Nokia endrer logo: Vil ikke assosieres med mobiltelefoner

For å hindre at folk assosierer Nokia med mobiltelefoner, har selskapet nå redesignet logoen sin.

Pekka Lundmark er administrerende direktør i finske Nokia.
Publisert: Publisert:

«I de fleste hoder er vi fortsatt et vellykket mobiltelefonmerke, men det er ikke dette Nokia handler om».

Det sier administrerende direktør Pekka Lundmark i et intervju i forkant av Mobile World Congress i Barcelona søndag, melder Bloomberg.

Det er nesten ti år siden finske Nokia, som leverer utstyr til telekomsektoren, sluttet å lage mobiltelefoner. Likevel er det det de fleste forbinder med selskapet.

Nå er selskapets logo redesignet, nettopp for å endre folks oppfatning av selskapet.

«Vi ønsker å lansere en ny merkevare som fokuserer på nettverk og industriell digitalisering, som er en helt annen ting enn de eldre mobiltelefonene.», sier Lundmark.

I 2014 kjøpte Microsoft merkevaren, og i dag selges Nokia-telefoner av HMD Global.

Dette er logoen Nokia nå går bort fra.

Vil ta markedsandeler

Ifølge Lundmark vil Nokia øke markedsandeler i selskapets virksomhet innen nettverksutstyr til leverandører av trådløse tjenester.

Nokia har nå «ammunisjonen og verktøyene» til å ta markedsandeler uten å ofre marginer, sa han.

Det kan selskapet blant annet takke restriksjonene en rekke europeiske land innførte på Nokias kinesiske rival Huawei. Flere land stengt adgangen for Huawei til å selge deler til 5G-nettverket.

Nokia ønsker også å øke veksten i sin virksomhet som selger private 5G-nettverk til selskaper.

Publisert:

Her kan du lese mer om