– Myanmar det neste nye

– Vi er som fuglene og trekker sørover når det blir kaldt, sier driftsdirektør i seismikkrederiet Sanco. Han mener Myanmar og Mexico er hete leteområder fremover.

  • Susanne Rislå Andersen
Publisert:

– Myanmar er et hett tema, og vil være et aktuelt område i de neste årene, sier driftsdirektør Rudy Amundsen i Sanco.

Seismikkrederiet på Sunnmøre har i dag en flåte 7 skip, og har allerede gjort undersøkelser i det sør-øst asiatiske området med sine skip.

– Dette er et stort og svært lite utforsket område i dette bassenget, sier Amundsen.

Kartlegger nye områder

I fjor ble Statoil tildelt sammen med ConocoPhillips, en dypvannsblokk i Bengalbukten, og fikk dermed tilgang til et nytt, stort leteareal utenfor kysten av Myanmar.

-I stedet for å snakke om vinsjer og kraner, brukte vi verdi- grunnlaget og satsingen vi har hatt på kompetanse- bygging

I slutten av mars startet det 96 meter lange Sanco-skipet Sanco Sword kartleggingen av et område på 10.000 kvadratkilometer, fordi Dolphin landet en kontrakt med Ophir Energy.

Maritime nyheter rett inn i Facebook-feed’en?
Følg Maritime.no på Facebook

En rekke aktører kommer nå på banen i Myanmar.

– Myanmar er en spennende, men liten sak, sier Karl-Johan Bakken, administrerende direktør i offshorerederiet Farstad, til Maritime.no.

Gjennom det australske oljeselskapet Woodside Energy har Ålesundrederiet forsyningsskip i Myanmar for tiden.

Da kontrakten skulle landes, ble det brukt en ny tilnærming for å forklare hva rederiet står for:

-I stedet for å snakke om vinsjer og kraner, brukte vi verdigrunnlaget og satsingen vi har hatt på kompetansebygging blant urbefolkningen i Australia. Det ga gjenklang hos myndighetene i Myanmar, forteller Bakken.

Mexico åpner opp

Farstad-sjefen tror også det vil bli økt fokus Vest-Afrika, og håper det vil bidra til en positiv vekst.

– Regionen trenger en sunn økonomi.

I tillegg tror han Mexico vil seile opp som en sterkere markedsmulighet. Også i Sanco sier Amundsen at det blir spennende å følge utviklingen i den mexicanske delen av mexicogulfen.

– Det er først nå det meksikanske oljeselskapet Pemex har åpnet enkelte områder for internasjonale aktører etter at de nasjonaliserte sin oljeindustri i 1938. Denne begynnende liberaliseringen følger etter år med underinvesteringer og raskt fallende produksjon, sier Amundsen.

I september meldte EMGS at de var på vei tilbake til Mexico for 3D-undersøkelser for Pemex. Selskapet benytter seismikkskipet Boa Galatea, utleid av Boa Offshore, til jobben for det statlige mexicanske oljeselskapet.

Få nyhetene rett inn på epost:
[newsletter]

TGS satte fire Seabird-fartøy i sving da selskapet i vår fikk grønt lys fra mexicanske myndighetene til å innhente 181.500 kilometer 2D seismikk på Gigante-prosjektet.

– Fortsatt uklart

Sanco Shipping har denne våren også vært i Mexico med et 2D-skip for PGS.

Det er ifølge Amundsen fortsatt litt uklart hvilken drifts- og byråkratisk linje myndighetene i Mexico vil legge seg på, når de nå tillater utenlandske selskaper på sokkelen.

– Det er nok flere som håper de legger seg godt innenfor hva en opplever for eksempel i Brasil.

  • Les også: Derfor får de norske rederiene problemer i Brasil

Bakken mener pausemusikken er satt på for tiden i Brasil.

For rederiene har dette sør-amerikanske markedet også vært rammet av mye usikkerhet etter korrupsjonsskandaler og terminering av kontrakter med offshorefartøy.

– Petrobras må finne seg selv igjen, sier Bakken.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Seismikk

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    – Mer i seismikk må i opplag

  2. Betalt innhold

    1:2-rotasjon skal få 70 permitterte tilbake i jobb

  3. Betalt innhold

    Farstad Shipping må permittere 100 sjøfolk

  4. Betalt innhold

    Farstad sikrer seg halvannet år med jobb

  5. Betalt innhold

    Får 50 – 70 søknader daglig