Ledertalentene: Fikk toppjobb i Telenor etter internship i Nike

Etter en bachelor på NHH fikk han internship i Nike. I dag er Lars Kristian Stråtveit «Vice President Digital Marketing» i Telenor.

INTERNSHIP: Lars Kristian Stråtveit oppfordrer norsk næringsliv til å ta imot flere interns.

INTERNSHIP: Lars Kristian Stråtveit oppfordrer norsk næringsliv til å ta imot flere interns.

Foto: Karoline Johannessen Litland
Publisert:

– Jeg hadde veldig lyst til å dra til utlandet, forteller Lars Kristian Stråtveit, som etter tre år på NHH søkte, og fikk, et internship på Nikes hovedkvarter i Amsterdam.

Mange kunne ikke forstå hvorfor han ville ha et tolv måneders langt internship i utlandet når han kunne tjene mye mer i Norge. Men Stråtveit hadde alltid hatt en drøm om å jobbe for de store, internasjonale merkene, særlig innenfor gatemote og sport.

– Utenlandsoppholdet har gitt meg mange muligheter, og jeg har aldri angret, sier han.

For 11. gang skal E24 kåre årets unge ledertalent, men vi trenger din hjelp:

Vet du om et ledertalent under 35 år?

Tips oss!

Digital reise i Nike

Da Stråtveit ankom hovedkvarteret i Amsterdam, startet han i digital marketing analytics-avdelingen. Avdelingen besto av 14 ansatte fra 12 forskjellige land. Å jobbe sammen med mennesker fra så mange forskjellige land beskriver han som svært lærerikt.

Annonsørinnhold

– Man får innspill fra forskjellige perspektiver, og man lærer mye når mennesker med forskjellig bakgrunn og tenkesett kommer sammen og diskuterer, forteller Stråtveit.

– Ble det ikke kulturkollisjoner?

– Mye mindre enn du tror, og med så mange forskjellige nasjoner, ble det heller ingen grupperinger. Vi er mye mer like enn ulike, alle prøver jo bare å gjøre sitt beste, og vi skapte vår egen kultur. Det var faktisk lite krasj, svarer han.

Avdelingen Stråtveit startet i, var i utgangspunktet liten, men vokste raskt og ble en av de mest betydningsfulle avdelingene globalt i Nike. Nike skulle bli flinkere på retail og å selge direkte til kunden gjennom egen nettside, og Stråtveits avdelingen spilte en svært sentral rolle i å akselerere Nikes digitale vekst.

Deretter fikk han lede merkevarens launch-business. Avdelingen utvikler «limited edition-sko», og kundene er over middels interesserte i sneakers. Mange samler på dem eller kjøper dem for videresalg.

– Det er de mest dedikerte og kuleste kundene man kan ha, forteller Stråtveit.

Det er også i denne avdelingen at de store trendene blir skapt. Å vite hvilke sko som kommer til å bli populære, er krevende. I tillegg til å snakke med kunder og influensere har Nike også makt til å skape trender.

– Ofte går det bra, men av og til bommer man. Det er ganske spennende, for man kan jo på forhånd aldri helt vite hva som kommer til å slå an, forteller han.

– Ser du disse skoene igjen i butikkene eller på gaten her i Oslo?

– Ja, jeg gjenkjenner dem. Det er kult når du har kjempet for å overbevise Nike om å få skoene ut på markedet, og du noen måneder senere ser at folk går med skoene. Det er mye stolthet i det, svarer han.

Les også

Skaper møteplasser for unge i finansbransjen

Leder digital satsing i Telenor

Etter seks år var Nike-eventyret slutt. Sammen med kjæresten ventet han barn, og de ønsket å flytte nærmere familien.

– Jeg liker å jobbe internasjonalt med kunder og consumer brands, men det er ikke mange slike virksomheter i Norge, forteller han.

For mens nabolandet blant annet kan skilte med giganter som Spotify, Ikea og H&M, har Norge få slike selskaper. Men Telenor er i full fart på vei fremover Asia, og miksen mellom Skandinavia og Asia syns Stråtveit virket spennende.

– At teleselskapet ønsket å akselerere digitalt, og skulle ansette en til å lede den digitale reisen, passet bra med mine erfaringer fra Nike, sier Stråtveit, som i dag er Vice President Digital Marketing i Telenor.

For tiden bor han og familien i Oslo, men utenlandsoppholdene har gitt mersmak, og de er åpne for å reise til utlandet igjen.

– Nå trives vi i Oslo, men det kan godt hende vi reiser til utlandet igjen. For et par måneder siden flyttet vi nesten til Thailand i forbindelse med Telenor, smiler han.

Les også

Ledertalentene 2019: Gründere skal gjøre «likes» om til penger

Mange muligheter

At Stråtveit fikk et internship, mener han har vært essensielt. Nå ønsker han å oppfordre norsk næringsliv til å ta imot flere interns.

– I Nederland må alle studenter ha et internship i løpet av graden, og det er en av de viktigste rekrutteringskanalene, forteller han.

Å reise ut i verden har også gitt lærdom man ikke kan lese seg til i pensumbøkene. I dag er Stråtveit svært glad for at han tok imot et dårlig betalt internship, for selv om den kortsiktige lønnen er lav, er erfaringen man bygger, verdifull. Han mener flere studenter bør våge å gjøre det samme, også selv om internshipet kanskje ikke er det mest relevante for drømmejobben.

– Dører åpner seg gjennom erfaringen man bygger. Det handler om å investere i fremtiden, og når man er ung og ikke har barn eller boliglån, kan man ta en dårlig betalt jobb, avslutter han.

Er du opptatt av ledelse, karriere og talent? Meld deg inn i Facebook-gruppen E24 Ledertalentene!

Annonsørinnhold