betydning for oss. For tankskip og tørrlastskip betyr ikke et havneforbud så mye. For passasjer- og cruisetrafikk er det mer ubehagelig, sier Billung. 

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå