EU stanser gigantfusjon: – Dette kommer til å tjene Kina

– Kommer til å tjene Kina, mener Frankrikes finansminister.

FUSJONSKRØLL: Franske Alstom og tyske Siemens får ikke klarsignal til å gjennomføre den planlagte sammenslåingen av togvirksomhetene.

Foto: Peter Endig AFP
  • E24
Publisert:,

Saken om mulig sammenslåing av togvirksomhetene i tyske Siemens og franske Alstom er blitt europeisk storpolitikk. De siste månedene har både franske og tyske toppolitikere lagt press på kommisjonen for å få togfusjonen gjennomført.

Onsdag er det klart at EUs konkurransekommissær Margrethe Vestager setter ned foten for fusjonen.

– Fusjonen ville ha skapt en ubestridt markedsleder innenfor signalsystemer, og en dominant aktør innenfor høyhastighetstog. Det ville ha svekket konkurransen betydelig innenfor begge disse områdene, og frarøvet kunder, inkludert togoperatører og dem med ansvar for jernbaneinfrastrukturen, valg mellom ulike leverandører og ulike produkter, heter det i meldingen fra EU-kommisjonen.

Les også: (+) Hva Nash-likevekt er og hvorfor den er viktig

Det sammenslåtte selskapet som EU nå setter ned foten for, ville blitt tre ganger så stort som sin nærmeste rival.

EU-kommisjonen mener partene ikke har kommet med tiltak som hindrer at konkurransen skades.

– Uten tilstrekkelige tiltak ville denne fusjonen ha ført til høyere priser for signalsystemene som sørges for passasjerenes trygghet og for den neste generasjonen med høyhastighetstog, sier Vestager.

Frankrike: – Tjener Kina

Beskjeden tas imot med skuffelse i den franske regjeringen.

– Dette kommer til å tjene Kinas økonomiske og industrielle interesser, sier den franske finansministeren Bruno Le Maire til TV-kanalen France 2.

Les også

FN tror EU vil tjene stort på handelskrig

Han mener EUs beslutning vil blokkere dannelsen av en europeisk jernbanegigant som kan konkurrere med kinesiske CRRC.

I Kinas industriplan "Made in China 2025" har landet som et av ti punkter trukket fram satsing på togindustri.

Alstom-Siemens-fusjonen ble i 2017 foreslått nettopp for å stå imot Kinas fremgang.

– Klinsj i konkurransepolitikken

Vestagers bekymringer om monopol innenfor EUs indre marked blir satt opp mot EUs evne til å styre egne industrier skaper hodebry for unionen.

– Hele poenget med det europeiske prosjektet er å bygge opp egen industri. De ser på det som negativt hvis Kina tar andeler av europeisk industri, sa Jarle Trondal, professor ved Universitetet i Agder og Arena senter for europaforskning til E24 tidligere i år.

– Det er en klinsj i konkurransepolitikken; EU vil ha mest mulig konkurranse, men vil også hegne om egen industri. Det er et paradoks for EU, sier Trondal.

EU må altså både ha store nok selskaper til å konkurrere internasjonalt, men også følge egne konkurranseregler som gjør at ingen aktører blir for store og dominerende.

Les også

Brexit-siden skeptisk til økonomiadvarslene

Les også

Storbank: Stor sannsynlighet for teknisk resesjon i Italia

Les også

EUs «Darth Vader» hisser på seg britene

Her kan du lese mer om

  1. EU
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Gigantfusjon skaper hodebry i EU: Uro for kinesisk konkurranse

  2. Alstom og Siemens gjør siste forsøk på å redde fusjon

  3. EU gransker gigantsamarbeid i flyindustrien

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Europa forandrer Google til det bedre

  6. Strid om ny bilteknologi: EU vil satse på wifi i bil-til-bil-kommunikasjon