iPader på fly reduserer drivstofforbruket
Flyselskapet Scoot har kastet ut alle TV-skjermer i sine fly, og tilbyr de reisende iPader isteden. Det har redusert drivstofforbruket.
Hvem sa at Apples iPad var en unyttig greie? For ved hjelp av nettbrettet istedenfor TV-systemer har flyselskapet Scoot redusert vekten på sine flymaskiner.
Det unge flyselskapet, med base i Singapore, har kastet ut alle TV-skjermer og elektronikk tilknyttet dette, og dermed redusert vekten på flyene med 7 prosent, skriver Bloomberg
Det tilsvarer mer enn to tonn - og det betyr at flyselskapet vil spare drivstoff på sine langdistanse ruter, som igjen gjør at selskapet vil spare penger.
Drivstoffprisene har steget rundt 36 prosent de siste to årene og står for minst 40 prosent av flyselskapenes kostnader.
- Bensin er bekymring nummer én for flyselskapene, sa administrerende direktør i flyselskapet, Campbell Wilson i juni.
Tilbyr iPader
Som et resultatet av TV-løse fly har flyselskapet valgt å leie ut iPader til passasjerer på økonomiklassen. Nettbrettene er fullstappet med filmer, musikk, spill og TV-programmer.
Passasjerene på økonomiklassen kan leie en iPad for 17 dollar, tilsvarende 104 kroner, mens passasjerene på business-class vil kunne låne de gratis.
Scoot har spesialisert seg på lave priser på lange flyreiser og har lovet 40 prosent billigere flybilletter enn vanlige flyselskaper. Scoot er et datterselskap av Singapore Airlines.
Datter av Singapore Airlines
Lavprisselskapet har kjøpt eldre flymaskiner fra moderselskapet, og selskapet må derfor finne nye løsninger for kostnadskutt - og ikke minst, nye inntektskilder.
Analytiker mener flyselskapets iPad-stunt er et smart trekk.
- Hvis de kan gjøre flyene lettere vil det hjelpe på drivstofføkonomien, sier Corrine Png i JPMorgan til Bloomberg.
Flyselskapet har fire Boeing 777-jumboer med plass til 400 passasjerer. Scoot planlegger å ha så mange som 14 777-maskiner i andre halvdel av dette tiåret.
I august åpner selskapet rute til Tianjin i Kina, og senere i år vil to nye ruter åpne i landet.
- Kina har et voldsomt potensial. Landet er i rask utvikling og innbyggerne forbruk vil øke dramatisk, sa Wilson i Scoot.
Første flyvning mandag
Ifølge Den internasjonale organisasjonen for flyselskaper (IATA) vil Kina være det raskest-voksende markedet i 2014, med en passasjertrafikk som øker 11 prosent årlig.
Så langt i år har Singapore Airlines falt 28 prosent. Til sammenligning har Straits Times-indeksen falt 14 prosent.
Mandag hadde Scoot sin første flyavgang til Sydney.
LES OGSÅ: