Verdens største containerskip sjøsatt

Skipet på 400 meter sjøsettes kort tid etter tidenes største containershipping-kollaps.

VERDENS STØRSTE: Containershippingskipet «Mol Triumph» ble sjøsatt 15. mars. Skipet er 400 meter langt og kan ta mer enn 20.000 containere på 20 fots lengde.

Samsung
  • Geir Molnes
Publisert: Publisert:

«Mol Triumph»er det første skipet i verden som kan ta mer enn 20.000 containere på 20 fots lengde og 8 fots bredde (TEU).

Lastekapasiteten er på 20.150 slike containere, skriver Samsung Heavy Industries i en pressemelding.

Skipet ble sjøsatt 15. mars.

Det er det japanske containershippingselskapet Mitsui O.S.K. Lines (Mol) som har bestilt skipet fra sørkoreanske Samsung. Skipet er 400 meter langt og 58,8 meter bredt.

Les også

Golden Ocean blar opp for 3,5 mrd. for 16 skip

Ifølge Samsung skal skipet være utstyrt med en rekke energisparende teknologiske løsninger, herunder blant annet propellen og motorteknikken. Skipet ble bestilt i 2015 for en pris tilsvarende 1,3 milliarder kroner etter dagens kronekurs.

«Triumph» er det første i rekken av fire tilsvarende skip, med samme lastekapasitet, skriver World Maritime News.

Kriserammet bransje

Til tross for satsingen på de fire massive skipene, er containershippingmarkedet iskaldt.

Sørkoreanske Hanjin Shipping, som en gang var verdens syvende største aktør i markedet, ble erklært konkurs av en sørkoreansk domstol i februar. Nylig ble selskapets siste gjenværende skip, «Hanjin Rome», solgt for en slikk og ingenting av en domstol i Singapore. Skipet skal nå skrapes.

Les også

Shippinggigantens siste skip skrapes

Blant årsakene til den gigantiske shippingkollapsen er utfordringer med overkapasitet i containerfrakmarkedet, som igjen har ført til lavere rater og høyere gjeldsnivåer. Konkursen var tidenes største i bransjen.

Historisk underskudd for Mærsk

Verdens største selskap innen containershipping har også fått merke krisen. Den danske giganten A.P. Møller-Mærsk står midt i en større reorganisering, og hadde et underskudd på 2,677 milliarder dollar fjerde kvartal 2016.

Beløpet tilsvarer 24,46 milliarder kroner etter dagens kurs.

SVEKKET AKSJEKURS: De siste to årene har Maersk-aksjen tapt seg med over 20 prosent. Store deler av nedturen er imidlertid hentet inn igjen mot slutten av 2016 og i starten av 2017.

Infront/E24

For fjoråret som helhet endte underskuddet på 1,897 milliarder dollar, noe som skal være det største i Danmarks historie, ifølge Business.dk.

Samtidig som selskapet presenterte resultatet for fjerde kvartal, ble det klart at styreleder Michael Pram Rasmussen forlater selskapet den 28. mars, etter 14 år i sjefsstolen.

Prisen har tatt seg opp

Timingen for Mols store skipsinvestering kan likevel vise seg ikke å være så dum. Det siste året har nemlig fraktratene tatt seg opp noe igjen.

I perioder i fjor var snittprisen for en 40 fots container en kort periode under 700 dollar, viser tall fra World Container Index, gjengitt av Helenic Times. Nå ligger prisen over 1.400 dollar. For to år siden var imidlertid prisen over 1.800 dollar.

Som grafikken viser har også aksjekursen til Maersk hentet inn mye av det tapte, parallelt med de høyere containerratene.

Les også

Hanjin tvinges til å selge datterselskaper

Les også

Hanjin-mannskap nektes inngang til USA

Les også

Mitt skip er lastet med...skip

Les også

Hanjins «spøkelsesskip» kan reddes av konkurrent

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Shipping
  2. Samsung
  3. Mærsk
  4. Japan
  5. Sør-Korea

Flere artikler

  1. Shippinggigantens siste skip skrapes

  2. «Kappløp» kan ryste shippingindustrien på nytt

  3. Historisk konkurs for tidligere shippinggigant

  4. Betalt innhold

    Blokkjeder er i ferd med å revolusjonere shipping

  5. Betalt innhold

    Maersk nye giganter blir enda større