Tysk delstat vil erstatte diesel: Kaster seg på hydrogentoget

Tyskland tar i bruk hydrogen for å erstatte diesel i togtransporten. Delstaten Niedersachsen skrev torsdag under kontrakt på 14 hydrogentog fra franske Alstom.


<p><b>ERSTATTER DIESEL:</b> Alstoms hydrogentog Coradia iLint skal ersatte dieseltog i tyske Niedersachsen. Her skriver ministre under kontrakter med Alstom og Linde om leveranse av hydrogentog og fyllestasjon.</p>

ERSTATTER DIESEL: Alstoms hydrogentog Coradia iLint skal ersatte dieseltog i tyske Niedersachsen. Her skriver ministre under kontrakter med Alstom og Linde om leveranse av hydrogentog og fyllestasjon.

Franske Alstom bygger 14 hydrogentog for tyske Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG).

Selskapet planlegger å leie ut togene til en operatør.

I dag ble kontraktene for togene, fyllestasjonen og en 30-års servicekontrakt undertegnet i en seremoni i Wolfsburg.

Det skriver Alstom i en pressemelding.

– Fra nå av finnes det et reelt alternativ til dieseltog i ikke-elektrisk togtransport, sier økonomi- og transportminister Olaf Lies i Niedersachsen.

Togene skal frakte passasjerer mellom byene Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde og Buxtehude fra desember 2021.

Tyskland anser prosjektet som viktig, og den nasjonale regjeringen vil derfor støtte LNVG-prosjektet med 8,4 millioner euro, ifølge Alstom.

Les mer: Nikola-sjefen utelukker ikke børsnotering: – Et veldig sexy marked

Coradia iLint hydrogentog laget av Alstom. Toget skal kunne kjøre i opptil 140 kilometer i timen og kan kjøre opptil 1.000 kilometer på en tank, ifølge produsenten.
Coradia iLint hydrogentog laget av Alstom. Toget skal kunne kjøre i opptil 140 kilometer i timen og kan kjøre opptil 1.000 kilometer på en tank, ifølge produsenten.

Linde leverer ladestasjon

Togene heter Coradia iLint og skal kunne oppnå 140 kilometer i timen, og går opptil 1.000 kilometer på en tank, ifølge produsenten. Det skal produseres på Alstoms anlegg i Salzgitter i Niedersachsen.

Fyllestasjonen skal plasseres i Bremervörde og leveres av Linde Group. Dette utgjør en investering på 10 millioner euro som støttes av den nasjonale regjeringen.

Produksjonen av hydrogen skal skje ved hjelp av elektrolyse, som skal drives med vindkraft som planlegges i en senere fase av prosjektet.

– Denne utbyggingen vil bidra til etableringen av et hydrogensamfunn og vil skape nye løsninger for lagring og transport av energi, sier Bernd Eulitz, som sitter i ledelsen for Linde AG.

Siden toget drives på strøm produsert fra hydrogen vil det bare slippe ut vann og damp.

Togene er basert på Alstoms dieseltog, Coradia Lint.

I mars hadde Alstom en prøvetur med verdens eneste hydrogentog, og kjørte i 80 kilometer i timen på et testspor i tyske Salzgitter. Selskapet har siden vært på testing i Tsjekkia og Tyskland. Det skal testes i drift i løpet av 2018.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå