Blir operatør for «Brasils Johan Sverdrup»: – Dette er stort

Statoil har sammen med ExxonMobil og Galp sikret seg kontrollen over et område i Brasil som de tror inneholder like mye olje og gass som giganten Johan Sverdrup.


<p><b>KLAR FOR Å BORE:</b> Konserndirektør for leting i Statoil, Tim Dodson (i midten), setter nå i gang med å planlegge den videre boringen i Brasil. Her ser han og kollegaer på kjerneprøver fra en letebrønn i Øst-Afrika.</p>

KLAR FOR Å BORE: Konserndirektør for leting i Statoil, Tim Dodson (i midten), setter nå i gang med å planlegge den videre boringen i Brasil. Her ser han og kollegaer på kjerneprøver fra en letebrønn i Øst-Afrika.

Etter tre år med oljebrems, samt en gigantisk korrupsjonsskandale i det nasjonale oljeselskapet Petrobras, er Brasils olje- og gassmyndighet (ANP) åpenbart klar for å se fremover mot lysere tider.

Fredag ettermiddag kunne ANP annonsere resultatene fra den andre og tredje auksjonsrunden for pre-saltområdene på brasiliansk sokkel. Som E24 skrev tidligere fredag, kom Statoil sammen med ExxonMobil og Galp seirende ut i konkurransen om Carcará Nord-lisensen.

I pressemeldingen sparer heller ikke ANP-sjefen på ordbruken:

– Brasil er tilbake på den globale oljescenen, sier direktør Décio Oddone i ANP.

– Auksjonsrundenes suksess viser frem de regulatoriske endringene som er gjort av brasilianske myndigheter (...) og ikke minst appellen i de forskjellige områdene, siden Brasils pre-salt inneholder reserver som har noe av det beste potensialet for å bli utviklet i verden, skriver ANP videre.

Fra Statoil og partnernes side klarer man heller ikke å skjule begeistringen over fredagens resultat:

– Dette er stort, og det er en utrolig viktig posisjon for oss, sier konserndirektør for leting, Tim Dodson, i Statoil på telefon med E24 fredag like etter at resultatene fra lisensauksjonen i Brasil er klare.

– Disse avtalene og de nye auksjonsresultatene markerer ExxonMobils inntreden i ressurser og leteprospekter i Brasil som er i verdensklasse. ExxonMobil har en lang historie i landet, og vi er trygge på at vår dypvannsteknologi og prosjektekspertise kan bistå med å videre utvikle verdiene i Brasils energiressurser, sier Darren Wood, konsernsjef og styreleder i ExxonMobil i en uttalelse om transaksjonen og auksjonen.

I tillegg til at det er snakk om et område som anslås til å inneholde milliarder av fat med olje, er Tim Dodson i Statoil vel så opptatt av avtalen man har fått på plass samtidig med selve auksjonen.

Statoil skal lede showet

Statoil, ExxonMobil og Galp har nemlig blitt enige om en unitisering (samlet eierskap) for de to områdene Carcará (også kjent som BM-S-8) og Carcará Nord.

Selv om de tre selskapene i første omgang må ut med rundt 910 millioner dollar i en signaturbonus til brasilianske myndigheter for å sikre seg Carcará Nord-lisensen, kan Statoil få ut 1,2 milliarder dollar netto.

 <p>Anders Opedal, tidligere konserndirektør for drift og nå landsjef for Brasil i Statoil får et gigantprosjekt i fanget med Carcara-avtalen i boks.</p>

Anders Opedal, tidligere konserndirektør for drift og nå landsjef for Brasil i Statoil får et gigantprosjekt i fanget med Carcara-avtalen i boks.

Det skjer fordi Statoil har blitt enig om å selge andeler i sørlige Carcará til de to andre, slik at de sammen får et felles eierskap i begge lisensene.

På toppen av det hele blir Statoil operatør for den samlede utbyggingen og feltet, og vil dermed lede store deler av showet i gigantutbyggingen som skal i produksjon på midten av 2020-tallet.

Statoils letesjef mener at kombinasjonen av at de tre partnerne både vant anbudet denne uken og har blitt enige om en unitisering av hele området vil gjøre det mulig for en langt raskere og mer effektiv utvikling av feltet enn hvis noen andre vant:

– Hadde det kommet et annet operatørskap i Carcará Nord kunne det oppstått uenigheter om en rekke faktorer, og ikke minst operatørskapet for den samlede utbyggingen. Det unngår vi nå, sier Dodson.

En ny gigant

Statoil er allerede tungt inne i Brasil og er allerede i dag en av landets største oljeprodusenter. Selskapet opererer Peregrino-feltet og jobber nå med utviklingen av fase to. De er også operatør i BM-C-33-lisensen, som også ligger i Campos-bassenget.

Peregrino startet opp i 2011 og kan produsere opptil 100.000 fat olje per dag og inneholder fortsatt 300 til 600 millioner fat utvinnbar olje. I tillegg har de nå altså sikret seg to lisenser i Carcará.

– Hvor mye olje snakker vi om for hele Carcará-området?

– Rundt 2,0 milliarder utvinnbare fat totalt, hvorav 700 millioner til 1,3 milliarder anslås å ligge i sør. Dette er det vi kaller middelsestimatet, sier Dodson.

– Snakker vi her om «Brasils Johan Sverdrup»?

– Ja, det kan man godt si, sier Dodson og humrer.

Det norske gigantfeltet som ble oppdaget av Lundin Norway og nå bygges ut med Statoil som operatør inneholder anslagsvis 2,0 til 3,0 milliarder fat olje.

De lyseblå feltene viser lisensene der Statoil er operatør i Brasil. Nederst til venstre er Carcara og Carcara Nord.
De lyseblå feltene viser lisensene der Statoil er operatør i Brasil. Nederst til venstre er Carcara og Carcara Nord.

– Vi har en god forståelse av ressursene i sør og strukturen som helhet. Dette bekreftes også av at Galp, uavhengig av oss, har kommet til samme konklusjon. ExxonMobil har jo også kommet inn i ettertid og mener det samme, sier Dodson, og fortsetter:

– Så når vi la inn bud i auksjonen var vi veldig enige om volumene og hvordan de skulle fordeles og unitiseres på tvers av Carcará og Carcará Nord, sier Dodson.

Sammenlignet med norsk sokkel ligger disse oljeressursene på et langt større havdyp, men så er også værforholdene langt snillere.

Saken fortsetter under annonsen.

– Vi har ikke denne typen pre-saltformasjoner på norsk sokkel, men vi har erfaring med dette fra Campos-bassenget. Når det gjelder det høye trykke og temperaturen har vi også en del erfaring med det fra enkelte områder på norsk sokkel, forklarer Dodson.

Boringen kan starte før jul

Etter at Statoil i fjor sommer inngikk en avtale med Petrobras om å kjøpe seg inn i hovedblokken i Carcará (BM-S-8) med 66 prosent for 2,5 milliarder dollar (21,4 milliarder da) har ikke selskapet sittet stille.

Den 12. juli annonserte Statoil at de hadde sikret seg ytterligere 10 prosent av blokken fra Queiroz Galvão Exploração e Produção for 379 millioner dollar (3,2 milliarder kroner).

Dagen etter meldte Statoil at de hadde sikret seg borekapasitet med Seadrills boreskip West Saturn. Kontrakten omfatter den sørlige delen av Carcará og gjelder én letebrønn og en lengre brønntest.

Takket være denne kontrakten planlegger Statoil å starte boringen i den sørlige delen av Carcará en gang mellom 1. desember i år og 1. mars neste år.

Det man skal starte med er en brønn man er forpliktet til å bore i BM-S-8 i Guanxuma-prospektet. Deretter skal man gjøre brønntesten.

– I Carcará Nord har vi også en forpliktelsesbrønn, så det er den vi vil starte med etter brønntesten i sør. Denne skal bores før unitiseringen er gjennomført og sannsynligvis blir det boring der neste år, ettersom vi har flere opsjoner i kontrakten med Seadrill, sier Dodson.

– Selv om det naturligvis vil kreve planlegging før vi kan bore i nord, så vil det bli betraktelig lettere og raskere å gjennomføre nå som vi får samme partnere i nord som i sør, fortsetter han.

– Når tror dere at unitiseringen kan være ferdig og alt godkjent av myndighetene?

– Det er vanskelig i dag å si akkurat når det vil skje sier Dodson.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå