Salget av Champagne faller i Frankrike
Brexit, USAs trusler om tollinnføring på vin og den landsomfattende streiken mot pensjonsreformen fører til nedgang i salget av Champagne i Frankrike.
I lys av den eskalerende handelskonflikten med Europa har USAs president Donald Trump siktet seg inn mot Champagne. En av Frankrikes luksuser, Champagne, mister støtten fra konsumentene i landet, skriver Bloomberg.
For Champagne-produsentene fører dette til en dobbel hodepine. På den ene siden står de overfor trusselen om amerikanske tollinnføringer, og på den andre siden er uvissheten rundt brexit.
Selv når de utenlandske markedene fortsatte veksten, forverret etterspørselen i landet seg i 2018. Da falt salget av Champagne i Frankrike med 6,5 millioner flasker.
Nedgangen ser ut til å ha fortsatt i år, etter et stup i salget under landets høstvinkampanjer. I tillegg har pensjonsreform-streiken også redusert kjøpene i romjulen.
Tollkrig truer bransjen
I sommer vedtok den franske nasjonalforsamlingen å innføre skatt på digitale tjenester (Digital Service Tax, DST), som blant annet skal føre til at internasjonale nettgiganter skal skatte til landet.
Så varslet kontoret til USAs handelsrepresentant Robert Lighthizer at de foreslår å innføre 100 prosent toll på franske varer verdt 2,4 milliarder dollar, tilsvarende 22 milliarder kroner.
Frankrike eksporterer ikke veldig store mengder varer til USA, men president Donald Trump har tidligere i år varslet at han vil innføre toll på fransk vin «som ingen har sett maken til før».
– Jeg liker ikke det Frankrike gjorde, de innfører toll på teknologi produsert av våre teknologiselskap, sa Trump i forkant av G7-toppmøte i august.
Avtale i boks: LVMH sluker Tiffany for 148 milliarder
Billigere alternativ
Franske supermarkeder har lenge tilbudt to-for-en-kampanjer som reduserer kostnaden per flaske til under 10 euro. I år ble en ny lov innført, som skulle øke inntektene for bønder og stanset utsalgsstedene i å innføre slike kampanjer.
Det bidro til en nedgang på 34 prosent i Champagne-salget, ifølge forskningsselskapet Nielsen.
Resultatvarsel
– I en vanskelig økonomisk og geopolitisk kontekst vil usikkerhetene knyttet spesielt til brexit og det franske markedet vedvare, og krever fortsatt mye forsiktighet, sa produsent Laurent-Perrier i et resultatvarsel. Selskapet sa også at Champagnesalget falg 0,6 prosent første halvår.
Andre merker, som LVMHs Don Perignon og Pernod Richars SAs Perrier-Jouet har hatt en økning av eksportetterspørsel det siste tiåer, er kjøpere innenlands fortsatt viktig for industrien.
Rundt 147 millioner Champagneflasker ble sendt innad i Frankrike i fjor, som er omtrent tre ganger så mange som den samlede totalen i Storbrannia og USA, som er de to største eksportmarkedene.