Kampen om strømmekundene

Spotify stuper på børs til tross for resultatbedring

Strømmekjempen startet 2021 med en opptur, i både kroner og ører. Men Spotify-aksjen raser på Wall Street etter nedjusterte anslag om brukerveksten.

KLANGBUNN: 2020 ble et tøft år for mange, mens året vi nå er i gang med ser lysere ut for Spotify.
  • Fabian Skalleberg Nilsen
Publisert:

Spotify melder onsdag om flere brukere, sterkere resultater og høyere inntekter i første kvartal av 2021.

Driftsresultatet ble 14 millioner euro i pluss, som tilsvarer rundt 140 millioner kroner.

Dette er en forbedring fra både kvartalet før (-69 millioner euro) og tilsvarende periode i fjor (-17 millioner euro).

Likevel stuper den amerikanske aksjen til Spotify på Wall Street med over ti prosent i tidlig handel onsdag.

I kvartalsrapporten kom selskapet med en nedjustert prognose på antallet nye brukere fremover.

Venter dårligere brukervekst

Spotify tror de vil få litt færre nye brukere i år enn de så for seg tidligere.

– Vi har senket vår prognose om månedlige aktive brukere (MAU) beskjedent for året sett under ett, i tråd med den lavere enn forventede veksten i første kvartal, står det.

I februar anslo strømmegiganten 407–427 millioner brukere i år, men nå er tallet nedjustert til 402–422 millioner.

Spotify ser derimot lysere på inntekts- og marginsiden fremover.

– Våre anslag for Premium-abonnenter forblir uendret.

Selskapet venter totalt 172–184 millioner slike brukere ved utgangen av 2021. Forventede driftsinntekter i år er godt over 9 milliarder euro (90 milliarder kroner).

Likevel anslår Spotify et negativt driftsresultat på 150–250 millioner euro.

Flere betaler høyere pris

Strømmetjenesten hadde 356 millioner aktive månedlige brukere i årets første kvartal, hvorav 158 millioner var fullverdige betalende brukere. Veksten i premiumbrukere var tre millioner eller to prosent fra kvartalet før.

De øvrige 208 millioner brukerne hadde gratisabonnement som er reklamefinansiert.

I sum steg inntektene til Spotify med 16 prosent sammenlignet med første kvartal 2020, til 2,15 milliarder euro – tilsvarende 21,44 milliarder kroner.

Da Spotify la frem sitt forrige kvartalsresultat ble det klart at prisene på premiumabonnement ble skrudd opp i Norge og 28 andre markeder 1. februar.

Foreløpige tall viser at få har valgt å bryte kundeforholdet av den grunn.

Mandag denne uken ble også prisene høynet for diverse abonnementstyper i 12 nye land, blant andre USA, Storbritannia og Brasil.

Les også

Spotify-brukerne betaler mindre i snitt – øker prisene

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om strømmekundene
  2. Spotify
  3. Strømmetjenester
  4. Resultatrushet

Flere artikler

  1. Overraskende sterkt driftsresultat fra Spotify

  2. Brukerveksten fortsetter for Spotify

  3. Wall Street i minus

  4. Meglerhus: Netflix taper over 50 milliarder på kontodeling hvert år

  5. Bedre resultat enn ventet for presset Spotify