Hanjins «spøkelsesskip» begynner å gå tom for mat og vann

Shippingkjempens skip nektes adgang til havner verden rundt. Nå begynner de å gå tom for mat og vann. En kunstner er blant de strandede.

STORE PROBLEMER: Hanjin sliter med stor gjeldsbyrde og mange skip som nektes adgang til havner. Nå begynner det også å tære på matforsyningene om bord på skipene.

Foto: Lucy Nicholson Reuters
Publisert:,

Mannskapet om bord i Hanjin Shippings skip befinner seg nå i en merkelig situasjon. Flere av skipene nektes adgang til en rekke havner verden over av frykt for at havnene ikke vil få betalt for å losse skipene.

Dermed ligger skipene «strandet» utenfor en rekke havner, i påvente av at noe skal skje. Fordi oppholdet på sjøen er blitt ufrivillig langvarig, begynner det nå å bli lite mat og vann igjen om bord på skipene, ifølge Bloomberg.

BAKGRUNN: Sørkoreansk shippingkollaps skaper globalt handelskaos

– Våre skip kan bli «spøkelsesskip», sier fagforeningsleder Kim ho Kyung i Hanjin Shipping til Bloomberg.

– Vann og mat er i ferd med å tømmes i de skipene som flyter rundt i internasjonale farvann.

I desperat pengenød

Som følge av en knusende gjeldsbyrde på 42 milliarder kroner, har selskapet begjært seg selv konkurs både i Sør-Korea og USA.

Morselskapet Hanjin Holding jobber nå desperat med å sikre videre drift av Hanjin Shipping med en redningsaksjon på 747 millioner kroner. Men dette beløpet er langt fra høyt nok.

Ifølge Koreanske medier vil det koste nærmere 4,5 milliarder kroner å betale havnene for å losse skipene som nå vaker utenfor en rekke forskjellige havner. Per mandag skal det være snakk om rundt 70 skip, av Hanjins flåte på 95 store containerlasteskip.

Britisk kunstner: – Vi svever i tid og rom

Ved en tilfeldighet befinner den britiske kunstneren Rebecca Moss seg midt i dramaet, melder kanadiske Windsor Star. Hun er om bord på et av Hanjins skip, som nå ligger ankret utenfor Japan, i forbindelse med kunstprosjektet «23 Days at Sea» (23 dager til havs).

– Hver dag øker følelsen av maktesløshet og desperasjon, sier Moss til Windsor Star om situasjonen om bord på skipet som nektes adgang til havner i regionen.

Som en av få engelskspråklige personer om bord på skipet, har hun fått mange rare henvendelser fra ulike selskaper.

Les også

Shippingkollaps kan ramme norske selskaper: – Situasjonen er uavklart

– Mitt favorittspørsmål kom fra et selskap i USA om en beholdning av frossen pommes frites, som er på skipet, sier hun.

– I en merkelig rekke av hendelser ble jeg plutselig en talskvinne for tilstanden til frossen pommes frites.

Som kunstneren hun tross alt er, beskriver Moss situasjonen på følgende måte til Windsor Star:

– Vi svever i tid og rom. Flyten av kapital er for øyeblikket revnet, og enhver fremgang jeg tidligere har følt har vist seg å være forgjeves.

Last for 120 milliarder

Selskapet har nå begynt å frakte ekstra matforsyninger ut til enkelte skip utenfor Rotterdam og Singapore. En kaptein forteller til Bloomberg at han fikk losse skipet sitt i Japan, men at skipet ikke fikk ta om bord mat og vann til mannskapet, da skipet måtte forlate havnen.

Ifølge Businessinsider skal Hanjins skip ha en last til en verdi på hele 120 milliarder kroner. Krisen for selskapet har skapt store utfordringer for selskapene som nå venter på at lasten deres skal bringes i havn.

Utsetter finansieringsplan

De norske selskapene Nille og Kid er blant dem som kan bli skadelidende grunnet Hanjins kollaps. Situasjonen kan bli enda mer krevende for svenske Electrolux som har store mengder last om bord på Hanjins skip.

Hanjins konkurs har ført til at fraktratene fra Hong-Kong til Los Angeles har hoppet i været. Rett før kollapsen var prisen på rundt 1250 dollar per 40 fots container.

Nå er prisen opp 40 prosent til 1743 dollar for samme mengde last, skriver Bloomberg.

Fredag ble det klart at shippingaktørens største aksjonær, Korean Air Lines, har utsatt sin beslutning om en finansieringsplan for Hanjin, melder Reuters.

– Vi har ikke truffet en konklusjon på dagens styremøte, så vi har besluttet å diskutere saken igjen i morgen, sa en talsmann for Korean Air Lines til Reuters.

Les også

Shippingkollaps truer produksjonen til svensk hvitevaregigant

Les også

Styreleder punger ut 298 millioner for å redde shippingkjempe

Les også

Shippingkollaps kan ramme norske selskaper: – Situasjonen er uavklart

Her kan du lese mer om