Usikkerhet gjorde Norwegian-aksjen til jojo

Norwegian-aksjen fløy høyt fra start, og var opp over 3,50 prosent - men gikk så ned i høyde til minus seks prosent. Analytikere peker på stor usikkerhet rundt selskapets fremtid. 


<p><b>JOJO</b>: Norwegian-kursen har vært svært volatil torsdag formiddag. Avbildet ser man Kjos presentere sitt siste kvartalsresultat, under presentasjonen ved Aker Brgge i Oslo i dag tidlig.</p>

JOJO: Norwegian-kursen har vært svært volatil torsdag formiddag. Avbildet ser man Kjos presentere sitt siste kvartalsresultat, under presentasjonen ved Aker Brgge i Oslo i dag tidlig.

– Det er alltid vanskelig å kommentere kortsiktige svingninger, sier Norne Securities-analytiker Karl-Johan Molnes til E24. 

Han har ingen forklaring på hvorfor Norwegian-aksjen spratt opp over 3,50 prosent fra start, holdt seg der i tjue minutter, før den snudde trill rundt mens Norwegian-toppene talte for investorer og analytikere.

Ved 10.45-tiden norsk tid var aksjen ned over 5,75 prosent, og er dermed blant Børsens tapere torsdag - senere steg den noe, og er i skrivende tidspunkt på 42,38 kroner per aksje, ned 5,28 prosent for dagen.

Les også: Norwegian leverer kraftig bedring i driftsresultatet – men Max-regningen øker

«Aldri bra» når man bruker EBITDAR

Investeringsøkonom Mads Johanessen i Nordnet peker på at markedet ikke har fått klarhet i Max-problemene til selskapet, noe som holder aksjekursen nede.

Da selskapet la frem kvartalstall i morgentimene, ble det kjent at regningen for trøbbelet med Max-flyene fra Boeing blir dyrere enn antatt.

 <p><b>USIKKER:</b> Analysesjef Karl-Johan Molnes i Norne Securities</p>

USIKKER: Analysesjef Karl-Johan Molnes i Norne Securities

Norne-analytiker Karl-Johan Molnes peker på sin side på at det underliggende driftsresultatet før avskrivninger og leasingkostnader (EBITDAR) steg fra 1,62 til 2,21 milliarder kroner

– Tallene er helt greie, sier Molnes. 

Analytikeren sier man har sett forbedringer hos Norwegian det siste kvartalet. 

Det ser blant annet ut til at perioden hvor selskapet måtte hente milliarder av kroner hvert år for å overleve, er over. 

Men samtidig er det nok av uløste floker for Norwegian.

– I år inkluderte andre kvartal påskeferien, men likevel imponerte ikke tallene. Det er gode tider i økonomien, men selv ikke da tjener Norwegian gode penger. 

Flyselskapet viste til EBITDAR helt øverst i kvartalsrapporten sin.

– Det er aldri bra når man må bruke EBITDAR, sier Molnes. 

 <p><b>VOLATILT</b>: Norwegian-aksjen hadde store svingninger mens ledelsen holdt sin presentasjon. Den svingte fra pluss fire til minus seks prosent på svært kort tid.</p>

VOLATILT: Norwegian-aksjen hadde store svingninger mens ledelsen holdt sin presentasjon. Den svingte fra pluss fire til minus seks prosent på svært kort tid.

EBITDA står for Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation, Amortization - altså bunnlinjen justert for renter, skatt, avskrivninger og nedskrivninger, og er et relativt vanlig begrep i finansverdenen, for å ta bort historiske investeringsbeslutninger.

R-en i EBITDAR står for restrukturering-og leiekostnader, og i Norwegians tilfelle fjernes blant annet leien av Max-flyene.

– Jo lenger opp i resultatregnskapet man går, jo dårligere blir tallene - og her tar man bort 1-1,5 milliarder kroner ut av resultatet, sier han. 

Resultatet etter skatt falt fra 369,6 millioner til 111,4 millioner kroner for andre kvartal. 

Les også: Norwegian åpner for å selge Bank Norwegian-aksjene

– Kjempeuflaks

– Norwegian viser en bedring på underliggende drift, noe som er positivt ut i fra hva de tidligere har guidet, sier Mads Johanessen, investeringsøkonom i Nordnet, til E24. 

– Det er dog bekymringsverdig for markedet at de ikke enda har fått klarhet i Max-problemene, som jeg tror ligger som en klam hånd over kursen.

Karl-Johan Molnes mener Bjørn Kjos og resten av Norwegian-toppene har hatt en haug med uflaks.

– Kjos har skrytt av veldig mye flaks gjennom hele livet. Men nå har Norwegian hatt veldig mye uflaks, sier han, og peker spesielt på Max-flyene som en uheldig påkjenning.

Selskapet sier i investorpresentasjonen torsdag at problemene kan vare helt til desember. 

– Vi sier nå oktober, men det kan bli november, eller til og med desember, sier midlertidig konsernsjef Geir Karlsen. 

Saken fortsetter under annonsen.

Aksjekursen falt jevnt og trutt mens investorpresentasjonen pågikk, før den tok igjen noe av fallet ved 11-tiden. 

 <p><b>GIR SEG:</b> Bjørn Kjos går på podiet for å holde sin siste kvartalspresentasjon som Norwegian-sjef. Han gir nå stafettpinnen midlertidig videre til geir Karlsen, sittende bak ham.</p>

GIR SEG: Bjørn Kjos går på podiet for å holde sin siste kvartalspresentasjon som Norwegian-sjef. Han gir nå stafettpinnen midlertidig videre til geir Karlsen, sittende bak ham.

Venter ikke mye drama

Molnes er svært positiv til den relativt ferske styrelederen i Norwegian, tidligere A.P. Møller – Mærsk-sjef Niels Smedegaard, og kaller han en «veldig solid leder». Den danske næringslivslederen har samtidig styrt rederiet DFDS før han av i mai i år.

I tillegg er det positivt at selskapet ikke har planer om ny emisjon med det første. 

– Men nå bør investorer slappe av og kose seg på ferie - det blir ikke noe stort drama i Norwegian over de neste tre månedene, sier Norne-analytikeren, som ikke har stor tro på nytt bud fra IAG med det første. 

Han mener det er først når flyselskapet slipper passasjertall for fjerde kvartal at man får indikasjoner om en emisjon blir nødvendig, og at det er mye unødvendig støy rundt selskapet. 

– Det er altfor mange som drømmer om hva som er mulig. I stedet må man fokusere på hva de gjør, slår analytikeren fast. 

– De har alle muligheter til å bli et godt selskap, men da må de kutte de minst lønnsomme rutene som i Sør-Amerika hvor «ingen» flyselskaper tjener penger.

– Norwegian har en litt for vill strategi, ifølge Molnes, men legger til at de enda har muligheten til å lykkes. 

Norne Securities har kursmål på 40 kroner, omtrent 6,85 prosent under dagens kurs. 

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå