Usikkerhet om ny Trump-toll: – Opptrapping av handelskrigen vil være fryktelig for Børsen

Denne uken får vi vite om USAs president skrur opp tollen på europeiske biler. Ekspertene frykter en ny børssmell, og aluminiumsprodusenten Hydro er bekymret for svakere etterspørsel fra bilindustrien.

JONATHAN ERNST / X90178
Publisert:

Innen torsdag må Donald Trump ta en beslutning om det skal innføres en ny toll på europeiske biler. Tollspørsmålet har allerede vært utsatt i seks måneder, ifølge Reuters.

Leif Eriksrød, porteføljeforvalter og leder av det norske aksjeteamet i Alfred Berg, tror truslene om økt biltoll hovedsakelig er et forhandlingsutspill, men er redd det kan føre til en opptrapping av handelskrigen.

– Norge vil ikke se mye direkte konsekvenser, men hvis aksjemarkedet tolker det som en permanent økning, så vil det være fryktelig negativt for børsen både globalt og her i Oslo, sier han til E24.

Han understreker imidlertid at en betydelig forverring av handelskonflikten i Europa foreløpig ikke ligger i kortene.

– Det ville først og fremst ødelegge mest for USA selv. Hvis Europa rammes av permanent høyere toll, vil de gjengjelde. Da vil det bli en dominoeffekt.

Forvalteren tror at så lenge markedet oppfatter det som kommer som et forhandlingsutspill, vil det ha kortvarig effekt, men hvis det er permanent vil det være svært negativt.

Av børsnoterte norske selskap i faresonen, nevner han aluminiumsprodusenten Hydro, som leverer til bilindustrien.

Senior fondsforvalter i Alfred Berg, Leif Eriksrød.

Adrian Nielsen
Les på E24+ (for abonnenter)

Kommentar: Derfor kan aluminium bli et nøkkelmarked i 2019

Hydro frykter mindre bilsalg, økt usikkerhet

– Hydro leverer aluminium til europeisk bilindustri, så dersom en økt tollsats påvirker produksjonen av biler, så vil det også kunne påvirke Hydros leveranser til bilmarkedet i Europa, sier selskapets informasjonsdirektør Halvor Molland til E24.

Han forteller at leveransen av aluminium er proporsjonal med antall biler som produseres. Konsekvensene avhenger derfor av hvordan tollsatsene påvirker salget av europeiske biler i USA. Økte priser vil normalt påvirke salget negativt.

Molland er også bekymret for at tolløkningen vil kunne føre til gjengjeldelse fra EU, og at handelskonflikten da vil eskalere.

– Det vil kunne øke den generelle usikkerheten i verdensøkonomien ytterligere og påvirke veldig mange bransjer, men det gjenstår å se.

Hydro har gjentatte ganger i år måttet nedjustere sine forventninger til global aluminiumsetterspørsel, hovedsakelig grunnet usikkerhet rundt handelskrig og globale vekstbekymringer.

I september sa Hydro-sjef Hilde Merete Aasheim til E24 at den tyske bilindustrien var blant hovedgrunnene til kuttet i aluminiumsetterspørselen.

– Det er usikkerhet både om det blir tariffer på europeiske biler inn i USA og usikkerhet rundt luksusbiler fra Europa til Kina, sa hun da.

Les også

Sjeføkonom tror ny Trump-toll kan senke kronen

Hydro, Elkem og Kongsberg Automotive

I tillegg til Hydro trekker aksjestrateg Paul Harper i DNB Markets fram Elkem og Kongsberg Automotive som norske selskaper med direkte eksponering mot bilindustrien. De to førstnevnte produserer råvarene, mens Kongsberg Automotive lager bildeler.

– Den største effekten blir nok at det skaper mer usikkerhet. Nå er markedet litt på gli og det kan se ut som det verste er over i handelskrigen mellom USA og Kina. Hvis det nå blusser opp på Europa-fronten, så blir det veldig negativt fra et globalt vekstperspektiv, sier han til E24.

Harper mener det vil være negativt for alle sykliske aksjer, og spesielt de som er knyttet til råvarer og avhengig av vekst i verdensøkonomien.

– Hvis det kommer en nyhet nå som setter i gang en ny runde med handelskonflikter, vil børsene falle. Oslo Børs vil falle mer enn snittet globalt, fordi den er så råvaredominert, sier han.

Hva som faktisk kommer fra Trump denne uken, mener han er umulig å spå.

– Trumps beslutninger er ikke alltid logiske. Det kan det hende han tenker på at det nærmer seg valg og at han dermed vil legge handelskrigen bak seg, men det kan også være at han er klar for å starte opp igjen med Europa nå som han snart er ferdig med Kina.

Sjeføkonom Øystein Dørum i NHO.

Joakim Goksör/TT / TT NYHETSBYRÅN

Ringvirkninger

En økning av tollen på europeiske biler vil gi omfattende ringvirkninger.

– Bilproduksjon er en av de mest integrerte verdikjedene vi vet om i global handel. Dagens biler består av deler fra mange ulike land, og deler som kan ha krysset landegrenser flere ganger på vei mot det endelige produktet, sier sjeføkonom i NHO Øystein Dørum til E24.

Han påpeker at størstedelen av Norges produksjon av bildeler går til Europa.

– Det er noen få bedrifter og industrimiljøer som står for brorparten av denne eksporten, så selv om norsk økonomi ikke nødvendigvis blir så hardt rammet, så er det noen få bedrifter vil kunne rammes hardt av dette, sier han.

Sjeføkonomen legger for øvrig til at en ytterligere opptrapping av handelskrigen innebærer en større trussel mot vår velferd, fordi vi i Norge er så avhengige av å ha mest mulig åpen handel med andre land.

Uforutsigbart

Så sent som torsdag forrige uke sa avtroppende sjef i EU-kommisjonen Jean-Claude Juncker at han ikke trodde Trump ville innføre ny biltoll, ifølge Reuters.

Flere aktører i den allerede krisepregede europeiske bilindustrien har i det siste tatt til orde mot tollen. Det gjelder spesielt tyske produsenter.

I Tyskland utgjør bilindustrien rundt fem prosent av BNP, med over 820.000 ansatte, ifølge Financial Times. Mer enn 77 prosent av bilene blir eksportert.

Tyske BMW er den største bileksportøren til USA (målt i verdi). Selskapet opplyste forrige måned at det hadde advart USA om at en forverring av handelskrigen kunne føre til jobbkutt på BMWs fabrikk i South Carolina, skriver Reuters.

Les også

Sjeføkonom tror ny Trump-toll kan senke kronen

Les Reuters-saken herLes saken fra Financial Times her (+)