Panamakanalen vil øke bomprisen

Synes du bompengene er dyre i Norge? Vær glad du ikke skal seile gjennom Panamakanalen.

MÅ BETALE MER: Skip som skal gjennom Panamakanalen kan forvente økte bompengepriser de kommende årene. Her cruiseskipet «Seven Seas Mariner» ved Panama City på lille julaften i fjor.
  • Vetle Halvorsen
Publisert: Publisert:

I hvert fall ikke fra og med neste år. I perioden 2023 til og med 2025 vil nemlig snarveien mellom Stillehavet og Atlanterhavet sette opp prisene. Prisoppgangen kommer etter langvarig oppgang i containerfraktprisene, økt inflasjon og stadig høye oljepriser.

Selv peker kanalmyndigheten på forutsigbarhet og prisstabilitet, og i en presentasjon skriver de at de går fra 430 til under 60 kategorier. Den nye bompengestrukturen vil bygges opp med et fastprisledd, avhengig av skipets størrelse og et kapasitetsledd som skal ta høyde for skipstype og hvilken verdi kanalen gir.

For bilfraktskip med kapasitet på 6.500 kjøretøy vil prisen øke med 17 dollar per bil, tilsvarende 0,1 prosent av bilens markedspris. Mens for et tankskip med 450.000 fat råolje vil bompengene øke med 0,20 dollar per fat. Det viser Panamakanalens egne eksempler.

Ifølge regnestykker Bloomberg har gjort vil prisen øke med opp mot åtte prosent for containerskip, mens cruiseskip med 2.200 sengeplasser vil måtte betale 77 dollar mer per person.

Les også

Storeier med gigantsalg i børsvinner MPC Container Ships

Les på E24+

Slik navigerer spesialistene i shippingaksjenes bølgedaler

Les også

Containerboomen: Øyner nye overskudd på 1.800 milliarder

Les på E24+

Containerfest på hell?

Les også

Har skrudd opp vedprisen med ti kroner på kort tid: – Skal du ha ved, må du betale

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Panama
  2. Stillehavet
  3. Cruiseskip
  4. Containerfrakt

Flere artikler

  1. Resultathopp for Flex LNG, men nå tynger Ukraina-uro: – Putin ødela spotmarkedet

  2. MDG vil at bilistene skal betale for billigere buss

  3. Sanksjonene mot Russland: Full kurskollaps for Havila Kystrutens russiske långiver

  4. Flex LNG tjente over en halv milliard i første kvartal

  5. Trøims 2020 Bulkers senker utbyttet etter tørrlastkollaps