Strømavgift kan gi batteriboom

Om noen år får du ekstraavgift hvis du bruker mye strøm på én gang. Det kan gjøre batterier mer attraktive. Nå tester Lyse ut batterier i folks hjem i Rogaland.


<p><b>LAGRER STRØM:</b> Administrerende direktør John Helsingeng i Eaton Norge viser frem selskapets batteripakke, basert på elbilbatterier fra Nissan. Lyse tester nå ut slike batteriløsninger i Rogaland, som del av EU-prosjektet «Invade». Helsingeng tror hjemmebatterier kan bli mer populære når det blir innført en «rushtidsavgift» på strøm fra 2021.</p>

LAGRER STRØM: Administrerende direktør John Helsingeng i Eaton Norge viser frem selskapets batteripakke, basert på elbilbatterier fra Nissan. Lyse tester nå ut slike batteriløsninger i Rogaland, som del av EU-prosjektet «Invade». Helsingeng tror hjemmebatterier kan bli mer populære når det blir innført en «rushtidsavgift» på strøm fra 2021.

Nye avgifter kan gjøre det mer attraktivt å bygge ut alternative strømløsninger som solceller på taket og batterier i hjemmet.

Det tror strømselskapet Lyse, som nå tester ut kombinasjoner av disse teknologiene i en rekke hjem i Rogaland som del av EU-prosjektet Invade.

Selskapet har kjøpt inn 20 batterienheter og har allerede satt opp flere anlegg hos kundene, klare til uttesting fra høsten av.

– Installasjonen skal foregå frem til sommeren, og vi installerer også tre solcelleanlegg per uke og skal være ferdig med det til sommeren. Elbilladerne til prosjektet er allerede installert, sier senior forretningsutvikler Trond Thorbjørnsen i Lyse AS til E24.

Både Lyse og batterileverandøren Eaton tror at teknologier som hjemmebatterier og solceller kan bli mer utbredt om noen år.

En av årsakene er at Norges vassdrags- og energidirektoratet planlegger å innføre en «effekttariff» fra 2021, som vil gjøre det dyrere å bruke mye strøm på én gang.

Det er blitt lettere å innføre en slik avgift nå som strømkundene har automatiske målere. Disse avleser strømmen på timebasis eller i enda kortere intervaller. Da kan forbruket måles og styres mer nøyaktig enn før.

Les mer: Ønsker «mobilbruk-regel» for strøm: Storforbruk kan gi strømsjokk

Kan redusere nettinvesteringene

Det er Eaton som leverer batteriene som nå testes ut i Rogaland, i form av en boks som kan henges på veggen. Selskapet gjenbruker batterier fra Nissans elbiler.

Den nye effekttariffen vil ifølge selskapet kunne gjøre batterier mer attraktive.

– Den vil jo drastisk forbedre lønnsomheten på slike anlegg, sier administrerende direktør John Helsingeng i Eaton Norge til E24.

– Spesielt hvis du får tidsbasert energipris, slik at du får høyere pris om morgenen og kvelden når du har toppene i forbruk, så vil dette straks kunne lønne seg mye bedre, med mye kortere nedbetalingstid, sier han.

Med batteri i kjelleren vil kundene kunne lagre strøm i de periodene da den er som billigst, og så trekke på batteriet i de periodene da den er som dyrest.

Det vil kunne jevne ut forbruket av strøm fra det felles kraftnettet.

Hvis mange skaffer seg batterier, vil det kunne bidra til å redusere nettselskapenes behov for dyre nettinvesteringer, noe som vil kunne bidra til å holde nettleien nede.

Styrer enheter i hjemmet

Prosjektet som Lyse og Eaton jobber med sammen med, er en del av EU-prosjektet «Invade», hvor en rekke aktører i land som Tyskland, Bulgaria, Nederland, Norge og Spania skal teste ut batterier for å gi fleksibilitet i strømnettet.

Også Smart Innovation Norway, eSmart Systems og NTNU er involvert i prosjektet. Norge er et bra sted å teste ut batterier og avansert strømstyring, blant annet fordi det er en høy andel elbiler her.

– Vi har fokus på de energisentriske komponentene i hjemmet og det å kunne styre dem optimalt for å oppnå økt bruk av egenprodusert solstrøm og barbere toppene i forbruket, knyttet til de nye tariffene som det snakkes om i disse dager, sier Thorbjørnsen.

– Vi ønsker å teste styring av enheter i hjemmet basert på strømpris, både med batteripakker, elbilladere og styring av varmtvannsberedere, gjerne sammen med solceller, sier han.

Det er fortsatt usikkert hvordan effekttariffen vil slå ut for norske kunder. Lyse vil teste ulike betalingsmodeller på sine kunder, for å se hvordan de kommer ut. Selskapet tror mange vil ønske seg batterier når effekttariffen kommer.

 – Jeg tror etterspørselen vil bli større enn mange tror, rett og slett fordi besparelsene vil bli så store at det blir lønnsomt både med sol og batterier i et fremtidig energimarked. Men når vi har testet dette, får vi se hvor stor gevinst batteriene kommer til å gi, sier Thorbjørnsen.

Saken fortsetter under bildet.

 <p><b>TESTER LØSNINGER:</b> Senior forretningsutvikler Trond Thorbjørnsen i Lyse AS</p>

TESTER LØSNINGER: Senior forretningsutvikler Trond Thorbjørnsen i Lyse AS

Batteripakker koster rundt 50.000

I dag koster batteripakker rundt 10.000 kroner per kilowattime, så hvis man kjøper en batteripakke på 4–6 kilowattimer så koster det rundt 50.000 kroner. Legger man til solceller på taket, kan man ifølge Eaton regne med en kostnad på rundt 100.000 kroner.

– Hvis vi tar strømprisen i dag, så tar det rundt 20 år før et anlegg med batteripakke og solceller på taket betaler seg, sier Helsingeng.

– Men hvis vi ser for oss en situasjon hvor strømprisen dobler seg i perioder med høyt forbruk, om morgenen og kvelden, vil det trolig kunne betale seg ned på cirka 10 år, sier han.

Han mener prisen på batterier har noe å si for etterspørselen, men tror at det som særlig trengs for å øke salget er kompetanse, slik at elektrikere og installatører gir kundene tilbud om batteripakker og solceller.

– Hvor fort kan dette gå?

– I løpet av 2018 skal alle ha smarte strømmålere, slik at man kan måle effekten per tidsenhet. Når de nye tariffene med effektledd kommer rundt 2020, tror jeg den vanlige mann og kvinne vil få øynene opp for økonomien i batterier og solcellepaneler. Da tror jeg dette vil akselerere, sier Helsingeng.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå