SAAB-AVTALEN: Saab-avtale redder ikke norsk bilindustri

Norsk bilindustri påvirkes i liten grad av Saab-avtalen. Til det er den svenske bilprodusenten for liten.

ILLUSTRASJONSFOTO:
Publisert: Publisert:

- Vi har hatt leveranser til Saab i flere år, men de har ikke vært store i forhold til andre bilprodusenter, sier kommunikasjonsdirektør Ronny Lie i Kongsberg Automotive

OSE

KGA

til E24.

Han gleder seg over intensjonsavtalen som er signert mellom Saab og Koenigsegg, men tror ikke den blir veldig viktig for selskapet.

- De må heve volumet på antallet produserte biler betraktelig for å bli en stor kunde for oss, men det betyr jo ikke at de ikke er viktige likevel. Delene vi leverer til de nå kommer utelukkende fra vår fabrikk i Sverige.

Bildelprodusenten har levert setevarmere og girskiftere til Saab.

TI Automotive på Kongsvinger er et annet selskap med leveranser over grensen.

De produserer bensintanker og luftekanaler, mens Raufoss Technology leverer hjuloppheng.

Hard rammet

Industrien har blitt hardt rammet av den internasjonale finanskrisen.

Spesielt miljøene på Kongsberg og Raufoss har merket nedgangen i etterspørselen etter biler internasjonalet og har måttet permittere ansatte.

Enkelte bildelleverandører - som Fundo i Høyanger - har også gått konkurs som en følge av kollapsen i bilbransjen.

Plattformer

Heller ikke Knut Solem i bransjeforeningen for teknologibedrifter i Norsk Industri tror Saab-avtalen vil påvirke norsk bilindustri i nevneverdig grad.

- En del norske bedrifter har levert deler til plattformene til General Motors (GM), som jo Saab var en del av. Hvor mange av disse plattformene som fortsatt vil eksistere er vanskelig å si, men det er vel trolig at mange av dem vil det, sier han til E24.

Saab skal introdusere fire nye modeller innen utgangen av 2010, alle utviklet på plattformene til Opel Insignia som allerede er ute på markedet.

Disse bilene er utviklet av GM og vil trolig ikke endres tross nytt eierskap i Saab.

- Må finne særpreget

Både Solem og Lie ønsker Saab og de nye investorene lykke til.

Lie tror i tillegg tirsdagens nyhet er gode også for amerikanerne.

- Det er gode nyheter også for GM etter mye styr rundt dette i det siste. Jeg leser initiativet fra Koenigsegg at de nå ønsker å finne tilbake til Saabs særpreg. Det kan bare ikke bli mer av det samme.

Les også:

Flere nyheter på E24.

Publisert: