Nå skal fremtiden til den omstridte slaktebåten avgjøres

Hav Line møter staten i retten for å avgjøre om slaktebåten «Norwegian Gannet» kan drive som planlagt.

Regjeringsadvokat Torje Sunde representerer Nærings- og fiskeridepartementet i saken mot Hav Line.

Ørjan Deisz
  • Marie Misund Bringslid (Bergens Tidende)
Publisert:,

Mandag startet rettsaken om slaktebåten «Norwegian Gannet» i Bergen tingrett.

Slaktebåten som skulle revolusjonere oppdrettsnæringen har i stedet ført til en langvarig strid mellom rederiet Hav Line som eier båten, og Nærings- og fiskeridepartementet.

Rederiet mener de har hatt alle tillatelser på plass og at det er gått prestisje i saken, mens Nærings- og fiskeridepartementet, med tidligere fiskeriminister Harald Tom Nesvik (Frp) i spissen, har vist til at driften av «Norwegian Gannet» er i strid med det gjeldende regelverket.

Stoppes av stygg fisk

De mener at båten må sortere ut stygg fisk med sår og misdannelser, såkalt produksjonsfisk, i Norge, og ikke kan gå rett til mottaket i Danmark.

Saken har vært til behandling flere ganger i departementet og i statsråd, og «Norwegian Gannet» har siden i fjor sommer kunnet drive med en midlertidig dispensasjon fra regelverket.

«Norwegian Gannet» henter laks i en merd på Vestlandet.

Hav Line

Carl-Erik Arnesen, styreleder i Hav Line, sier i en kommentar før rettssaken at de hadde håpet å slippe å møte staten i retten.

– Det er ille at staten skal stoppe oss og true 100 norske arbeidsplasser. Særlig i disse dager med stor ledighet, og der nåværende fiskeriminister sier han ønsker flere arbeidsplasser innen fiskeri og oppdrett.

– Jeg hadde trodd at vi kunne komme til et forlik med staten før vi gikk til domstolene. Når staten ikke ønsker forlik, kan jeg ikke annet enn håpe at fornuften seirer etter denne rettsrunden, og at vi kan få fortsette vår virksomhet, sier han.

Carl-Erik Arnesen er styreleder i Hav Line som eier «Norwegian Gannet».

Ørjan Deisz

Tidligere fiskeriministre skal vitne

Hav Lines advokat, Trond Hatland, sa i retten mandag at staten har utvist stor kreativitet for å stoppe «Norwegian Gannet».

– Fra det tidspunktet Nesvik ble minister falt øksen. Det er det eneste som har gjort at prosjektet ikke har latt seg gjennomføre.

To tidligere fiskeriministre skal vitne i saken: Per Sandberg (Frp) og Harald Tom Nesvik (Frp). Begge er kalt inn av rederiet. Nesvik er innkalt av begge parter.

Staten har også kalt inn tidligere arbeidsminister Robert Eriksson som vitne, som i dag er administrerende direktør i arbeidsgiverorganisasjoner Sjømatbedriftene.

– Regelverk viktig for omdømmet

Regjeringsadvokat Torje Sunde sier til E24 at de ser frem til å få saken behandlet i retten.

– Vi ser frem til å få saken god belyst, og det får den her med to ukers behandling. Statens syn på saken er det den alltid har vært, og det er at driften til båten er i strid med paragraf 17 i fiskekvalitetsforskriften. Vi mener at regelverket for produksjonsfisk er viktig for å bevare omdømmet til norsk laks.

Rettssaken skal etter planen gå over åtte dager i Bergen tingrett, med siste dag torsdag 7. mai.

På grunn av smittevernstiltak foregår rettssaken i leide lokaler hos Hotel Admiral i Bergen.

Rettssaken foregår som normalt med fysisk oppmøte av partene, men noen av vitnene vil forklare seg på video.

– Hindrer dansk laksevekst

Rettssaken om fremtiden til «Norwegian Gannet» får også oppmerksomhet i danske medier.

Ifølge Børsen landet Hav Line laks i Hirtshals for 1,2 milliarder danske kroner i 2019.

Avisen skriver videre at «Norwegian Gannet» sin aktivitet er et stort bidrag til Danmarks lakseindustri, som er i kraftig vekst.

– Hav Lines operasjon er genial. Det er ikke annet enn fordeler. Til gjengjeld er de utsatt for pipende norsk inhabilitet, urettferdig obstruksjon, proteksjonisme og justismord, sier Peter Bamberger, formann for Danish Seafood Association, til avisen.

Få meg deg hele historien om den omstridte slaktebåten som skulle revolusjonere oppdrettsnæringen:

Les på E24+ (for abonnenter)

De krangler om stygg fisk, en slaktebåt og 700 millioner. Nå møtes rederiet og staten i retten.

Her kan du lese mer om

  1. Hav Line
  2. Bergen tingrett
  3. Båt
  4. Bergen
  5. Nærings- og fiskeridepartementet
  6. Rederier
  7. Oppdrettsnæring

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    De krangler om stygg fisk, en slaktebåt og 700 millioner. Nå møtes rederiet og staten i retten.

  2. Danmarks fiskeriminister engasjerer seg i slaktebåt-saken

  3. Kaller inn to tidligere fiskeriministre som vitner i slaktebåt-sak

  4. Annonsørinnhold

  5. Kommentar: Ei sak regjeringa helst vil halde kjeft om

  6. Norwegian Gannet får ikke fortsette å levere fisk til utlandet