Her legges milliardkabelen

Nå legges de første lengdene av en norsk-britisk strømkabel.


<p><b>STARTET ARBEIDET:</b> Her legges den norsk-britiske kabelen North Sea Link. Bildet er fra begynnelsen av arbeidet i mai 2018. Den oppjekkbare lekteren brukes til å ta mot kabelen fra italienske Prysmians kabelleggingsskip Giulio Verne, som ligger to kilometer ute i havet fordi det er langgrunt. Kabelen fløtes inn til lekteren og vinsjes videre inn til land, der den kobles til.</p>

STARTET ARBEIDET: Her legges den norsk-britiske kabelen North Sea Link. Bildet er fra begynnelsen av arbeidet i mai 2018. Den oppjekkbare lekteren brukes til å ta mot kabelen fra italienske Prysmians kabelleggingsskip Giulio Verne, som ligger to kilometer ute i havet fordi det er langgrunt. Kabelen fløtes inn til lekteren og vinsjes videre inn til land, der den kobles til.

Norges syvende utenlandskabel for import og eksport av strøm vil gå mellom Blyth nær Newcastle i Storbritannia til norske Kvilldal i Rogaland.

Dette blir en av verdens lengste undersjøiske strømkabler på rundt 720 kilometer.

Byggingen starter drøye åtte måneder etter at arbeidet begynte med å strekke en strømkabel mellom Tonstad i Norge og Wilster i Tyskland.

 – Vi begynte installasjonen tidlig på morgenen mandag, sier prosjektdirektør Thor Anders Nummedal i Statnett til E24.

– Alt gikk etter planen, sier han.

Det italienske kabelleggingsfartøyet Gulio Verne skal nå legge kabel 60 kilometer ut i Nordsjøen, før det kommer tilbake for en tilsvarende runde med den andre av de to kablene som til sammen utgjør strømforbindelsen til Norge.

– Hver last på kabelleggingsfartøyet er på 7.000 tonn, eller 130 kilometer kabel. Så det er store dimensjoner over dette, sier Nummedal.

Når begge de to kablene er i drift i neste tiår vil Norge til sammen ha syv sjøkabler til utlandet og 17 kraftforbindelser til utlandet.

Mer enn doblet kapasitet

Kablene til Storbritannia og Tyskland har en samlet kapasitet på 2.800 megawatt, noe som tilsvarer et par større kull- eller kjernekraftverk. Fra før har Norge kabler med totalt 2.300 megawatt i utvekslingskapasitet med Danmark og Nederland.

Les mer: Her legges strømkabelen til Tyskland

Kablene til Tyskland og Storbritannia er begge beregnet å koste 1,5 til 2 milliarder euro, som betyr at den samlede regningen blir på mellom 28 og 38 milliarder kroner.

Tidligere har Norges vassdrags- og energidirektorat anslått at kablene til Tyskland og Storbritannia kan øke kostnaden for strømmen i Norge med rundt to øre per kilowattime i 2030.

(saken fortsetter under bildet)

 <p><b>PÅ LAND:</b> Her i Blyth ved Newcastle i Storbritannia legges de første lengdene av strømkabelen North Sea Link, som skal strekkes 720 kilometer over Nordsjøen fra Storbritannia til Norge.</p>

PÅ LAND: Her i Blyth ved Newcastle i Storbritannia legges de første lengdene av strømkabelen North Sea Link, som skal strekkes 720 kilometer over Nordsjøen fra Storbritannia til Norge.

Fremmer forbindelsenes fordeler

Kabelen vil, ifølge Statnett, bidra til verdiskaping for norsk kraftproduksjon, forsyningssikkerhet for norske forbrukere, og til et mer klimavennlig kraftsystem.

– Kabelen bygges etter et samfunnsøkonomisk regnestykke, om hvor mye dette er verdt for Norge. Det er veldig store positive tall for lønnsomheten for disse kabelprosjektene, sier Nummedal.

Han sier at forsyningssikkerhet alltid har vært en del av beslutningsgrunnlaget for kablene. Norge har for tiden overskudd på strøm, men det kan endre seg over tid.

– For øyeblikket er det kanskje ikke det største elementet, men disse kablene skal kanskje ligge i 30, 40 og, 50, 60 år. Da må vi også ta med oss dette, sier Nummedal.

– Når det gjelder klima, så er det morsomt å stå her i Blyth, for her ser vi havvindmøller i bakgrunnen, men det er fint vær, så de står stille, sier Nummedal.

Med kabelen kan Norge tilby strøm til britene når det ikke blåser, og erstatte mer forurensende kraft fra kull eller gass.

– Motsatt kan vi kjøpe strøm fra britene når det er overskudd her, og spare vann i magasinene våre. Dette går begge veier, sier Nummedal.

Kan møte hindringer

Før kabelen legges gjør utbyggerne Statnett og National Grid detaljerte undervannsundersøkelser for å avdekke hindringer og justere traseen for å sikre kabelen mot skader og brudd.

– Det er noe av det viktigste vi gjør, for å sikre oss mot problemer under levetiden. Det kommer et fartøy etterpå som spyler under kabelen med en vannjet, sier Nummedal.

– Dette er utstyr omtrent på størrelse med en buss, som går langs sjøbunnen og pulveriserer bunnen slik at kabelen synker ned, sier han.

Hvis det er spesielle forhold kan utbyggerne velge å dumpe stein oppå kabelen i stedet, for det er viktig å komme videre slik at tidsplanen holder.

– Vi kan ikke bli stående med disse fartøyene, for da kan det bli dyrt, sier han.

Saken fortsetter under annonsen.

Må ha avtaler

 – Hva er de største hindringene?

– Vi har noen hindringer som vi vet veldig godt om, det er diverse andre kabler og rørledninger, eller krysninger som vi kaller det. Da må vi ha avtaler med alle eiere om regulering, og hvem som har ansvar hvis det skjer skader. Andre hindringer er store steiner, ujevn bunn eller ting som ligger på bunnen. Men det har vi god oversikt over, så vi har justert traseen der det er nødvendig, sier prosjektdirektøren.

Utbyggerne må også sjekke etter potensielle eksplosiver fra andre verdenskrig.  Risikoen er normalt størst på britisk side, men der ble det ikke funnet verken miner eller andre eksplosiver.

– Men mange har nok sett at vi fant et engelsk fly fra krigen som var styrtet i havet, trolig på vei med forsyninger til tropper i Norge, sier Nummedal.

Subseaoperasjon i et vann

Det skal legges 270 kilometer kabel på britisk side i år, mens installasjonen på norsk side begynner først i 2020.

– Vi skal inn i fjordene på norsk side etter hvert, i 2020 og 2021. Det er en jobb som er relativt komplisert, for det er trangt og dypt. Vi har heldigvis Nexans til å gjøre den jobben, og de har erfaring fra slike jobber fra før, sier Nummedal.

– Når vi kommer helt inn fjorden i Suldal kommune, skal vi opp av fjorden og gjennom en tunnel, og så skal vi over et vann. Det er litt spesielt, for det blir enda en subseaoperasjon der, sier han.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå