Tysk nedtur bekymrer: – EUs største økonomi kan være på vei inn i resesjon

De økonomiske statistikkene fra tysk økonomi har blitt stadig svakere, og denne uken gikk den kanskje viktigste industrimålingen fra vondt til verre, mens bedriftenes forventninger ble enda mørkere.

Sjeføkonom Kari Due-Andresen i Handelsbanken er urolig for utviklingen tysk økonomi.

Cicilie Andersen / E24
Publisert:

– Vi er bekymret for at EUs største økonomi kan være på vei inn i resesjon, sier sjeføkonom Kari Due-Andresen i Handelsbanken til E24.

Denne uken har det blitt sluppet flere dystre nøkkeltall fra tysk økonomi, som føyer seg inn i rekken av varselsignaler fra den største europeiske økonomien:

  • Innkjøpssjefsindeksen for september viste den bratteste nedgangen for tyske vareprodusenter siden 2009, ifølge IHS Markit, som omtalte tallene som «forferdelige».
  • Indeksen som måler både industrien og tjenestesektoren varslet samtidig at økonomien krympet i september. Målingen var den dårligste på over seks år.
  • Barometeret fra et tyske analyseinstituttet Ifo viste tirsdag at stemningen blant tyske bedriftsledere gikk litt opp denne måneden, men den delen som måler forventningene fremover, falt videre til det laveste siden finanskrisen.
Les på E24+ (for abonnenter)

Tatt på sengen av reporentehopp. Eh, repo-hva-for-noe?

Tror økonomien krymper

Ifo-instituttets leder Clemens Fuest sier det kun er snakk om en pustepause i nedturen, og økonomen Klaus Wohlrabe sier tyske økonomi trolig krympet igjen i tredje kvartal, ifølge Reuters.

Tysk økonomi falt i andre kvartal, og skulle det samme skje igjen i dette kvartalet, kvalifiserer det til en mye brukt definisjon på resesjon – altså nedgangstider.

Usikkerheten om handelskrig og brexit rammer tilfanget av nye ordre til industrien, hvor bilsektoren gjør det spesielt svakt, ifølge IHS Markit.

Les også

Svakeste tyske PMI-tall siden 2012: – Jeg er urolig

Due-Andresen sier det er spesielt bilindustrien, men også andre industrisektorer som sliter sterkt. Hun fremholder at også bildet av god vekst i tjenestesektoren nå begynner å slå sprekker.

– Vi er bekymret for global handel, og det rammer tysk industri. Og det er klart at jo lenger den industrinedturen varer, jo mer smitter det over til resten av økonomien og tyske husholdninger, sier sjeføkonomen.

– Vi ser også en svekkelse i øvrige EU-land og etter hvert nå også i USA, så vi er bekymret for utviklingen i verdensøkonomien generelt, sier hun.

Venter minusrente i lang tid

Sjeføkonom Jan L. Andreassen i Eika Gruppen er opptatt av de lange linjene i europeisk økonomi, der Tyskland gjennom mange år har vært det økonomiske lokomotivet.

– Nå er bildet litt snudd, sier Andreassen, med henvisning til at veksten bremser spesielt mye i tysk økonomi.

– Det blir en langvarig lavkonjunktur for Europa, med gradvis stigende arbeidsledighet og negative renter på hele 2020-tallet, er hans prognose.

Sjeføkonom i Eika Gruppen, Jan Ludvig Andreassen.

Ole Berg-Rusten NTB

Den europeiske sentralbanken rakk aldri å sette opp renten da tidene var bedre, og har nå kuttet rentene enda dypere i minus.

– Det hjelper nok på marginen kanskje litt, men likevel er dette en prosess som er veldig avhengig av hva som skjer i verden for øvrig, også med handelskrigen mellom USA og Kina, sier Due-Andresen.

– Som det ser ut nå har vi ikke grunn til å tro på noen snarlig, i alle fall ikke omfattende avtale, mellom USA og Kina, og dermed tror vi usikkerheten bare vil vedvare, og det er alltid dårlig for økonomisk utvikling, sier hun.

Les også

Tysk industri faller hardt: – Alarmklokkene ringer allerede

Ser teknologisk sjokk for bilindustrien

– Det er to type diskusjoner som går som jeg synes er interessante. Hvor mye som er konjunkturelt og hvor mye som er strukturelt. Jeg tror dette i hovedsak er strukturelt – svak demografi, nye teknologier, høy gjeldsgrad – og renten blir negativ i en mannsalder, sier Andreassen i Eika.

Mens konjunkturene i økonomien svinger, er det andre faktorer som er mer fastlåste og langvarige – såkalte strukturelle forhold.

Et eksempel på sistnevnte er fallende befolkningsvekst som gir lavere økonomisk vekst og press nedover på rentene.

Les også

Volkswagen vil gå helt bort fra fossilbiler

Sjeføkonomen mener bilindustrien står overfor en type teknologisk «strukturelt sjokk», på grunn av overgangen til elektriske og etter hvert førerløse biler.

– Det mange i Europa frykter er at bilindustrien går samme vei som Nokia, for å sette det litt på spissen, sier Andreassen.

I hans bilde er heller ikke Norge upåvirket.

– Jeg er i den gjengen, hvis det er noen gjeng annet enn meg, som mener at før eller siden blir vi som resten av Europa og får negative renter.

Les også:

(+) Tallene som avgjør om renten skal opp eller ned(+) De styrer milliarder i norske fond. Dette er de nye, unge forvalterne