Nokia endrer logo: Vil ikke assosieres med mobiltelefoner
For å hindre at folk assosierer Nokia med mobiltelefoner, har selskapet nå redesignet logoen sin.
«I de fleste hoder er vi fortsatt et vellykket mobiltelefonmerke, men det er ikke dette Nokia handler om».
Det sier administrerende direktør Pekka Lundmark i et intervju i forkant av Mobile World Congress i Barcelona søndag, melder Bloomberg.
Det er nesten ti år siden finske Nokia, som leverer utstyr til telekomsektoren, sluttet å lage mobiltelefoner. Likevel er det det de fleste forbinder med selskapet.
Nå er selskapets logo redesignet, nettopp for å endre folks oppfatning av selskapet.
«Vi ønsker å lansere en ny merkevare som fokuserer på nettverk og industriell digitalisering, som er en helt annen ting enn de eldre mobiltelefonene.», sier Lundmark.
I 2014 kjøpte Microsoft merkevaren, og i dag selges Nokia-telefoner av HMD Global.
Vil ta markedsandeler
Ifølge Lundmark vil Nokia øke markedsandeler i selskapets virksomhet innen nettverksutstyr til leverandører av trådløse tjenester.
Nokia har nå «ammunisjonen og verktøyene» til å ta markedsandeler uten å ofre marginer, sa han.
Det kan selskapet blant annet takke restriksjonene en rekke europeiske land innførte på Nokias kinesiske rival Huawei. Flere land stengt adgangen for Huawei til å selge deler til 5G-nettverket.
Nokia ønsker også å øke veksten i sin virksomhet som selger private 5G-nettverk til selskaper.