Flyavgiften i Sverige kan forsvinne fra nyttår

Det politiske kaoset i Sverige ser ut til å få en litt uventet bieffekt, nemlig at den svenske versjonen av flypassasjeravgiften forsvinner fra nyttår. Dermed kan Norge bli stående igjen som det eneste landet i Norden med en slik avgift.

HEJ DÅ, FLYGSKATTEN: Det politiske kaoset i Sverige kan føre til at passasjerene på Arlanda (avbildet) og andre svenske flyplasser trolig slipper å betale flypassasjeravgift fra og med nyttår.
Publisert: Publisert:

Det har utspilt seg et komplett politisk kaos i Sverige etter høstens parlamentsvalg 9. september.

Partiene i Riksdagen har ennå ikke klart å bli enige om hva slags regjering Sverige skal ha og i mellomtiden har sosialdemokraternas statsminister Stefan Löfven fortsatt på midlertidig basis.

Arbeidet med det svenske statsbudsjettet pågår samtidig, og fordi Centerpartiet og Liberalerna nå har takket nei til Löfvens budsjettforslag ser det ut til at budsjettforslaget til Moderaterna og Kristdemokraterna blir vedtatt med støtte fra Sverigedemokraterna.

Der er den svenske flypassasjeravgiften foreslått fjernet allerede fra nyttår.

Budsjettnyheten er omtalt av Sveriges Radio.

Den svenske flypassasjeravgiften spenner seg fra 60 svenske kroner for Europa-turer, 250 kroner for reiser utenfor EU og topper ut på 400 kroner for de lengste langdistanserutene.

I Norge er flypassasjeravgiften i dag på 83 kroner per passasjer, mens den fra april vil økes til 200 kroner for langdistansereiser og reduseres til 75 kroner for flyturer i Europa.

E24 har bedt samferdselsministeren om en kommentar til utviklingen i Sverige og om han mener det bør få noen følger for Norge. Departementet henviste til Finansdepartementet, som foreløpig ikke har besvart E24s henvendelse.

Les også: Både trafikken og inntektene økte for Norwegian

– Bidrar til å sette Norge i en ytterligere særstilling

Administrerende direktør Torbjørn Lothe i bransjeforeningen NHO Luftfart sier at de ble overrasket da de så hva som nå er i ferd med å skje i nabolandet.

– Dette bidrar til å sette Norge i en ytterligere særstilling i Norden når det kommer til fiskale særavgifter på luftfarten. Det er bare Norge som vil ha en slik avgift hvis dette blir vedtatt i Sverige, sier Lothe.

Han peker på at lutfarten i Norge, EØS og EU allerede er en del av EUs klimakvotesystem, og at FNs luftfartsorgan ICAO fra 2020/2021 vil innføre et nytt globalt kvotesystem for luftfarten, kalt Corsia.

Derfor mener NHO-forbundet at den norske og svenske flypassasjeravgiften ikke er hverken treffsikker eller effektivt, annet enn at den bringer inn penger til statskassen.

– De borgerlige partiene i Sverige mener flypassasjeravgiften kun har en symbolsk effekt, og at det ikke fremmer klima- og miljøgevinster, sier Lothe.

– Blir Norge stående alene med en slik avgift bidrar det til at man svekker Gardermoen på sikt og jeg tror reiselivsnæringen vil føle at dette er ødeleggende når man arbeider for å få flere kinesere og andre fra Asia inn til Norge, sier Lothe, og legger til at det også er lavere moms på flyreiser i Sverige.

Les også: SAS leverte kanonresultat, men: – Konkurrentene kommer og det ser vi

– Vinneren per i dag er Danmark

En av flyselskapene som har merket den norske flypassasjeravgiften på kroppen er Widerøe, som også presses av andre kostnadsøkninger, inkludert oljeprisen.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir mener man kan lese effekten av avgiften fra trafikktallene:

– De siste trafikktallene fra Swedavia var dyster lesning, mye av nedgangen kan spores til flyskatten som ble innført fra 1. april 2018. Hvis den blir fjernet fra 1. januar blir Sverige enda ett land i EU som har erfart at denne type skatt på flyreiser og som legges som ett tillegg i billettprisen, medfører kraftig nedgang i reisevolumet, sier Elnæs.

Han sier at nedgangen har vært spesielt stor innenlands i Sverige, og at flere EU-land har reversert lignende avgifter.

– Det har resultert i at reisevolumet har tatt seg opp igjen og mange nye flyruter, spesielt fra lavprisflyselskapene. Vi kan jo bare håpe at om Sverige fjerner sin avgift, så følger Norge etter, sier Elnæs.

Han peker på at Danmark satser tungt på å legge til rette for luftfarten og reiselivet, og at Kastrup i tillegg er i ferd med å senke sine avgifter med 10 prosent i 2019, nedover mot nivået man har på Arlanda og Gardermoen, og dermed øker sin konkurranseevne:

– Vinneren per i dag er Danmark, hvor det ikke er noe flypassasjeravgift, sier han.

Les også

Norwegian har funnet ny leasingkunde i Kina

Les også

– Konkurrentene kommer og det ser vi

Les også

SAS tror ikke børsuroen vil påvirke flyfinansieringen

Publisert:
Gå til e24.no