Regjeringen er ikke bekymret for at svenskene fjerner flypassasjeravgiften

I Sverige har man nå vedtatt å fjerne flypassasjeravgiften. I Norge mener regjeringen reiselivsnæringen lever fint med den, selv om Norge nå blir det eneste nordiske landet med en slik avgift.

Finansminister Siv Jensen og statssekretær Jørgen Næsje (t.v.) avbildet under fremleggelsen av statsbudsjettet for 2017.

Foto: Berit Roald NTB scanpix
  • Marius Lorentzen
Publisert:

Etter at statsministere Stefan Löfven ikke fikk støtte for sitt budsjettforslag i den svenske Riksdagen, har det svenske parlamentet nå stemt gjennom Moderaterna og Kristdemokraternas budsjettforslag, ifølge avisen Metro.

Det betyr at Sverige fjerner «flyskatten», den svenske flypassasjeravgiften, fra og med nyttår.

E24 ville sjekke om dette bekymrer den norske regjeringen, ettersom Norge nå blir det eneste landet i Norden med en slik avgift. Danskene har ingen slik avgift, og det har heller ikke finnene. Nå forsvinner altså avgiften fra Sverige.

Samferdselsdepartementet hadde ingen kommentar, og henviste til Finansdepartementet:

– Jeg tror norsk reiseliv lever fint med flypassasjeravgiften, selv om en slik avgift opphører i Sverige, sier statssekretær Jørgen Næsje (Frp) i Finansdepartementet i en uttalelse til E24.

Statssekretær Jørgen Næsje i Finansdepartementet

Foto: Foto: Rune Kongsro

Inntektene fra avgiften har økt betydelig siden innføringen i juni 2016. Det første (halve) året fikk staten inn 927 millioner kroner.

Deretter økte inntektene til 1,81 milliarder i 2017, og det anslås i statsbudsjettet at man vil få inn 1,85 milliarder i år. I 2019 regner Finansdepartementet å få inn 2,04 milliarder kroner.

En av flyselskapene som har merket den norske flypassasjeravgiften på kroppen er Widerøe, som også presses av andre kostnadsøkninger, inkludert oljeprisen.

Tror avgiftsinntektene i Norge vil øke med 250 millioner

Den svenske flypassasjeravgiften spenner seg fra 60 svenske kroner for Europa-turer, 250 kroner for reiser utenfor EU og topper ut på 400 kroner for de lengste langdistanserutene.

Nesje peker på at flypassasjeravgiften nå skal endres. I Norge er flypassasjeravgiften i dag på 83 kroner per passasjer, mens den fra april 2019 vil økes til 200 kroner for langdistansereiser og reduseres til 75 kroner for flyturer i Europa.

Ut ifra budsjettestimatene for 2019 regner Finansdepartementet altså med at endringen vil øke avgiftsinntektene med rundt 250 millioner kroner på årsbasis.

– Flypassasjeravgiftens formål er å finansiere våre felles velferdsgoder, og det bidrar den godt til. Fra neste år vil den i tillegg få en miljøprofil, ved at lengre flyreiser ut av Europa får en høyere sats, mens flyreiser i Norge og Europa får en lavere sats enn i dag, sier Nesje i Finansdepartementet.

Bransjen vil ha den vekk

I flybransjen har man hele tiden vært kritisk til flypassasjeravgiften.

Det er både fordi pengene bare går rett i statskassen, og at de ikke brukes til miljøtiltak i luftfarten, men også fordi den ble innført som en del av budsjettforhandlingene mellom de borgerlige partiene høsten 2015.

Avgiften var ikke en del av budsjettforslaget fra regjeringen og ble ikke utredet og vurdert i en mer formell prosess, slik skatte- og avgiftsendringer som oftest blir.

Flybransjen selv har etterlyst en større plan som også kunne inkludert mekanismer som bidrar til en miljøvennlig omstilling i bransjen.

SAS-sjef Rickard Gustafson uttalte i november at selskapet kan leve med flypassasjeravgiften, hvis inntektene brukes til tiltak som biodrivstoff for fly.

– Stortinget og Finansdepartementet bør gjennomgå den norske avgiften. Nå kommer Norge dårlig ut og flyselskapene kan nedprioritere nye ruter hit og innenlands, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir til E24.

Sveriges miljøvernminister skeptisk

I miljøbevegelsen har man lenge etterlyst kraftigere avgiftstiltak for å bremse veksten i flytrafikken og øke kostnadene ved å fly.

Det at flypassasjeravgiften nå blir fjernet i Sverige falt ikke i god jord hos Sveriges miljøvernminister:

– De vil ta bort flypassasjeravgiften. Da sørger de for at luftfarten igjen blir et skatteparadis og det blir enklere for den delen (av samfunnet, journ.anm.) å slippe ut. Da reduseres jo også det proaktive klimaarbeidet i Sverige, sa miljøvernminister Karolina Skog i Miljöpartiet denne uken, ifølge Sveriges Radio.

Administrerende direktør Torbjørn Lothe i bransjeforeningen NHO Luftfart uttalte til E24 tidligere denne uken at de ble overrasket over nyheten fra Sverige.

– Dette bidrar til å sette Norge i en ytterligere særstilling i Norden når det kommer til fiskale særavgifter på luftfarten. Det er bare Norge som vil ha en slik avgift hvis dette blir vedtatt i Sverige, sa Lothe.

Han pekte på at lutfarten i Norge, EØS og EU allerede er en del av EUs klimakvotesystem, og at FNs luftfartsorgan ICAO fra 2020/2021 vil innføre et nytt globalt kvotesystem for luftfarten, kalt Corsia.

Les også

Norwegian har funnet ny leasingkunde i Kina

Les også

– Konkurrentene kommer og det ser vi

Les også

Wow Air reddet av amerikansk private equity-fond

Her kan du lese mer om

  1. Luftfart
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Sier trolig «hej då» til flypassasjeravgiften

  2. Flyselskapene ber Sanner om corona-hjelp: – Kutt flypassasjeravgiften

  3. Krisepakke til flyselskapene: – Ikke i nærheten av nok

  4. Annonsørinnhold

  5. Regjeringen vil gjeninnføre flypassasjeravgiften

  6. Widerøe kutter 4.000 avganger