Zalando venter svakere resultat
EUs synkende forbrukertillit svekker Zalandos prognoser for året. Andre kvartal er lønnsomt for netthandelsplattformen, men resultatet er svakere enn forventet.
Den tyske netthandelsgigantet Zalando senker forventningene for året. Det begrunner de med utfordringer knyttet til makroøkonomien, altså rentehevninger og inflasjon, som forverrer kunders kjøpekraft, skriver selskapet i en pressemelding.
Med dette ender Zalandos elleville vekst.
Selskapets hadde allerede forutsett utfordringer, men ledelsen forventer nå en lengre varighet på utfordringene, samt at de blir mer intense.
For andre kvartal forventet Zalando-analytikere en fem prosent økning i brutto varesalg, 1,5 prosent økning i inntekter, og et resultat før skatt og rentekostnader på 1,1 milliarder kroner.
Ledelsen venter nå derimot at både varesalget, inntektene og resultatene vil bli «betydelig» lavere enn analytikerne ventet. Resultatet vil fortsatt vise lønnsomhet, men blir lavere en ventet, skriver selskapet.
Justerer forventningene for året
Netthandelskonsernet tror ikke å på en rask oppgang i forbrukertillit og justerer derfor forventningene for 2022.
Zalando forventer brutto varesalg innenfor intervallet 3 til 7 prosent til 155–161 milliarder kroner. Selskapet ser for seg at inntekter skal vokse med 0 til 3 prosent.
Resultatet før skatt og rentekostnader, forventes å lande mellom 1,9 milliarder til 2,7 milliarder kroner i slutten av året.
De revurderte utsiktene, antar en økt lønnsomhet mot slutten av året.
– Dagens situasjons påvirker vår finansielle situasjon negativt, men vår strategi og langsiktige mål forblir uforandret. Målet vårt er fortsatt å være startpunktet for mote i Europa. Det er mange muligheter i mote-markedet som ennå ikke har blitt oppdaget, som vi kan se nytte av, sier Zalando-sjef, Robert Gentz.
Zalando ble grunnlagt i 2008 og driver innen netthandel, hovedsakelig med sko, klær og moteartikler. Selskapet har sitt hovedkontor i Berlin.