JINHUI OPP 26 PROSENT: Fest for tørrbulkaksjer

De kriserammede bulkrederiene leder an i oppturen på Oslo Børs mandag.

  • Sindre Heyerdahl
Publisert:,

Til tross for et elendig marked for tørrlast, klatrer bulkrederiene notert på Oslo Børs kraftig på ukens første handelsdag. Bulksektoren gikk også som en kule i Asia på morgenkvisten.

Klokken 10.57 er Jinhui Shipping

OSE

JIN

opp 25,7 prosent, mens Golden Ocean

OSE

GOGL

er opp 17,5 prosent. Belships

OSE

BEL

opp 5,1 prosent.

Følg tørrlastaksjene med E24 Børs

Brasiliansk åpning

Det er særlig nyheten om at verdens største jernmalmprodusent, brasilianske Vale, har gått tilbake på sitt krav om å øke prisen på dette årets jernmalmtilbud med 12 prosent, som løfter bulksektoren mandag. Vale skal også ha gått med på å betale frakten for enkelte av sine kinesiske kunder.

- Markedet har vært ekstra dårlig tidligere på grunn av Vale-kravet. At Vale går tilbake på kravet, mottas med lettelse i dag, sier analytiker Erik Helberg i Pareto Securities til E24.

Malm er en av de viktigste handelsvarene for tørrbulkskipene - sammen med blant annet kull og korn.

Les også:

- Priset til konkurs

- Stigningen innen bulk i dag kan også tilskrives at flere bulkaksjer har vært priset ned mot konkurs. Flere aksjer har nok vært altfor oversolgt. Markedet kunne vanskelig vært mer negativt innstilt til tørrlast, sier Helberg.

Selv om det opprinnelige kravet fra Vale har bidratt til å trekke ned tørrlastsektoren, står problemene fortsatt i kø for rederiene.

Tørrbulk sliter kraftig med en eksplosiv flåtevekst som vil gi en voldsom overtonnasje på sikt, fallende stålproduksjon og en nedtur i de vestlige økonomiene som påvirker også Kina - den overlegent viktigste faktoren for de stupende tørrbulkratene.

Les også:

Fall på over 90 prosent

Tørrbulkindeksen Baltic Dry Index sto i hele 11.793 poeng 20.mai. Fredag landet indeksen på fattige 851 poeng. Det er et fall på over 90 prosent.

Markedet for store tørrbulkskip "eksisterer for øyeblikket nesten ikke", skrev Pareto Dry Cargo i sin ukerapport fredag.

- Det er konflikter mellom jernmalmprodusenter og kinesiske kunder, og for enkelte rederier i capesize-markedet ryktes det at konkursbeskyttelse er neste løsning, het det.

Flere E24-nyheter

Her kan du lese mer om

  1. Finanskrisen
  2. Golden Ocean Group
  3. Jinhui Shipping and Transportation Limited
  4. Belships
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Tørrlastrederiene får jernmalmsmell

  2. Pen klatring på børsen

  3. Venter mannefall blant tørrlastrederiene

  4. Annonsørinnhold

  5. Asiatiske bulkverft kan velte

  6. Laveste bulkrater på to år