Solberg besøkte norske bedrifter i New York: – Vi må bli større

NEW YORK (E24): Pledd, stoler og uteklær. Interessen for norsk design og møbler øker i USA. – Varer som andre land er interessert i, sier statsminister Erna Solberg.

SKÅL: Erna Solberg besøkte blant annet norske Sondre Kasin, som driver bardelen på Michelin-restauranten Cote på Manhattan.
  • Camilla Svennæs Bergland
Publisert: Publisert:

En uke etter valgnederlaget er Solberg på plass i New York i forbindelse med FNs generalforsamling.

Innimellom klimatoppmøte, FN-tale og digitalt møte med USAs president Joe Biden, vandrer hun gatelangs i det populære nabolaget Soho på Manhattan for å hilse på norske gründere og bedrifter som selger varer i USA.

– Dette er kjempespennende å se, for vi produserer mye i Norge.

– Det har vært veldig fokusert på olje- og naturressurser, men vi har også en stor vareproduksjon i Norge – særlig rettet mot fritidstøy og møbler, sier statsministeren inne på Norrønas flaggskipsbutikk i New York City.

Les også: Norsk batteriselskap notert på NYSE: – Surrealistisk at vi har klart dette

GATELANGS: Erna vandrer i Soho for å titte på norsk design.

Ifølge Norsk Industri økte møbeleksporten med 11 prosent i 2020. Til USA var tallet 21,7 prosent.

– Det er varer som andre land er interessert i, og det er gøy å se at man kan selge i USA, sier Solberg.

Møbelfabrikanten Vestre ekspanderte til USA for fem år siden, og har gjort seg bemerket blant annet for sine bymøbler på turistmagneten Times Square.

Siden ekspansjonen har det gått oppover. I 2020 så møbelfabrikanten en økning på hundre prosent – og så langt i 2021 har de sett en økning på 75 prosent, ifølge selskapets USA-sjef, Kristoffer Vestre.

– Vi så potensialet i USA for noen år siden og bestemte oss for å satse for fullt med lokale kontorer og eget team. Det har gitt resultater og USA er nå det største markedet for Vestre utenfor hjemmemarkedene i Norden, sier han til E24.

SMAKSPRØVER: På Norrønas butikk i Soho.

«Flere ben å stå på»

Til tross for eksportøkningen av norsk design og møbler fra Norge, viste likevel en rapport gjennomført av Menon Economics, på vegne av Eksportkreditt, at Norge har en vei å gå.

Spesielt hvis vi skal sammenligne oss med våre naboland.

«For å være konkurransedyktig må den norske satsingen bli mer fremoverlent, og man må sette konkrete mål. Arbeidet bør også koordineres bedre, og Utenriksdepartementet bør prioritere satsingen høyere», heter det i rapporten fra august 2020.

– Vi må ha flere ben å stå på, svarer Solberg.

Selv om valgkampen er ferdig og resultatet klart, holder hun fortsatt fast på mantraet:

«Det må fortsettes å satses på små og mellomstore bedrifter i Norge».

– Vi må huske at norsk økonomi har vært drevet av olje og gass, mens andre land har hatt mye mer vareproduksjon. Vi må være i dét segmentet, og må bli bedre på det, sier Solberg, og legger til:

– Vi har masse bedrifter som er der, men vi må bli større og få frem våre historier og våre produkter. Men det er ikke tvil om at oljealderen har lagt et lag over satsingen på annet.

PRØVESITTER: Solberg får sitte i designstolen til norske Andreas Engesvik og Herman Miller som skal stilles ut på Nasjonalmuseet i Oslo.

«Demokratisering av handel»

I Soho’s Norrøna-butikk, omgitt av norske fjellklær, kan det ikke blir mer «norsk» når Solberg tar en bit av knekkebrødene til den norske bakeren og gründeren Hedvig Bourbon – som produserer norske knekkebrød til newyorkere på sitt bakeri i Brooklyn.

– Det skjer en form for demokratisering av handel, hvor man oppdager nye merker på sosiale medier. Selv om det fortsatt er stor markedsmakt, er det et rom for å komme inn med kvalitet og design, sier Solberg, som nikker anerkjennende til knekkebrødbakeren etter smakebiten.

VEKST: Kristoffer Vestre har sett en økning på hundre prosent i 2020 i USA etter fem år i landet.

– Lokale spilleregler

Solberg mener folk er mer villige til å betale for kvalitet.

– Fokuset på bærekraft og kvalitet blir mye større, og særlig i et høykostnadsland som Norge er, blir vi nødt til å levere på kvalitet, bærekraft og design, sier hun.

Les også: NHH-professor: – Bli bærekraftige eller forsvinn

Hun er ikke i tvil om at norske gründere som sitter med en drøm om utvide, må kaste seg ut i det.

– Jeg tenker at de må tørre. De tenker nok ikke nødvendigvis for smått, men de tenker kanskje de skal bli store hjemme og kanskje klare seg litt utenfor.

Hun får støtte av Vestre:

– Jeg får henvendelser fra en del mindre virksomheter som ønsker å komme inn i USA, og deler råd og erfaringer med dem. Det er ikke så vanskelig som mange kanskje tror, men man må forstå de lokale spillereglene.

Statsminister Erna Solberg sammen med generalkonsul ved generalkonsulatet i New York Heidi Olufsen.

Og nå som Solberg, etter to perioder må ut av statsministerboligen, er det kanskje legitimt å spørre:

– Blir det noe norsk design eller norske møbler hjemme hos dere i Bergen?

– Altså, jeg har jo Ekornes-sofa i en oransje Ålesund-farge og furumøbler, men jeg tenker at jeg kan få litt lettere møbler, for de er litt solide. De er i klassen «koselig», og ikke nødvendigvis «nytt design».

Les også

NHH-professor: – Bli bærekraftige eller forsvinn

Les også

«Månedens viktigste tall»: Det ble skapt 943.000 nye jobber i USA i juli

Les også

Analytiker: Vil ta årevis før Equinor tjener på fornybarsatsingen

Les også

Overblikk: Equinor-resultat, Kina-sjokk og krypto-comeback

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. USA
  2. FN
  3. Næringsliv
  4. Norsk Industri
  5. New York
  6. Erna Solberg
  7. manhattan

Flere artikler

  1. Den nye næringsministeren er god for over 50 millioner

  2. Ledertalentenes første sommerjobber

  3. Betalt innhold

    – Jeg hadde et behov, men alt jeg så var uskjønt og usexy

  4. Betalt innhold

    – Flerkulturelle må være mer enn pynt

  5. Betalt innhold

    – Mange investorer er naive og arrogante