KOENIGSEGG KJØPER SAAB: 2,5 milliarder unna Saab-seier
Christian von Koenigsegg er mannen bak en av verdens råeste sportsbiler. Nå kan han lykkes med en av finanskrisens råeste overtagelser.
–Personlig risikerer jeg veldig mye. Tiden min, som jeg ellers legger hundre prosent på sportsbilfabrikken, en stor del av min personlige formue og navnet mitt, ikke minst. Jeg tar en stor risiko. Men vi tror det skal gå, eller snarere, jeg er overbevist om at det skal gå.
Koenigsegg smiler forsiktig, kanskje litt selvsikkert, der han rusler rundt i sitt nye rike. Rundt ham står de ordnet på rekke og rad, bilene på Saab-museet. 60-tallets Sonetter og langt mer moderne 93-modeller skinner om kapp så museumsgjestene kan lure på om Saab fortsatt har fremtiden foran seg – eller om storhetstiden skimtes et sted i bakspeilet.
Mens en hel bilverden tviler, satser Koenigsegg formue og adelsnavn på Saabs fremtid. Siden forsommeren har han vært i intense forhandlinger. Mandag signerte han et av de mest spektakulære oppkjøpene i Sverige noensinne. På laget har han norske Bård Eker og mobilgründeren bak russiske VimpelCom, Augie K. Fabela.
De har lagt drøye 600 millioner norske kroner på bordet. Selgeren General Motors (GM) gir rundt 2,5 milliarder kroner i medgift for å bli kvitt tapssluket. Nå gjenstår to tøffe runder: Først for å sikre et lån fra Den europeiske investeringsbanken på oppunder 3,7 milliarder kroner, og aller tøffest: å få tak i hele 2,5 milliarder kroner til.
På toppen av det hele tar vennene mål av seg å gjøre butikk der GM bare har tapt. Har de penger nok til å gi selskapet en ny sjanse?
–Vi er overbevist om det. General Motors er overbevist om det. Og den svenske regjeringen virker positiv til å gi de garantiene som trengs, sier Koenigsegg til Aftenposten.
For å få tak i de kritiske 2,5 milliardene, åpner Koenigsegg for å hente inn andre på eiersiden, risikokapitalselskaper, venner og bekjente.
–Selvfølgelig har både Bård og jeg, og fremfor alt Augie, en hel del ressurser rundt omkring oss som går og tenker på å trå til ved behov. Jeg vil si at ingenting er umulig. Vi fører dialog med alle mulige for å dra frem disse siste 30 prosentene. Vi ser for oss at det er et lån, men det kan også være risikokapital innen Koenigsegg Group.
–Regjeringen setter som vilkår at det svenske folk ikke skal betale?
–Det er vi enig med dem i. Om vi får den garantien, er det en fullsikret garanti med verdier fra Saab. De tar ekstremt lite risiko og det er en garanti man betaler for. Det er ikke snakk om noen bidrag i noen form eller at det svenske folk skal betale.
–Men hvordan skal dere tjene penger?
–Ofte hører man at bilbransjen er så overetablert at det ikke er noen idé å prøve. Det vitner om dårlig selvtillit. Bare fordi det finnes mer tilbud enn etterspørsel, skal man altså ikke kunne selge biler. Det handler om å lage biler folk vil ha, så det er noen andre som får lide av at det er for få kunder, ikke Saab.
Flåklypa.
Bilbyggeren Koenigsegg ble født som femåring, da han så Flåklypa på kino. Nå vil han bygge tusenvis i året.
–Vi skal ikke bygge millioner av biler. Vi skal begynne med å nå et positivt resultat med 100000 biler, og så klatre opp derfra. Det som kommer til å skje er at noen større og mindre produsenter faller bort – og helt plutselig er ikke markedet overetablert lenger. Så kommer det et trykk fra Asia. Da er det business as usual.
Viljekraft.
For å lykkes, stoler han på Ekers evner til å designe og produsere effektivt. Svensken er dypt imponert over nordmannen han traff for bare fire-fem år siden.
–Han viser et fantastisk entreprenørskap. Man må tenke ganske stort for å kunne gjøre en slik handel. Hverken han eller jeg er sene om å gjøre det.
lars.
Eker sier nei til retro-modeller
Bård Eker lover en mer miljøvennlig bil, og håper at hans bakgrunn får flere nordmenn til å kjøpe Saab.
Industridesigneren er forsiktig med å definere sin egen rolle i Saabs nye eierskap, og sier han er ydmyk og vil se hvor han passer best inn. Men det han allerede kan fastslå, er at fremtidens Saab vil ha mye ny teknologi.
–Timingen er perfekt for det nå. Finanskrisen gjør at verden etterspør mer miljøvennlig teknologi, og det vil vi utnytte, sier han.
Når det gjelder designen på den nye Saab, sier han at man vil skape nye produkter og ikke lage retromodeller.
–Hvor lang tid vil det ta før den første Saab med ny design blir lansert?
–Det er litt tidlig å si noe sikkert, men det tar ofte to og tre år å lage en helt ny bil.
Eker sier at de ikke har planer om å si opp noen ansatte, men tør heller ikke love at alle beholder jobbene sine.
–Men vi drømmer jo om ekspansjon og videreutvikling, ikke reduksjon og nedbemanning.
Hans eget designfirma beholder han, selv om han er usikker på hva som skal skje med det videre.
–Nå ser jeg på dette med Saab som et prosjekt, og så får tiden vise, sier Eker.
Les også: