Spotify stuper på børs til tross for resultatbedring

Strømmekjempen startet 2021 med en opptur, i både kroner og ører. Men Spotify-aksjen raser på Wall Street etter nedjusterte anslag om brukerveksten.

KLANGBUNN: 2020 ble et tøft år for mange, mens året vi nå er i gang med ser lysere ut for Spotify.
Kampen om strømmekundene
  • Fabian Skalleberg Nilsen
Publisert:

Spotify melder onsdag om flere brukere, sterkere resultater og høyere inntekter i første kvartal av 2021.

Driftsresultatet ble 14 millioner euro i pluss, som tilsvarer rundt 140 millioner kroner.

Dette er en forbedring fra både kvartalet før (-69 millioner euro) og tilsvarende periode i fjor (-17 millioner euro).

Likevel stuper den amerikanske aksjen til Spotify på Wall Street med over ti prosent i tidlig handel onsdag.

I kvartalsrapporten kom selskapet med en nedjustert prognose på antallet nye brukere fremover.

Venter dårligere brukervekst

Spotify tror de vil få litt færre nye brukere i år enn de så for seg tidligere.

– Vi har senket vår prognose om månedlige aktive brukere (MAU) beskjedent for året sett under ett, i tråd med den lavere enn forventede veksten i første kvartal, står det.

I februar anslo strømmegiganten 407–427 millioner brukere i år, men nå er tallet nedjustert til 402–422 millioner.

Spotify ser derimot lysere på inntekts- og marginsiden fremover.

– Våre anslag for Premium-abonnenter forblir uendret.

Selskapet venter totalt 172–184 millioner slike brukere ved utgangen av 2021. Forventede driftsinntekter i år er godt over 9 milliarder euro (90 milliarder kroner).

Likevel anslår Spotify et negativt driftsresultat på 150–250 millioner euro.

Flere betaler høyere pris

Strømmetjenesten hadde 356 millioner aktive månedlige brukere i årets første kvartal, hvorav 158 millioner var fullverdige betalende brukere. Veksten i premiumbrukere var tre millioner eller to prosent fra kvartalet før.

De øvrige 208 millioner brukerne hadde gratisabonnement som er reklamefinansiert.

I sum steg inntektene til Spotify med 16 prosent sammenlignet med første kvartal 2020, til 2,15 milliarder euro – tilsvarende 21,44 milliarder kroner.

Da Spotify la frem sitt forrige kvartalsresultat ble det klart at prisene på premiumabonnement ble skrudd opp i Norge og 28 andre markeder 1. februar.

Foreløpige tall viser at få har valgt å bryte kundeforholdet av den grunn.

Mandag denne uken ble også prisene høynet for diverse abonnementstyper i 12 nye land, blant andre USA, Storbritannia og Brasil.

Les også

Spotify-brukerne betaler mindre i snitt – øker prisene

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om strømmekundene
  2. Spotify
  3. Strømmetjenester
  4. Resultatrushet

Flere artikler

  1. Wall Street i minus

  2. Apple avviser EU-anklage om at de hindrer konkurranse

  3. Meglerhus: Netflix taper over 50 milliarder på kontodeling hvert år

  4. Netflix inngår filmavtale med Steven Spielberg

  5. Kahoot tapte mer i første kvartal