Zero gir mer i kassa

Publisert:,

Coca Cola rapporterer om sterke 13 prosent økning i fortjeneste tredje kvartal.

Godt internasjonalt salg, svak dollar, lavere skatt og sterk etterspørsel etter Cola Zero skal være de viktigste årsakene til Coca Colas

NYSE

KO

fremgang, skriver nyhetsbyrået Reuters.

Brusgiganten la onsdag frem kvartalstall som viser at nettoresultatet har steget fra 1,46 milliarder dollar i fjorårets tredje kvartal til 1,65 milliarder dollar i årets tredje kvartal.

Det tilsvarer en oppgang på 13 prosent, og 71 cent per aksje - mye høyere enn analytikernes estimat på 68 cent. Samme kvartal i fjor kunne Coca Cola, til sammenligning, notere et resultat på 62 cent per aksje.

Se Coca Colas børsutvikling her!

Positivt

Det positive resultatet er veldig bra med tanke på hvor mye drikkevareprodusenten til tider har slitt med amerikanernes overgang til mindre søte drikker.

Stigende sirupspriser og hard konkurranse fra vannprodusenter gis mye av skylden for at merkevaren endte opp med et 6-milliarders underskudd i 2006 og dermed ble kåret til en av verdens største tapere.

Positiv forventning

Omsetningen for kvartalet endte på 7,69 milliarder dollar - en økning på 19 prosent sammenlignet med samme kvartal i 2006.

BILDER:

Samtidig med fremleggingen av gode resultater ytret Cola-ledelsen en positiv forventning til fremtiden. De regner for eksempel med at materialkostnader for blant annet maissirup og aluminium vil flate noe ned fremover.

- Vi begynner å se en moderasjon i råvarekostnadene som påvirker drikkevareprodusenter både globalt og i Nord-Amerika, og vi mener det verste er lagt bak oss, sa finanssjef, Gary P. Fayard, ifølge Reuters.

Dårlig være i Europa

Coca Colas globale "case volume" steg med 6 prosent i tredje kvartal. Kullsyreholdige drikker stod for fire prosent økning og drikke uten kullsyre for 14 prosent.

Volumet steg med fire prosent i Japan, men falt med to prosent i Europa, delvis på grunn av den dårlige sommeren i Vest-Europa.

Analytikere mener de gode resultatene tyder på at den nye Cola-sjefen, E. Neville Isdell er i ferd med å snu den dårlige trenden Coca har hatt i det siste. Men de positive tallene skyldes også sukkerfrie Coca Cola Zeros store suksess.

Norge er et av markedene hvor Coca-Cola har lansert Cola Zero. Markedsføringen har vært massiv, og Kampanje har anslått markedsføringskostnadene opp til 80 millioner kroner.

Les om Colas første kvartal i år her
Les om Colas andre kvartal i år her

Hva drikker du og hvorfor? Fortell i kommentarfeltet over til høyre.
(Du trenger ikke logge inn)