– Verre enn sanksjonene

Conoco Phillips skaper betydelig trøbbel for Venezuelas oljesektor etter at selskapet tok kontroll over landets oljeverdier i Karibien.


<p><b>STENGT:</b> Isla-raffineriet i Willemstad på øyen Curaçao stenges ned som følge av manglende råoljeleveranser.</p>

STENGT: Isla-raffineriet i Willemstad på øyen Curaçao stenges ned som følge av manglende råoljeleveranser.

Houston-baserte Conoco Phillips tok før helgen kontroll over Venezuelas oljeterminal på den karibiske øyen Bonaire, og nå meldes det at en domstol på Curaçao har gitt amerikanerne rett til å gjøre beslag også innenfor deres myndighetsområde.

Bakgrunnen er manglende oppgjør etter en voldgiftsdom knyttet til nasjonaliseringen av oljeverdier i Venezuela under nå avdøde Hugo Chávez i 2007.

Conoco Phillips ble av voldgiftsdomstolen tildelt erstatning på drøyt to milliarder dollar, tilsvarende omtrent 16 milliarder norske kroner.

Disse pengene har selskapet aldri fått utbetalt, og nyhetsbyrået Reuters skriver at det derfor har tatt grep for å sikre seg venezuelanske verdier på Aruba, Bonaire, Curacao og St. Eustatius.

Hør podcast: Venezuela-krisen kom beleilig for Opec, men er en katastrofe for folket

Stenger

Curacao huser blant annet raffineriet Isla i Willemstad, som har en kapasitet på 335.000 fat per dag. Statseide Petroleos de Venezuela (PDVSA) opplyste fredag at de stenger ned raffineriet, fordi Conoco Phillips truer med å beslaglegge råoljeleveransene til anlegget.

Konflikten med Conoco ser dermed ut til å gjøre vondt verre for Venezuela, som allerede er hardt rammet av økonomisk krise.

Landet er verdens mest oljeavhengige, og har slitt betraktelig med statsfinansene etter fallet i oljeprisen fra 2014. Den venezuelanske oljeproduksjonen har også blitt betydelig redusert. Den var på omtrent 1,6 millioner fat per dag i første kvartal, det laveste nivået på 33 år.

Bloomberg skriver at frafallet av terminalene i Karibien effektivt struper Venezuelas evne til å eksportere olje, hvilket igjen rammer Maduro-regimet rett i lommeboken.

De karibiske terminalene rommer rundt 16 prosent av Venezuelas eksport, som siden sendes til sluttkunder i USA, Kina og India.

Tvinges til rabatt

– Dette er en total katastrofe for Venezuela, sier forsker Francisco Monaldi ved Rice University.

– Situasjonen med Conoco, som den står, der PDVSA ikke er i stand til å benytte seg av lagertankene i Karibien, er verre enn de eksisterende amerikanske sanksjonene, sier han.

Saken fortsetter under bildet ...

 <p><b>URO:</b> Misnøyen er betraktelig i Venezuela, der stadig flere faller i fattigdom.</p>

URO: Misnøyen er betraktelig i Venezuela, der stadig flere faller i fattigdom.

Venezuela må nå omdirigere oljetankere tilbake til sine egne havner, hvilket skaper et logistisk kaos rundt de største terminalene i landet. PDVSA har også begrenset kapasitet til å fylle supertankere, som er den foretrukne fraktmetoden til kjøpere i Kina og India.

Ifølge Monaldi må dermed PDVSA selge mer olje til amerikanske raffinerier – med større rabatt.

Overførte eierskap

Venezuela har så langt vist liten vilje eller evne til å betale kravet til Conoco Phillips, men kilder opplyser at planen er å gjøre opp. Det skal imidlertid ikke ha vært dialog rundt detaljene for oppgjøret.

Samtidig prøver imidlertid PDVSA å omgå rettsordrene ved å overføre eierskapet til produksjonen ved Isla-raffineriet og råoljen som skal raffineres til henholdsvis de lokale myndighetene og et amerikansk datterselskap.

Enn så lenge er likevel all oljelagring ved de karibiske terminalene og shipping av råolje til disse satt på vent.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå