Solstad Farstad tror de er i brudd med lånevilkår

Det fusjonerte rederikonsernet Solstad Farstad melder at en av datterselskapene trolig er i brudd med et av lånekravene som måler betjeningsevnen på gjelden. I tillegg varsler styrelederen at han vil trekke seg.


<p>Arkivbilde av supplyskip fra Solstad Farstad ASA i opplag i Ålesund i 2017.</p>

Arkivbilde av supplyskip fra Solstad Farstad ASA i opplag i Ålesund i 2017.

Samtidig som rederikonsernet Solstad Farstad varsler at styret nå har godkjent årsregnskapene for 2017, kommer det også et resultatvarsel for første kvartal 2018.

Solstad Farstad skriver i en kommentar til sin årsrapport at et av datterselskapene i gruppen, Farstad Shipping AS, kan være i brudd med et av sine lånevilkår.

Det aktuelle vilkåret er et målepunkt for betjeningsevnen, og det måler gjeld mot selskapets brutto driftsresultat (EBITDA).

– Dette lånevilkåret er avhengig av en EBITDA-beregning, og kan derfor ikke måles nøyaktig før undergruppens (datterselskapets, journ.anm.) regnskaper for første kvartal 2018 har blitt ferdigstilt, skriver Solstad Farstad i en børsmelding.

– Men, nåværende estimater indikerer at et brudd er til stede, skriver selskapet videre.

Dette sier Solstad Farstad-sjefen til faren for mislighold: – Er under god kontroll

Solstad Farstad-aksjen åpnet ned snaue fem prosent da Oslo Børs startet handelen tirsdag, men utover formiddagen har aksjekursen falt ytterligere.

Milliardforfall fremskyndes

Solstad Farstad-konsernet opplever på linje med en rekke andre offshorerederier et tøft marked samtidig som mange av rederiene også må håndtere mye gjeld.

I Solstad Farstads kvartalsrapport for fjerde kvartal 2017 kommer det frem at konsernet samlet sett har en netto gjeld på 27,3 milliarder kroner og 31,3 milliarder brutto. Av dette hører 18,0 milliarder til som gjeld i datterselskapene.

Solstad Farstad skriver i resultatvarselet tirsdag at et brudd på lånevilkårene vil føre til at den aktuelle gjelden vil føre til at den reklassifiseres fra langsiktig til kortsiktig gjeld, altså at forfallet ligger mindre enn 12 måneder frem i tid. Det vil den forbli frem til man enten etterlever lånevilkårene igjen eller at kreditorene gir et fritak (waiver) på minst 12 måneder.

Akkurat hvor mange av de 18,0 milliardene i gjeld som nå kommer til forfall opplyser selskapet ikke, men de skriver at man basert på nåværende prognoser regner med at datterselskapet igjen vil etterleve lånevilkåret om betjeningsevne «i andre halvår 2018».

Dette vil imidlertid avhenge av at markedet og inntektene utvikler seg som ledelsen forventer.

I tillegg til problemene er det kjent at datterselskapet Solship Invest 3 AS er i forhandlinger med sine långivere som følge av likviditetsproblemer.  Solship Invest 3 AS eier Deep Sea Supply-rederiet.

27. mars meldte Solstad Farstad at det er inngått avtale med långiverne om å stanse betaling av renter og gjeld. Avtalen løper frem til 4. mai.

Solstad Farstad hadde et underskudd på -345 millioner kroner etter skatt i fjor, og skrev flåtens verdi ned med ytterligere en milliard kroner.

Styrelederen vil trekke seg

I tillegg til nyheten om mulig mislighold, har det også kommet en børsmelding der valgkomiteen foreslår endringer i styret.

Styreleder Terje Vareberg i Solstad Farstad har bedt nominasjonskomiteen om å finne en erstatter, fremgår det av komiteens innstilling til generalforsamlingen som skal avholdes i mai.
Der foreslås det også at investor Harald Espedal velges som nytt styremedlem. Espedal har tidligere vært sjef for fondsforvalteren Skagen, og har flere styreverv.

Ifølge meldingen har Sverre Andreas Farstad trukket seg fra styret.

Ifølge forslaget vil styret bestå av følgende medlemmer: Harald Espedal, Merete Haugli, Toril Eidesvik, Ellen Solstad, Frank Reite og Harald Thorstein.

Dagens Solstad Farstad ble til da Kjell Inge Røkke og John Fredriksen fant tonen og slo sine supplyinvesteringer sammen.

Deep Sea Supply var Fredriksens supply-satsing, mens Kjell Inge Røkkes Aker satt på en stor eierpost i Solstad. Sammen gikk de to inn i en redningsaksjon av Farstad, som innebar at Farstad fikk inn frisk kapital og fikk gjeldssanering samtidig som det ble fusjonert inn i den nye storsatsingen.

Solstad Farstad er i dag en av verdens største offshorerederier, og planen med storfusjonen var å skape en enhet som er sterk nok til å klare seg gjennom krisen til bedre tider kommer.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå