Kina-toll på mobiler og lekefigurer: Dyrere leker under amerikanske juletrær

Alt fra mobiltelefoner til parykker og barneleker omfattes av Trumps siste runde med Kina-toll i høst. Dermed kan handelskrigen fordyre julehandelen i USA.

DYRERE VARER: Den fjerde runden med toller fra USA mot kinesiske varer rammer blant annet leker, og det kan gi dyrere julehandel i USA. Dette er et illustrasjonsbilde av Hasbro-produktet Star Wars Han Solo Mighty Muggs.

DYRERE VARER: Den fjerde runden med toller fra USA mot kinesiske varer rammer blant annet leker, og det kan gi dyrere julehandel i USA. Dette er et illustrasjonsbilde av Hasbro-produktet Star Wars Han Solo Mighty Muggs.

Foto: Richard Drew AP
Publisert:

Den fjerde runden der USA legger toll på kinesiske varer vil kunne få effekt på den amerikanske julehandelen.

Det er over 3.800 varekategorier på den fjerde listen med kinesiske varer som blir omfattet av toll på 10 prosent fra september og etter hvert opptil 25 prosent.

Blant disse er alt fra parykker til levende dyr som høner og esler, matvarer som blant annet ost samt sko og klær av mange ulike slag.

Noen av de største kategoriene som nå vil bli tollbelagt er mobiltelefoner, leker, videospill og bærbare datamaskiner, ifølge Barron’s og South China Morning Post.

Ifølge Barron’s vil prisene normalt gå mindre opp for varer hvor USA har flere alternativer til leveranser fra Kina. Men for leker er dette i liten grad tilfelle, der utgjør nemlig kinesisk import hele 85 prosent, og dermed kan amerikanske forbrukere vrente seg en prisøkning.

Les på E24+ (for abonnenter)

Dette er Kinas våpen i handelskrigen

– Vil øke kostnadene

Amerikanske National Retail Federation er verdens største sammenslutning av butikker og andre bedrifter innen detaljhandel, og organisasjonen er kritisk til den siste runden med toll.

Annonsørinnhold

– Vi støtter regjeringens mål om å endre handelsforholdet mellom USA og Kina. Men vi er skuffet over at regjeringen dobler innsatsen med en feilslått tollstrategi som allerede bremser USAs økonomiske vekst, skaper usikkerhet og motvirker investeringer, sa direktør for samfunnskontakt David French i NRF denne måneden.

– Ytterligere toll vil bare true amerikanske jobber og øke kostnadene for amerikanske familier på hverdagslige varer, sa han.

Også organisasjonen Retail Industry Leaders Association (RILA) sier at forbrukerne vil ta støyten for den siste runden med Kina-toll.

– Den nye tollen på 10 prosent på kinesisk import rammer forbrukerprodukter og familiebudsjetter direkte, rett og slett, sier RILA-direktør Hun Quach.

Han er bekymret for at amerikanske familier blir brukt som «bønder» i sjakkspillet rundt handelskrigen.

– Toll er skatt på amerikanske forbrukere. Og hvis disse tollene innføres, vil amerikanske forbrukere ta den store støyten for denne taktikken gjennom høyere priser på hverdagslige produkter som klær, leker, husholdningsprodukter og elektronikk, sier han.

Les mer: Flammekastere berøres av Trump-toll

Venter økte priser

Amerikanske leketøysselskaper som Hasbro og Barbie-produsenten Mattel tror de vil merke effekten av Trumps siste runde med toll på varer for 300 milliarder dollar fra Kina.

Da sjefen for leketøysgiganten Hasbro la frem kvartalstallene i forrige måned sa han at selskapet vil velte kostnadene ved toll over på kundene.

– Selv om det ikke har blitt lagt toll på våre produkter i USA ennå, vil jeg gjerne gå gjennom hvordan dette vil påvirke virksomheten. Nemlig på prisen på produktet, lagerbeholdningen, skatteprosenten, timingen av omsetningen og hvor vi produserer, sa Hasbro-sjef Brian D. Goldner.

– Vi vil videreføre kostnaden til kunden gjennom høyere priser på de tollbelagte produktene. Vi informerte utsalgsstedene om dette gjennom kvartalet, sa han.

Hasbro får to tredjedeler av varene sine fra Kina, men denne andelen skal ifølge Goldner ned til halvparten av varene i løpet av 2020.

– 20 prosent av produksjonen vår til USA skjer i USA. Vi bruker alle tredjepartsleverandører, men vi øker raskt vårt fotavtrykk og legger til nye produksjonsområder globalt, som inkluderer ny produksjon i India og Vietnam, sa Goldner.

Les også

Kinas sentralbank: – Vil skape kaos i markedene

Rammer Mattel

Mattel leverer populære leker som Barbie og Hot Wheels, men disse produseres i liten grad i Kina. Men rundt to tredjedeler av Mattels produkter er levert fra Kina, og disse vil rammes av tollen.

– Husk at hvis toll innføres, så betyr det ikke at Mattel vil ta hele støyten ved dem, sier Mattel-sjef Ynon Kreiz.

– Det er flere spaker vi kan dra i for å motvirke den potensielle effekten, som prisøkninger, legger han til.

I tillegg vil selskapet blant annet jobbe med å finne alternative leverandører.

Venter også prisøkning

Lekeselskapet Spin Master, som leverer produkter som Hatchimals og Bakugan har 65 prosent av sin produksjon i Kina, ifølge CNBC. Selskapet ønsker å redusere denne andelen.

Funko, som blant annet leverer populærkulturelle samlefigurer av typen «bobbleheads» (figurer med store hoder), har rundt halvparten av produksjonen sin utenfor Kina. Selskapet har redusert andelen av sin produksjon i Kina til rundt 30 prosent.

en investorsamtale etter kvartalsrapporten torsdag sa Funkos ledelse at det kan bli nødvendig å øke prisene noe på produktene når tollene på kinesisk import øker, men at de foreløpig ikke har noen planer om prisøkninger.

Her kan du lese mer om

Annonsørinnhold