Skjær i sjøen for verdens lengste undersjøiske tunnel

Verdens største undersjøiske jernbanetunnel skal etter planen gå mellom Tallinn og Helsinki, og gjøre pendling mellom byene mulig på bare 20 minutter. Men blir den noe av?

Animert illustrasjon av den undersjøiske togtunnelen.

Finestbay Area Development
Publisert:

For stramt tidsskjema og ambisiøse planer stikker kjepper i hjulene for FinEst Link-tunnelen.

Og det er den estiske regjeringen som nå er tvilende til planene om en hurtigtog-tunnel, skriver Bloomberg.

Selv om Estland «støtter ideen om en Tallinn-Helsinki–tunnel», tviler de også på de anslåtte passasjertallene.

Tunnelen mellom den fiske og estiske hovedstaden vil totalt gå over 103 kilometer, og innebærer bygging av minst én kunstig øy.

«Ikke gjennomførbart»

Direktør for statlig forvaltning i Estland, Jaak Aab, møtte nylig utvikleren av tunnelen, Finestbay Area Development Oy, sammen med China Railway International Group, Touchstone Capital Partners og andre selskaper som er involvert i prosjektets design, skriver avisen.

Om prosjektet gjennomføres, vil det bli en av de største kinesiske investeringene i Nord-Europa, skriver Foreign Policy.

I tillegg mener Aab at prosjektets tidsplan er for ambisiøs og «ikke gjennomførbart».

Prosjektets grunnlegger, Peter Vesterbacka har sagt at de tar sikte på å åpne tunnelen i 2024.

Han har også sagt til avisen at bekymringene rundt kinesernes involvering er overdreven, og påpeker at tunnelens majoritetseier vil bli Finestbay, selskapet han var med på å grunnlegge, og ikke de kinesiske investorene og entreprenørene.

Touchstone Capital har gått med på å gi 15 milliarder euro til prosjektet.

– En undersjøisk tunnel mellom Finland og Estland kan bare bygges i samarbeid med begge regjeringer, uttalte den estiske regjeringen.

Tommel opp for tunnel mellom Danmark og Tyskland

Solgte togbiletter til tunnelen

Pasassjerer kunne i desember 2018 kjøpe billetter til togreisen for 50 euro, skrev Reuters.

Problemet er at tunnelen ikke er bygget, og at hverken regjeringen eller EU støtter prosjektet. En tidligere utredning har sagt at tunnelen kan åpne i 2040.

Ifølge nyhetsbyrået jobber det titusenvis av estere i Helsinki-området, og Tallinn er et populært feriested for finner. En togtunnel ville redusere reisetiden fra to timer med ferge til 20 minutter med tog.

I tillegg har Finestbay lansert en «tunnel-app» som lar folk delta i de forskjellige stegene for prosjektet. Det har også vært månedlige arrangementer hvor man kan delta og få informasjon om prosjektet og de ulike fasene i byggeprosessen.

Mannen bak det hele

Vesterbacka er kjent for sin karakteristiske røde hettegenser. Han er en investor, entreprenør, og kanskje best kjent som utvikleren av mobilspillet «Angry Birds».

Eugene Hoshiko / AP

Time Magazine har tidligere kåret Vesterbacka til en av de 100 mest innflytelsesrike personene i verden.

Han har blant annet grunnlagt Slush-konferansen i Helsingfors, som på mange måter kan sammenlignes med «The Gathering» i Oslo.

Konferansen har rundt 25.000 deltagere hvert år, med 4.000 startup-selskaper og over 2.000 investorer som deltar.