NHO urolige for norske bedrifter når britene kutter navlestrengen

Med under én måned igjen til britene etter planen skal forlate EU, begynner også norske selskaper å merke presset. Er de egentlig godt nok forberedt? Er noen det?

FRYKTER KØKAOS: 31. oktober skal britene ut av EU, med eller uten avtale, og det kan i uansett fall oppstå lange køer på grensene. Her ved Hythe sørøst i England.

MAX NASH / AP
Publisert:

Den 31. oktober er det over, fremholder Storbritannias statsminister Boris Johnson. Britene forlater EU, og hele Storbritannia – inkludert Nord-Irland – blir en egen tollsone utenfor den europeiske tollunionen, ifølge Johnsons plan.

Dermed må det utføres tollbehandling på varer som transporteres over grensen, men Johnson påpeker at dette ikke trenger å skje ved eller i nærheten av grenseovergangene, ifølge NTB.

Varer som kommer fra resten av Storbritannia til Nord-Irland, må samtidig sjekkes for å forsikre at de ikke bryter med EU-reglene, som altså kommer til å gjelde i den britiske delen av øya Irland, foreslår han.

Les også

Johnson vil ha tollgrense mellom Irland og Nord-Irland

Bekymret for virkningene

– Forslaget er et skritt i riktig retning, men vi frykter at det ikke er nok til å sikre åpen grense mellom Irland og Nord-Irland og at EU dermed vil måtte si nei. Dersom britene ikke viser kompromissvilje, er vi i en no-deal-situasjon, sier internasjonal direktør Tore Myhre i NHO til E24.

Det betyr at norske bedrifter må være forberedt på at britene forlater EU og EØS over natten den 31. oktober, med tilhørende lange køer over grensene og nye tollregler.

– Vi er mest bekymret for de umiddelbare virkningene og konsekvensene, med grensekaos og lange køer som vil medføre forsinkelser og ekstrakostnader for bedriftene, sier Myhre videre.

Han sier NHO har hatt mye kontakt med bedrifter som er svært bekymret for hva som skjer i slutten av oktober.

– Vårt inntrykk er at de store bedriftene har forberedt seg godt. De har gått gjennom sin kontakt og handel med Storbritannia. Men vi er bekymret for at mange små og mellomstore bedrifter ikke har forberedt seg godt nok, sier Myhre.

Les også

Boris Johnson lover brexit 31. oktober – uansett

Skulle sett mer

Han viser til NHOs sjekkliste for bedrifter som må være forberedt på at britene forlater EU.

– Men vi skulle nok også ønske at myndighetene og de forskjellige faginstansene var mer aktive med informasjon. Vi opplever nok at mange bedrifter vil være mer aktive nå som de ser at dette faktisk kan skje.

– Frem mot 31. oktober vil det nok komme mange spørsmål, teknisk knyttet til toll og logistikk, vilkår for ansatte og så videre, og da er det viktig å ha ekspertisen som ligger i forvaltningen til rådighet, sier Myhre.

Bring: Unngå 31. oktober

Én av bedriftene som har tenkt på brexit en stund og tatt sine forholdsregler, er Posten og Bring, som leverer for bedriftskunder i Storbritannia.

– Vi oppfordrer til å unngå tidskritiske leveranser rundt brexit og vi mener det er helt avgjørende at eksportører og importører forbereder seg. Så vil Bring bistå så godt det lar seg gjøre. Vi henviser for øvrig våre kunder til informasjon fra NHO, Toll og regjeringen, opplyser pressesjef John Eckhoff i Posten til E24.

Pressesjef John Eckhoff i Posten Norge

Birger Morken, Posten

Posten og Bring har imidlertid ikke forberedt noen konkrete grep, utenom å oppfordre til å unngå 31. oktober og å være godt forberedt.

– Vi gjør ikke annet enn å gå gjennom kontrakter og se at kundene har alt på stell, sier Eckhoff.

Aker Solutions: Etablert eget team

Aker Solutions har i dag rundt 1.600 personer i Storbritannia i Reading, London og Aberdeen. De fleste ansatte er kontorbaserte ingeniører og mange jobber med prosjekter på britisk sokkel. Selskapet har også et produksjons- og serviceanlegg for subsea kontrollmoduler i Aberdeen, som betjener kunder i Nordsjøen og internasjonalt, opplyser leder for eksternkommunikasjon Ivar Simensen i Aker Solutions.

– Vi har fulgt utviklingen rundt Brexit, inkludert muligheten for en «no-deal», og etablert et eget team som jobber med å sikre at selskapet er forberedt på forskjellige alternativer. Vi har vurdert fremtidig behov for arbeidskraft, handel over landegrenser, skatt, lover og regler. Og identifisert risiko og tiltak, sier Simensen.

– Som en global virksomhet handler Aker Solutions kontinuerlig innenfor og utenfor EU og vi har dedikerte team innen forsyning, innkjøp, logistikk og toll, som har erfaring med å håndtere saker på tvers av ulike internasjonale handelsjurisdiksjoner. Vi er forberedt på ulike scenarioer og rigger oss så vi kan fortsette å utvikle virksomheten både i Storbritannia og i handel med utlandet.

Les også

Finansdepartementet sitter på hemmelig «no deal»-notat

Tine: Litt urolig for Jarlsberg

– Vi har et datterselskap som kjøper inn mye engelskproduserte råvarer og selger mest til engelske bedrifter, så det er liten eksponering der. Det er 90 prosent av forretningen, sier internasjonal direktør Atle Kjøl Jacobsen i Tine.

– Det er noe import av Jarlsberg, og der kan det jo bli litt risiko. Dessuten er det noe eksport til ulike land i Europa. Så det kan handle om toll, lastebiler i kø og sånt i starten. Det kan få litt «impact» temporært og litt på sikt, men det er ikke noe kritisk for forretningen.

Etter pålegg fra WTO blir det slutt på støtten til eksporten av Jarlsberg i 2020, som deretter vil bli importert fra Irland. Fra da av er det kun snakk om noe brunost fra Norge, forklarer Jacobsen.

– Vi prøver å kjøre opp produksjonsplanene og legge på ekstra varelager i en periode. Alle kunder i Europa som kjøper fra England har fått beskjed om å bestille litt ekstra i septemberperioden. Ikke så mye mer enn det.