Kan gi etterlengtede kystjobber: Vil lage laksefarm av oljerigg

Kåre Olav Krogenes vil gjenbruke oljerigger og skape hundrevis av nye arbeidsplasser hos verft som skriker etter arbeid langs norskekysten. – Politikerne må se hvordan Vestlandet ser ut i dag, det er skadeskutt.

STORE VISJONER: Kåre Olav Krogenes håper at gjenbruk av gamle oljerigger som laksefarmer vil kunne skape nye arbeidsplasser langs kysten.

Viewpoint Seafarm
  • Camilla Knudsen
Publisert:

Viewpoint Seafarm med Kåre Olav Krogenes i spissen, ser store muligheter i de mange oljeriggene som nå ligger ubrukt langs norskekysten. Håpet er å omgjøre riggene til havbasert fiskeoppdrett.

I første omgang er planen å kjøpe Transoceans gamle rigg Polar Pioneer, som ligger til kai i Ølensvåg, ikke langt fra Haugesund.

– Vi må bestemme oss kjapt, ellers er det enorme verdier som bare går til skraping, sier Krogenes til E24.

Problemet er at prosjektet er avhengig av utviklingstillatelse for å kunne sette ut fisk, og det fikk selskapet avslag på senest i mai.

Har satset millioner

Fredag leverte selskapet en formell begjæring til Nærings- og fiskeridepartementet (Nfd) om å få avslaget omgjort.

– Å finne nye bruksområder for de mange riggene som ligger langs kysten er en vinn-vinn situasjon. Det skaper etterlengtede arbeidsplasser hos verft som skriker etter arbeid, sier Krogenes.

Han påpeker at riggene ofte bare har vært brukt i en brøkdel av levetiden de er dimensjonert for.

– Dette er jo noe som absolutt burde appellere til norske myndigheter, eller er vi blitt så bortskjemt at vi ikke klarer å tenke nytt?

Les på E24+

Rekordstor pessimisme blant bedriftene på Vestlandet

Krogenes har jobbet med prosjektet i tre år og regner med å ha brukt 20–30 millioner kroner på prosessen. Innovasjon Norge har støttet prosjektet med 2,5 millioner kroner.

Anlegget skal etter planen bygges ved et norsk verft. Johan H. Andresens Aibel og Moss Maritime er med som samarbeidspartnere, men er foreløpig ikke tildelt kontrakter.

Oppdrettsselskapet Nova Sea med Mowi i ryggen, eier 20 prosent av prosjektet og skal stå for driften når anlegget er klart.

Les også

Sjømat Norge vil ha egne tillatelser for havbruk til havs

– Helt sprøtt

Prisen på riggen som opprinnelig kostet rundt 450 millioner dollar (4,2 milliarder kroner), beregnes nå til rundt 3 millioner dollar. Ifølge Krogenes har riggen relativt nylig blitt oppgradert for over en milliard kroner og er i tipp topp stand.

– Det er helt sprøtt hvis vi ikke ønsker å se på slike muligheter, sier han, og tilføyer at man vil kunne halvere kostnadsbildet ved å bruke et eksisterende bygg som dette.

Krogenes regner med å kunne bruke rundt 60 prosent av den eksisterende riggen. Total anslår han ombyggingskostnadene til rundt 700 millioner kroner, komplett med merder.

Illustrasjon av riggen omgjort til fiskeoppdrett og drevet av havvind.

Viewpoint Seafarm

Havvind

Krogenes argumenterer for at en omgjøring av oljeriggene er midt i blinken med hensyn til grønn omstilling. Riggen skal også drives av havvind, for å sikre mer bærekraftig produksjon. Her er norske Valinor med på laget.

Fiskeridirektoratet konkluderer imidlertid med at konseptet faller utenfor ordningen med utviklingstillatelser, fordi det «ikke kan bidra til å løse en eller flere av akvakulturnæringens miljø- eller arealutfordringer».

Direktoratet kom frem til at anlegget ikke er mer rømningssikkert enn alminnelig kommersiell teknologi, og har også flere innvendinger når det kommer til testlokaliteter og evne til å tåle de værharde forholdene til havs.

Departementet har deretter gitt endelig avslag i saken. Krogenes er skuffet, men håper likevel på en ny sjanse.

Han mener konseptet i realiteten bare er vurdert av én instans, og at det dermed er snakk om feil ved saksbehandlingen som åpner for et omgjøringsvedtak fra statsråden. Han stusser også ved behandlingstiden på et helt år.

– Her er det noe helt feil med systemet og prosessen, sier han.

Les på E24+

Nå avgjøres fremtiden for verftene på Stord: – Vi kan miste mange

Rask sysselsettingseffekt

Hvis tillatelsen gis, kan prosjektet startes opp ganske umiddelbart ved Vestland-verftet Westcon. Det vil kunne sysselsette rundt 650 personer de neste to årene, og 150–160 personer når det er klart for drift.

– Nå ligger riggen på et norsk verft som mangler arbeid. Samtidig går mange arbeidsledige som følge av coronakrisen.

Krogenes påpeker videre at det ligger rundt hundre rigger som mest sannsynlig aldri kommer i drift både i Norge og i Storbritannia.

– De ligger bare der som et veldig stort potensial.

Alternativet å ta prosjektet til utlandet, noe Krogenes helst vil unngå.

– Hvis vi ikke får medhold, må vi vente og jobbe videre med de sporene vi har i utlandet. I en eller annen form vil det nok bli realisert, men vi ønsker at det blir i Norge. Politikerne må se hvordan Vestlandet ser ut i dag, det er skadeskutt.

Krogenes hadde skjønt avslaget hvis det var snakk om subsidier, men mener dette tvert imot er et businesscase som er bra for norsk industri.

– Dette er upløyd mark innen offshore. Norge har en unik posisjon når det gjelder å teste ut teknologi på noe som allerede finnes, hva har vi å tape?

Fiskeri- og sjømatminister Odd Emil Ingebrigtsen vil foreløpig ikke si noe om behandlingen av den nye forespørselen fra Viewpoint. Bildet er fra en annen anledning.

Nærings- og fiskeridepartementet

– Kommer ikke til å gi meg

Norsk lakseoppdrett har de siste årene slitt med luseproblemer og sykdommer, og har derfor fått begrensede muligheter til vekst. Derfor har regjeringen oppfordret til nyskaping på feltet.

Selskaper som Salmar, Nordlaks og Norwegian Royal Salmon satser alle på anlegg i eksponerte havområder med teknologi fra offshoreindustrien.

Krogenes, som både har erfaring fra oppdretts- og oljebransjen, tror landbasert oppdrett og oppdrett langt til havs er eneste utveier for ytterligere vekst.

– Jeg kommer ikke til å gi meg, jeg vil ha svar, sier han.

I klagen som er oversendt via advokatfirmaet Øverbø Gjørtz står det at «det vil være uheldig for alle parter, inkludert ordningen med utviklingstillatelser, om Viewpoint Seafarm må prøve saken rettslig for å sikre at rettssikkerhetsgarantiene oppfylles».

Les på E24+

Investere i oppdrett? Dette er fiskesykdommene du bør vite om

Høy terskel

Fiskeri- og sjømatminister Odd Emil Ingebrigtsen bekrefter til E24 at saken nettopp er mottatt og er til behandling i departementet.

– Vi har imidlertid ikke rukket å sette oss inn i innholdet. Det vil uansett ikke være riktig av meg å kommentere denne delen av saken nå, så lenge saken ligger til behandling hos oss, skriver han på e-post til E24.

Han tilføyer at det er mange spennende og interessante konsepter som har søkt om utviklingstillatelser.

– Terskelen for å få slike tillatelser er høy. Konseptene skal innebære betydelig innovasjon og betydelige investeringer.

Her finner du avslaget fra direktoratet
Les på E24+

Oppdrettsmilliarder forsvinner ut av landet

Her kan du lese mer om

  1. Fiskeoppdretterne
  2. Aibel
  3. Westcon
  4. Nova Sea
  5. Fiskeridirektoratet
  6. Havvind
  7. Haugesund
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Sørkoreanske Dongwon inn i norsk lakseselskap: Håper på børsnotering i år

  2. Betalt innhold

    Her fylles fjorden opp med ledige oljerigger

  3. Brakdebut på børs for Salmon Evolution

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    På denne øyen vil gründerne lage en liten revolusjon. Det er bare ett problem.

  6. Sjømat Norge vil ha egne tillatelser for havbruk til havs