Kampen om luften

Stoltenberg krever gransking av «statlig flykapring»

Nato-sjef Jens Stoltenberg krever en rask internasjonal gransking etter det han omtaler som Hviterusslands statlige kapring av et Ryanair-fly.

Francois Mori / AP
  • NTB
  • Fabian Skalleberg Nilsen
Publisert:

Den regimekritiske journalisten Roman Protasevitsj ble arrestert etter at flyet ble tvunget til å lande i Minsk.

– Dette var farlig og uakseptabelt. Det viser at regimet angriper grunnleggende menneskerettigheter som ytringsfriheten og uavhengige medier, sier Stoltenberg tirsdag og omtaler helgens hendelse som «en statlig flykapring».

– Vi ønsker EUs nye tiltak velkommen. Det er også nødvendig med en rask, internasjonal gransking, sier Nato-sjefen. Han krever også at Protasevitsj (26) og kjæresten Sofia Sapega (23) blir løslatt umiddelbart.

– Natos atlantiske råd vil ta opp denne saken senere i dag, legger han til.

TVUNGET LANDING: Der er ventet ytterligere sanksjoner mot Hviterussland, etter et Ryanair-fly ble tvunget til å lande på flyplassen i hovedstaden Minsk.

ONLINER BY / HANDOUT / REUTERS

Fly styrer unna

EU har også besluttet å nekte hviterussiske flyselskap adgang til europeisk luftrom og flyplasser, og innfører sanksjoner mot flere ledere i landet.

Tirsdag opplyser Air France, Finnair og Singapore Airlines at de slutter seg til flere andre flyselskap, og vil inntil videre holde seg unna hviterussisk luftrom.

De tre flyselskapene kunngjorde dette etter at EU mandag kveld oppfordret europeiske flyselskap til å unngå hviterussisk luftrom.

Når flyselskap som SAS, Lufthansa, KLM og Air France ikke lenger kan fly over Hviterussland, så må de fly utenom landet.

Det kan gi lengre flytid for reisende som skal sørover eller østover, sier Hans Christian Stigaard, som er sjefrådgiver og luftfartsekspert i konsulentselskapet Realise.

– Det betyr litt forsinkelser og til syvende og sist kanskje også en mindre prisøkning på billetter fordi flyselskapene bruker mer drivstoff, sier han.

– Sikkerheten trumfer alt

SAS oppgir at det kun er ruten deres mellom Oslo og Kiev som blir påvirket.

– For SAS som konsern er det marginale forskjeller. Det er èn rute to dager i uka som er berørt, sier flyselskapets norske pressesjef John Eckhoff til E24 tirsdag formiddag.

Hittil er det ikke vurdert å heve prisene på ruten, selv om de må ta en omvei.

Passasjerene kommer til å merke det minimalt. Vi kommer til å ta en sving utenom hviterussisk luftrom. Vår neste flight er på lørdag. Sikkerheten trumfer alt, sier Eckhoff.

Ingen Norwegian-ruter rammet

Kriserammede Norwegian er ikke direkte berørt, men følger med på utviklingen.

– Vi har foreløpig ikke flyvninger som flyr over Hviterussland med et begrenset rutetilbud på grunn av pandemien, sier kommunikasjonsrådgiver Eline Hyggen Skari til E24.

– Kommer dere til å fly over hviterussisk luftrom fremover?

– Det tror jeg er litt for tidlig å si. Vi vurderer situasjonen fortløpende.

Les også

Eriksen Søreide: – Lukasjenko lever opp til sitt rykte som Europas siste diktator

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om luften
  2. Flyselskaper
  3. Hviterussland
  4. Luftfart
  5. Jens Stoltenberg
  6. Nato

Flere artikler

  1. EU stenger luftrommet for hviterussiske flyselskap

  2. FNs luftfartsbyrå skal etterforske Hviterusslands flyomdirigering

  3. Eriksen Søreide: – Lukasjenko lever opp til sitt rykte som Europas siste diktator

  4. SAS fortsetter foreløpig å fly over Hviterussland

  5. FNs luftfartsbyrå holder hastemøte om Hviterussland