EU-milliardbot til tyske bilprodusenter for ulovlig utslippssamarbeid

EU har gitt BMW, Audi, Porsche og Volkswagen store bøter for samarbeid som hindret utviklingen av utslippsteknologi.

Volkswagen-logo på en motor. Selskapet er blant dem som torsdag ble bøtelagt av EU.
Utslippsjuks
  • NTB-DPA
Publisert:

De fire bilprodusentene har unngått å konkurrere om teknologi for å hindre utslipp fra bensin- og dieselbiler, ifølge EU-kommisjonen.

Volkswagen må betale over 5 milliarder kroner, mens BMW får en bot på nesten 4 milliarder.

Daimler var også med på samarbeidet, men de ble ikke bøtelagt siden det var de som avdekket forholdene for EU.

Alle produsentene har vedgått at samarbeidet fant sted. Bøtene knyttes til atferd mellom 2009 og 2014 og handler om utvikling av såkalt AdBlue-teknologi.

Første gang

Margrethe Vestager i EUs konkurransetilsyn sier at selv om selskapene hadde teknologien til å kutte skadelige utslipp utover de lovlige rammene, så unngikk de å konkurrere, noe som gjorde at forbrukerne ikke kunne velge å kjøpe mindre forurensende biler.

– Dagens avgjørelse handler om hvordan legitimt teknologisk samarbeid har gått galt, sier Vestager i en uttalelse.

Det er første gang EU-kommisjonen har ilagt selskaper bøter for å holde tilbake teknologisk utvikling.

– Fabrikker konkurrerer med hverandre også når det gjelder å redusere karbonutslipp fra bilene, sier Vestager.

Unngikk bevisst

Vestager viser til at produsentene bevisst unngikk å konkurrere om være renere enn det som kreves i henhold til EUs utslippsstandarder.

– De gjorde det til tross for at relevant teknologi var tilgjengelig. Det gjorde praksisen ulovlig, sier hun.

Torsdagens bøter har ikke noe å gjøre med utslippsskandalene som rammet flere bilprodusenter i 2015, selv begge knyttes til miljøutslipp.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Utslippsjuks

Flere artikler

  1. EU åpner monopolsak mot Google

  2. Storbritannia og EU starter gransking av Facebook

  3. Global mangel på mikrochiper skaper produksjonstrøbbel

  4. Huawei vil «ta tilbake tronen» i smarttelefon-kampen

  5. Betalt innhold

    Aksjene på lag med bilrevolusjonen