Britiske fly utestengt fra russisk luftrom: – Vil nok snart gjelde alle

Russland bannlyser britiske fly fra å lande eller fly over russisk luftrom. Luftfartsekspert Espen Andersen tror utestengelsen snart vil gjelde for alle vestlige flyselskaper, gitt at Vesten står samlet i sanksjonene mot Russland.

  • David Bach
  • Amalie Frøystad Nærø
Publisert:

Ifølge Reuters gjelder utestengelsen foreløpig britisk-registrerte fly, melder nyhetsbyrået på Twitter.

Det skal være de russiske luftfartsmyndighetene som har formidlet utestengelsen, ifølge AP.

IAG opplyste fredag at de ville unngå russisk luftrom som følge av invasjonen av Ukraina, og at de avlyser fredagens flyging til Moskva, ifølge NTB.

Britiske sanksjoner torsdag

Britiske flyselskap har fra før blitt instruert om å unngå ukrainsk luftrom i kjølvannet av invasjonen, ettersom det er stor fare for å bli truffet av raketter.

Storbritannia varslet torsdag kveld sanksjoner mot mer enn 100 russiske individer og selskaper, deriblant Putins tidligere svigersønn.

I tillegg vil det russiske flyselskapet Aeroflot vil umiddelbart bli ilagt forbud mot å lande i Storbritannia.

– Nå ser vi ham for det han er – en blodig angriper som tror på imperialistisk erobring, sa Storbritannias statsminister Johnson om Putin.

Etter EU-sanksjoner i 2014 truet også Russland med å stenge luftrommet for EU-fly.

– Et flyforbud vil ramme vestlige flyselskaper hardt, sa Russlands statsminister Dmitrij Medvedev den gang ifølge nyhetsbyrået ITAR-TASS.

Russland truet i tillegg med sanksjoner mot importen av bruktbiler og forbruksvarer, skrev VG i 2014.

Luftrommet over Ukraina er tomt for passasjerflytrafikk fredag.

Må ta omvei

Førsteamanuensis og luftfartsekspert Espen Andersen ved BI sier det russiske grepet vil føre til praktiske utfordringer for flyselskapene som benytter Sibir-korridoren.

– Hvis du skal fly til Asia fra Europa bruker du russisk luftrom, eventuelt må man fly sørover via Istanbul, sier Andersen.

– En av grunnene til at Norwegian slet med å etablere langrute til Asia var at SAS allerede hadde en avtale med Russland om å bruke korridoren, som Russland ikke ville gi til Norwegian.

Andersen venter at utestengelsen snart vil gjelde for alle vestlige flyselskaper, gitt at Vesten står samlet i sanksjonene mot Russland.

– Det vil nok snart gjelde alle, ja.

Norwegian unngår Ukraina

Norwegian er blant selskapene som forrige uke varslet at de ville unngå å fly over Ukraina. Natt til torsdag ble luftrommet over hele Ukraina stengt for sivil flytrafikk etter Russlands angrep i landet.

SAS har samtidig stanset sin Ukraina-rute.

I tillegg har Det europeiske byrået for flysikkerhet (EASA) advar mot å fly over grenseområdene i Russland og Hviterussland. Ifølge nyhetsbyrået AFP stengte også Moldova luftrommet sitt torsdag på grunn av den militære aktiviteten.

Avinor opplyste torsdag formiddag om at de var i møter med europeiske kolleger om koordinering og styring av det europeiske luftrommet.

«Tit for tat»

Flyekspert Hans Jørgen Elnæs i Winair sier han har sett på tall og vurdert hva som eventuelt vil skje dersom Russland utestenger samtlige vestlige flyselskaper fra sitt luftrom.

– Dette skjedde i 2014 også, det som vi nå har sett med Storbritannia. Det er en såkalt «tit for tat»-aksjon, sier Elnæs og viser til at Storbritannia torsdag, i en pakke av sanksjoner, forbød det russiske flyselskapet Aeroflot å lande i Storbritannia.

Elnæs opplyser at rundt 600 daglige ikke-russiske fly går over russisk territorium.

– Det er betydelig færre enn i 2019 på grunn av pandemien, så den totale effekten for en sånn aksjon, dersom det skulle skje, er betydelig lavere enn det ville være uten pandemien.

Rådgiver og flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair.

Sett med norske øyne er det ikke spesielt mange passasjerfly som blir rammet av en eventuell utestengelse fra Russland, men i stedet svært mange fraktfly med norsk laks.

– Problemet er ikke at rutene stopper opp, men at det blir betydelig lengre omvei.D e må via Midtøsten eller annet land underveis for å fylle opp med drivstoff. Det vil føre til høyere kostnader og dermed høyere fraktpris for laksen.

Elnæs legger til at han tror en slik totalstopp kan bli aktuell, særlig dersom EU og USA utelukker Russland fra banktjenesten Swift.

– Men det er fremdeles fin vekst i antall daglige ruter i Europa, selv om de som hadde tenkt å booke sommerferie nok sitter på gjerdet og venter litt.

– Så lenge denne konflikten isoleres til Ukraina behøver det ikke å bety så mye, sier Elnæs.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Russland

Flere artikler

  1. Dette er sanksjonene mot Russland

  2. Betalt innhold

    Vestens ledere samles om kraftige sanksjoner mot Russland. Men vil de få slutt på krigen?

  3. Norge og EU stenger luftrommet for russiske fly

  4. Putin «stjeler» flere hundre utenlandske fly: – Har aldri sett noe lignende

  5. Dette vet vi om sanksjonene mot Russland