Verste fall i japansk detaljhandel siden 2015 etter momshopp

Thomas White / X90030
Publisert:

Fra 1. oktober økte Japan merverdiavgiften på alle varer fra åtte til ti prosent. Avgiftshoppet har slått kraftig ut i landets detaljhandel, viser fersk statistikk.

Detaljhandelen falt med 7,1 prosent i oktober sammenlignet med året før. Det er langt svakere enn analytikernes anslag på 4,4 prosent nedgang, ifølge Reuters.

Samtidig er nedgangen den kraftigste landet har sett på over fire og et halvt år. I mars 2015 falt detaljhandelen hele 9,7 prosent.

Det kraftige fallet er også verre enn da landet økte momsen i 1997 og 2014, skriver Reuters.

Sesongjustert var nedgangen i detaljhandelen på hele 14,4 prosent i oktober sammenlignet med måneden før. Her var det ventet en nedgang på 10,4 prosent, opplyser Bloomberg.

Flere analytikere Reuters har vært i kontakt med peker nettopp på at fallet er kraftigere enn ved tidligere momshopp, og at dette tyder på at det er andre utfordringer i økonomien som også bidrar til nedgangen.

Tidligere denne måneden ble det kjent at japansk eksport i oktober falt i den raskeste takten på tre årStatistikken dras også ned av mindre turisme fra Sør-Korea

Her kan du lese mer om