Mærsk-toppsjefen om coronaviruset: De neste ukene blir avgjørende

Den danske shipping-giganten er hardt rammet av effekten av corona-viruset. Men nå øyner toppsjefen lys i tunnelen.

75.000 KUNDER: Danske Mærsk har et stort antall containerkunder i frakten til/fra Kina. Her er ett av deres skip under lasting i Guangzhou.

Xinhua / Sipa USA
Publisert:,

Innen de nærmeste ukene blir det klart hvor hardt den omfattende coronavirus-epidemien utvikler seg - og med det treffer shippingbransjen, mener konsernsjefen i den danske rederigiganten, Søren Skou, ifølge Berlingske.

S&P Global har kommet med en rapport som har identifisert de næringene som rammes hardest av coronavirus-epidemien i Kina: Restauranter, butikker og underholdning.

Dermed handles det færre varer i Kina, fordi millioner av kinesere holder seg hjemme. Dette fører til et fall i containerfrakten for Mærsk.

I tillegg er en rekke fabrikker stengt i områdene rundt Wuhan og andre rammede områder - noe som igjen gir færre leveranser for container-rederiene.

75.000 kunder

Dette rammer Mærsk, slår også DR fast.

De har omkring 75.000 kunder når det gjelder frakt til og fra fastlands-Kina, noe som teller alt fra detaljhandelskjeder til bilprodusenter, elektronikkfabrikker og store motehus, skriver Berlingske.

Mange europeiske og amerikanske selskap som har produksjon i Kina, får varene sine transportert ut av de lyseblå containerskipene fra Danmark.

– Normalt kommer folk tilbake fra nyttårsfeiringen i Kina og begynner på arbeid rundt disse tider, men nå har de fått 14 dages karantene og beskjed om å bli i sine leiligheter for å sikre at de ikke har viruset. Det betyr at kapasiteten på de kinesiske fabrikkene er nede på 50-60 prosent. Vi forventer at de når cirka 90 prosent i starten av mars, sier Skou.

Les på E24+ (for abonnenter)

Corona-viruset kan være det som utløser et børsfall

GIGANT: Skipet «Majestic Maersk», et av verdens største i sitt slag, til kai ved Yangshan Deep Water Port, som ligger like utenfor Shanghai.

Aly Song / X01793

Torsdag la giganten frem tall, som ifølge ledelsen var svært usikre på grunn av effekten av epedemien.

Rederiet venter driftsinntekter på 38 milliarder dollar, vel 352 milliarder i norske kroner, i kalenderåret 2020.

– Jeg skulle ønske vi ikke la frem forventningstallene våre akkurat nå, for det er vanskelig å se hva som kommer i tiden fremover, sa Skou fra podiet.

Tror på bedring

Samtidig er det lys i tunnelen:

Det er stor usikkerhet rundt de offisielle kinesiske trallene, og vestlige medier skriver at utenlandske selskap og regjeringer tar dem med en klype salt - men torsdag meldte i hvert fall kinesiske myndigheter færre nyregistrerte syke enn tidligere.

Det er ingen grunn til å si at man nå har kontroll på epidemien, men fallet i nyregistrerte tilfeller kan gi håp om at spredningen har mistet tempo.

– Hvis antall smittede begynner å falle, vil det ha en påvirkning, hvor februar blir en meget dårlig måned, mars også blir vanskelig, men at vi deretter vil se en kraftig rebound i april og mai, sier Søren Skou i Mærsk til Berlingske.

– Det er det de fleste tror på, og det er også det vi tror på.

Her kan du lese mer om