Zalando venter svakere resultat

EUs synkende forbrukertillit svekker Zalandos prognoser for året. Andre kvartal er lønnsomt for netthandelsplattformen, men resultatet er svakere enn forventet.

Netthandelsgiganten Zalando har over 17.000 ansatte og hovedkontor i Berlin.
  • Erik Alsberg
Publisert: Publisert:

Den tyske netthandelsgigantet Zalando senker forventningene for året. Det begrunner de med utfordringer knyttet til makroøkonomien, altså rentehevninger og inflasjon, som forverrer kunders kjøpekraft, skriver selskapet i en pressemelding.

Med dette ender Zalandos elleville vekst.

Selskapets hadde allerede forutsett utfordringer, men ledelsen forventer nå en lengre varighet på utfordringene, samt at de blir mer intense.

For andre kvartal forventet Zalando-analytikere en fem prosent økning i brutto varesalg, 1,5 prosent økning i inntekter, og et resultat før skatt og rentekostnader på 1,1 milliarder kroner.

Ledelsen venter nå derimot at både varesalget, inntektene og resultatene vil bli «betydelig» lavere enn analytikerne ventet. Resultatet vil fortsatt vise lønnsomhet, men blir lavere en ventet, skriver selskapet.

Justerer forventningene for året

Netthandelskonsernet tror ikke å på en rask oppgang i forbrukertillit og justerer derfor forventningene for 2022.

Zalando forventer brutto varesalg innenfor intervallet 3 til 7 prosent til 155–161 milliarder kroner. Selskapet ser for seg at inntekter skal vokse med 0 til 3 prosent.

Resultatet før skatt og rentekostnader, forventes å lande mellom 1,9 milliarder til 2,7 milliarder kroner i slutten av året.

De revurderte utsiktene, antar en økt lønnsomhet mot slutten av året.

– Dagens situasjons påvirker vår finansielle situasjon negativt, men vår strategi og langsiktige mål forblir uforandret. Målet vårt er fortsatt å være startpunktet for mote i Europa. Det er mange muligheter i mote-markedet som ennå ikke har blitt oppdaget, som vi kan se nytte av, sier Zalando-sjef, Robert Gentz.

Zalando ble grunnlagt i 2008 og driver innen netthandel, hovedsakelig med sko, klær og moteartikler. Selskapet har sitt hovedkontor i Berlin.

Les også

Sterk vekst for Zalando - solgte for 40 mrd. kroner

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Zalando
  2. Europa
  3. Netthandel

Flere artikler

  1. Scandic venter kraftig vekst i andre kvartal

  2. Markant oppgang etter sterk sluttspurt på Oslo Børs

  3. Blytungt fall på Wall Street: Årsverste for S&P 500

  4. Orkla varsler ytterligere prisøkninger etter krigen i Ukraina

  5. Amazon med skuffende resultater: Aksjen faller i etterhandelen