Vant budrunde: Statoil satser videre i Brasil

Statoil har sammen med partnerne ExxonMobil og Galp gått seirende ut av budrunden for å sikre seg Carcará Nord-blokken utenfor kysten av Brasil. Samtidig har selskapene gjort en rokering i eierandelene slik at Statoil kommer ut i pluss.


<p> Statoil sitt kontor på Fornebu</p>

 Statoil sitt kontor på Fornebu

Statoil melder fredag ettermiddag at de og de brasilianske datterselskapene til ExxonMobil og Galp (Petrogal Brasil) har levert det høyeste budet i konkurransen om å sikre seg lisensen i den såkalte Carcará Nord-blokken i Brasil.

Statoil er operatør og har en andel på 40 prosent i konsortiet. ExxonMobil har også 40 prosent eierandel, mens Galp sitter med de siste 20 prosentene.

Auksjonen startet klokken 13:00 norsk tid fredag, og nå er altså resultatene klare. Brasilianske myndigheter har ønsket å få inn flere milliarder dollar i auksjonen.

Statoil kjøpte seg inn i hovedblokken i Carcará (BM-S-8) i Santosbassenget gjennom en avtale med Petrobras i fjor. For 2,5 milliarder dollar (21,4 milliarder kroner den gangen) sikret Statoil seg 66 prosent av lisensen. I juli skrev E24 at Statoil kjøpte ytterligere 10 prosent av blokken fra Queiroz Galvão Exploração e Produção for 379 millioner dollar (3,2 milliarder kroner).

Statoil blir operatør

Statoil sikret seg dermed totalt 76 prosent av Carcará blokken. Årsaken til at de også vil inn i Carcará Nord er at funnet strekker seg inn der.

I tillegg til at de nå vant auksjonen har Statoil, ExxonMobil og Galp blitt enige om å fordele eierandelene sine på tvers, slik at de får et samlet eierskap i både Carcará og Carcará-Nord. Statoil skal bli operatør for hele den samlede gigantutbyggingen, gitt at myndighetene sier ja.

– Dette styrker Statoils posisjon i det produktive brasilianske pre-salt-området og denne transaksjonen bidrar til å bygge et sterkt og samordnet partnerskap på tvers av de to Carcará-blokkene. Til sammen fremmer dette i betydelig grad vår strategi i Brasil, et kjerneområde for Statoil. Å være operatør for utviklingen av Carcará, et funn i verdensklasse, passer godt sammen med vår kompetanse og kapasitet, sier Statoils konsernsjef, Eldar Sætre.

– Denne planen vil skape arbeidsplasser, økonomisk vekst og inntekter for staten, sier Statoils landsjef for Brasil, Anders Opedal, om feltet som etter planen skal i produksjon fra midten av 2020-tallet.

 <p>Statoil og partnerne Galp og ExxonMobil fester nå grepet i Brasil etter at de gikk seirende ut av konkurransen om Carcará Nord-blokken, som ligger nederst til venstre i dette kartet over Brasils offshoresektor.</p>

Statoil og partnerne Galp og ExxonMobil fester nå grepet i Brasil etter at de gikk seirende ut av konkurransen om Carcará Nord-blokken, som ligger nederst til venstre i dette kartet over Brasils offshoresektor.

Milliarder på bordet

Selve auksjonen er altså bare en del av en komplisert transaksjon som Statoil og partnerne nå gjennomfører.

I motsetning til i Norge, der lisensene er gratis (med unntak av mindre søknadsavgifter og lignende) og man heller skatter inntektene fra feltet hardt, har man i Brasil et system der selskapene må forhåndsbetale for å sikre seg lisenser.

I første omgang betaler partene ut en forhåndsbestemt signaturbonus på 3,0 milliarder brasilianske real, som tilsvarer 910 millioner dollar med dagens kurs. Statoils andel av dette er 364 millioner dollar, eller 2,87 milliarder kroner.

Samtidig har de tre selskapene blitt enige om å samordne eiendelene sine i hovedblokken i Carcará (kalt BM-S-8), slik at de får et samlet eierskap på tvers. Dette gjøres også på norsk sokkel gjennom en såkalt unitisering.

I denne avtalen får Statoil betalt opptil 1,55 milliarder dollar av partnerne. Dermed får Statoil ut opptil 1,19 milliarder dollar hvis man trekker fra utgiften til signaturbonusen.

Betalingene fra partnerne til Statoil vil bli delt opp og avhenger av visse betingelser.

  • I første omgang selger Statoil 33 prosent av den opprinnelige andelen de kjøpte fra Petrobras (på 66 prosent) i Carcará-funnet (BM-8-S). For dette får Statoil 800 millioner dollar i forskudd og opptil 500 millioner dollar i etterkant
  • Deretter skal Statoil selge 6,5 prosent av de siste 10 prosentene de kjøpte nå i sommer til ExxonMobil og Galp. For dette får Statoil et forskudd på 155 millioner dollar og opptil 95 millioner dollar i etterkant.

Hvis alt gjennomføres som planlagt vil Statoil og ExxonMobil begge sitte med 36,5 prosent i Carcará (BM-S-8) og 40 prosent i Carcará Nord hver, mens Galp eier 17 og 20 prosent, henholdsvis.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå