Her ligger offshorebåtene og venter på oppdrag

– Det er mer krevende enn noen gang i min levetid, sier konsernsjef Mons Aase i Dof.

  • Bendik Støren (Bergens Tidende)
  • Marianne Borchgrevink-Brækhus (Bergens Tidende)
Publisert:

I Vågen i Bergen ligger offshoreskipene tett og venter på oppdrag.

Til sammen i Norge er nå 17 offshoreskip av typen ankerhåndteringsskip eller plattformskip ledige, ifølge tall fra meglerhuset Clarksons Platou. Tar du med båtene i Storbritannia, som betjener det samme markedet, er antallet 37.

To av skipene som ligger til kai i Bergen og venter på oppdrag tilhører offshorerederiet DOF. Konsernsjef Mons Aase sier det er lite aktivitet i markedet.

– Vi gjør det vi kan for å finne nye oppdrag for båtene. Men det er mer krevende nå enn det har vært noen gang i min levetid, sier Aase.

19 båter lagt i opplag i april

Så langt i år er 15 offshorefartøy parkert i Norge og tatt ut av markedet i Nordsjøen. Tar du med båtene i Storbritannia, blir tallet 21. Hele 19 av disse ble lagt i opplag i april.

Forrige uke la DOF skipene «Skandi Bergen» og «Skandi Pacific» i opplag i hver sin utkant av Bergen. Ikke lenge før hadde «Skandi Rona» fått samme skjebne.

Båtene gikk på korte kontrakter i Nordsjøen, ifølge Aase.

– Der er ratene nå langt under driftskostnadene, og i tillegg får man kanskje ikke sysselsatt dem mer enn halvparten av tiden, sier han.

– Markedet er slik at det ikke svarer seg å holde dem i drift. Aktiviteten og ratene er lave, sier Aase, som også påpeker at det knapt er lengre kontrakter å by på.

DOF-sjef Mons S. Aase venter at flere av selskapets skip vil havne i opplag dersom de dårlige markedsforholdene fortsetter, men ønsker ikke å kommentere nærmere hvor mange båter det kan være snakk om. – Vi har dekning for en stor del av flåten, men ikke for alle i lang tid fremover, sier Aase.

Lav aktivitet

Analysesjef Erik Tønne i Clarksons Platou sier den ekstremt lave aktiviteten i spotmarkedet er en direkte konsekvens av koronasituasjonen og oljeprisfallet.

Han peker på at lavere aktivitet og store kutt i investeringer og driftskostnader hos oljeselskapene får direkte konsekvenser for båtaktiviteten. Samtidig inngikk Equinor flere lange kontrakter i starten av året, som gjør at de vil etterspørre færre korte kontrakter fremover.

Mens cruisebåtene glimrer med sitt fravær ligger offshorefartøyene tett i Bergen havn. De som eventuelt havner i opplag, havner andre steder.

Hør fersk podkast om situasjonen i oljebransjen her:

Mister konkurransekraft

For båtene i Vågen er det dyrt å vente på oppdrag i Nordsjøen. Ifølge Tønne medfører dette daglige kostnader på minst 70.000–80.000 kroner.

Kostnadene ved å legge båtene i opplag, er dermed vesentlig billigere, ifølge Tønne.

Han påpeker imidlertid at det å legge en båt i opplag medfører å måtte permittere mannskap, noe som gjør rederiene mindre konkurransedyktige når det dukker opp nye oppdrag.

– Når mannskapet er permittert, blir offshorerederiene heller ingen reell konkurrent i spotmarkedet. Her må rederiene gjøre en avveining for hvordan spotmarkedet vil stå seg fremover, sier Tønne.

Nedtur ut 2021

Han mener det eneste som rettferdiggjør å beholde båtene i spot fremover, er en bedring i markedet til sommeren.

– Aktivitetsmessig pleier det å bedre seg, men det vi har sett når det gjelder Nordsjøen så langt, tilsier at aktiviteten vil bli mye lavere i sommer enn det den historisk sett har vært.

Clarksons Platou anslår at offshorenedturen vil vare minst ut 2021, og forbereder seg nå på tøffere tider.

– Nå gjøres bare det som strengt tatt må gjøres innen subsea og vedlikehold fordi oljeselskapene kutter i driftskostnader. Det gir direkte utslag i båtaktiviteten, sier analysesjef Erik Tønne i Clarksons Platou. Fremst i bildet til høyre ses «Skandi Skansen» og «Far Sapphire».

Tror flere havner i opplag

Ifølge en undersøkelse gjort av Rederiforbundet publisert 21. april venter rederiene nå at til sammen rundt 225 skip vil ligge i opplag ved utgangen av året, på tvers av alle skipskategorier. I februar var forventningen rundt 75.

– Det er nok mye som tilsier at det vil bli flere båter i opplag på kort sikt, sier Aase.

I en børsmelding fredag skriver DOF at flere av selskapets skip vil gå av sine kontrakter i 2020. Dersom de vanskelige markedsforholdene fortsetter, kan de fleste av disse båtene havne i opplag, heter det i meldingen.

Les på E24+

Offshorerederiene mister oppdrag: – Selskapene er mindre robuste nå enn tidligere

Les på E24+

Det splitter nye hurtigruteskipet skulle seilt sine første turer. I stedet ligger det i opplag i Bergen.

Les på E24+

To prosjektkanselleringer for Shearwater

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Clarksons Platou
  2. Bergen
  3. Vågen
  4. Nordsjøen
  5. Storbritannia
  6. Bergen havn
  7. Rederier

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Markedet for offshore-båter er i fritt fall, men disse skipene går så det suser

  2. Betalt innhold

    Offshore-ratene stuper, antall båter i opplag går i været

  3. Betalt innhold

    Solstad Offshore kutter en tredjedel av gjelden: – Usikkert om det er nok

  4. Betalt innhold

    Over 40 offshoreskip tatt ut av markedet siden nyttår

  5. Betalt innhold

    Offshoreaksjer topper vinnerliste – skipsmegler venter knallsterk sommer